• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är pippi rasist?!
  • Snöviolen
    thomas53 skrev 2011-11-14 10:40:58 följande:
    Det som är betydligt värre är pedofila inslag i hennes filmer.
    Ronja som näckar - Madicken och Annika (i Pippi) visar tuttarna.
    Löjligt att du tycker det är pedofila inslag.
    Någon måtta får det fan vara på hysterin.
  • Åsa

hymafr: Visst är det fiktion men Emil är tämligen realistiskt skildrad, Lotta (som jag aldrig gillat) och Bullerbyn också. Madicken också; den figuren bygger ju på en barndomskompis till Astrid Lindgren.
    Hade du nämnt hennes fantasy (kan inte låta bli den termen för det är ju genren även om många inte vill använda den på AL) som Bröderna Lejonhjärta eller Mio hade det väl varit mer fog för det självklara i att skilja på fantasi och verklighet.

Vad gäller Mowgli och Tarzan är de knappast realistiska (särskilt inte Tarzan) men de bygger faktiskt på berättelser, även dokumenterade sådana, om "djungelbarn" som vuxit upp hos djur. Det gör förresten "negerkung"-delen runt Pippis pappa också. Astrid Lindgrens syster har vittnat om att Astrid var väl förtrogen med den omskrivne Carl Emil Pettersson, en svensk sjöman som efter ett skeppsbrott kom att bosätta sig på en söderhavsö, bilda familj med en hövdingdotter och bli mycket förmögen.

• Cloudberry

Om ett barn kallar en mörkhyad för neger så beror det knappast på att hon/han fått läsa Pippi-böcker.
    Tror någon det så kan jag bara beklaga att tankeverksamheten inte fungerar hos den personen.

• Äppelpaj80

Ja nu svarade jag ju fel eftersom jag vart lite förvirrad av dina två frågor i trådstarten.

Är pippi rasist- Nej
    Kommer du låta ditt barn titta på pippi - Ja  

• hymafr
    Åsa skrev 2011-11-14 10:47:40 följande:
    hymafr: Visst är det fiktion men Emil är tämligen realistiskt skildrad, Lotta (som jag aldrig gillat) och Bullerbyn också. Madicken också; den figuren bygger ju på en barndomskompis till Astrid Lindgren.
    Hade du nämnt hennes fantasy (kan inte låta bli den termen för det är ju genren även om många inte vill använda den på AL) som Bröderna Lejonhjärta eller Mio hade det väl varit mer fog för det självklara i att skilja på fantasi och verklighet.

Vad gäller Mowgli och Tarzan är de knappast realistiska (särskilt inte Tarzan) men de bygger faktiskt på berättelser, även dokumenterade sådana, om "djungelbarn" som vuxit upp hos djur. Det gör förresten "negerkung"-delen runt Pippis pappa också. Astrid Lindgrens syster har vittnat om att Astrid var väl förtrogen med den omskrivne Carl Emil Pettersson, en svensk sjöman som efter ett skeppsbrott kom att bosätta sig på en söderhavsö, bilda familj med en hövdingdotter och bli mycket förmögen.
    Fast jag tänkte mer på att för dagens barn så är det ju inte deras verklighet. Men för min gamla pappa på 80 år så såg ju hans verklighet ut lite som Emils och Madickens.
  • DenNamnbitne

Pippi är inte rasist! Om rasism förekom i Pippi-böckerna skulle hon ställa sig på den svages sida! Att fästa sid vid ett enkelt ord som neger är så larvigt att man inte kan ta de som tjatar om det på allvar!

• Mammatill2tjejer
    thomas53 skrev 2011-11-14 10:40:58 följande:
    Det som är betydligt värre är pedofila inslag i hennes filmer.
    Ronja som näckar - Madicken och Annika (i Pippi) visar tuttarna.

Men... du skojar väl? Inte tycker du väl på allvar att de scener du pratar om är pedofila!?
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Neod2

Snart förbjuds Emil i Lönnerberga också och stämplas som rasistisk för att han är lintott och att inga mörka invadrarungar visas i serien.

• Åsa
    Neod2 skrev 2011-11-14 11:37:50 följande:
    Snart förbjuds Emil i Lönnerberga också och stämplas som rasistisk för att han är lintott och att inga mörka invadrarungar visas i serien.
    Nu har ju inget förbjudits och kritiken mot Pippi gäller ett ordbruk och inte en hårfärg. Annars är ju detta inlägg ett bra exempel på hur frågor som i grunden kan vara intressanta, om än tas som överambitiösa, plockas ur sitt sammanhang ochanvänds som bränsle i halmdockeargument.
  • Åsa
    Neod2 skrev 2011-11-14 11:37:50 följande:
    Kommentaren om hårfärger (bortser från övriga kommentarer) påminner mig om att tolkningen i filmatiseringar inte nödvändigtvis följer boken. I böckerna är ju exempelvis Madicken mörkhårig i motsats till i filmen. Minns att den ändringen störde mitt sinne för ordning

Jag har förresten läst "proto-Pippi". Någon mer?
  • FreeForAll

Pippi ar inte rasist. Jag har inte last Pippi-bockerna for mina barn an men nar jag gor det kommer jag forklara att de levde i en annan tid och att detta inte ar ok idag (att kalla folk for neger alltsa).

Det ante mig.
  • hjertat8

Är hon rasist för att hon säger att hennes pappa är en negerkung?...

• Aluminium
    hjertat8 skrev 2011-11-14 14:39:12 följande:
    Är hon rasist för att hon säger att hennes pappa är en negerkung?...
    Tydligen så medför bruket av ordet Neger att man per automatik ser en "ras" av människor som underlägsna? Därav ordet rasist? Är också lite undrande, vad är den politiskt korrekta termen i detta sammanhanget; "Kung av ett folk som härsammar från Afrika" kanske? Blir det inte lite väl löjligt? Får man ens kalla en Afrikan för "Svart" eller är man "rasist" då med?
  • Angeliic

Men jisses. Denna hysteri.

Kommer låta min flicka se alla barnfilmer av Astrid Lindgren - tycker alla är så underbara på sina vis

• Regnig måndag

Japp. Hon var allt bra knasig den där Lindgren som inte var PK a´la 2010-tal på 1940-talet, eller för all del hade vår tids värderingar..

Pippi är rasist.
    Emils pappa en systematisk misshandlare.
    Nils karlsson pyssling psykisk störd.
    I Rasmus på luffen finns det pedofiler

Man kan säkert trycka in varenda brott vi har i Sveriges rikes lag i Lindgrens böcker och sen kan vi påstå att Astrid själv förespråkade allt det där brottsliga. 
    Jag anser att den företeelsen är mer än lovligt störd och de som håller på med dylika resonemang har allvarliga brister i många personliga förmågor.

Grattis till guldet NZ!
  • Ung Mamma 91

Kan inte folk se det från barnens vinkel istället liksom ? Hur dom tänker och tycker de e kul ? Hur tyckte du själv det var att kolla på pippi å alla dom här då du var liten ? Jag tyckte hon var rolig och helknasig :)

Svar på tråden Är pippi rasist?!