• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är pippi rasist?!
  • power
    Petronella01 skrev 2011-11-14 10:33:12 följande:
    Vad är en "neger-propagerare"?

Kan säga att jag accepterar det i Lindgrens böcker, dels för att jag vet vad hon hade för människosyn, dels för att de är skrivna på 40-talet.
    Däremot, folk som insisterar på att IDAG säga neger bara för att de "alltid" gjort det, de tycker jag är fullständigt bakom flötet. 
    en sån som vålar att det är ok att säga NEGER NEGER NEGER för pippi säger ju det.
    kom igen då ra
  • hymafr

Någon mer än jag som kommer ihåg då tv tänkte stoppa Kalle på julafton för att han är dum mot fågeln?
    (Filmen är för övrigt längre och Kalle är mycket brutalare än så, bl a tror jag han använder motorsåg).

Barn har en fantastisk förmåga att skilja på saga/film och verklighet.    Tänk bara på Tarzan t ex. Inte många ungar tror väl att man på fullaste allvar kan leva som honom i djungeln. Ändå har han fascinerat i många år. Eller Mowgli i Djungelboken? 

Både jag och min dotter har älskat Astrid Lindgrens berättelser - men inte samma. Jag gillade Emil bäst medan dotterns favorit var Madicken. Ingen av oss har dock trott att det varit annat än sagor.  

• Åsa
    power skrev 2011-11-14 10:29:54 följande:
    men det fnns ju alltd nån "neger-propagerare" som tar tillfället, vilket är jävligt tröttsamt. 
    Risken finns ju. En politiskt färgad bokhandel tog sig ju för att sälja Astrid Lindgren-böcker i sin bokhandel jämte vit-makt-propaganda för ett par år sedan. Inte för Pippis (som andra sagt tidsmässigt färgade, i sitt sammanhang inte rasistiska) språkbruk utan för teman med bondesamhället antar jag. Att Astrid Lindgren själv var uttalad kritisk mot rasismen i ex USA (hennes efterlevande protesterade ju också skarpt mot att hon skulle associeras med denna verksamhet)  tycktes de ha missat eller bortsett ifrån.
  • Aluminium

Ännu en gång har moralisterna hittat ett hatobjekt.. Skall vi bränna hennes böcker i moralens namn nu?

• Lillsnufflan
    Petronella01 skrev 2011-11-14 10:33:12 följande:
    Vad är en "neger-propagerare"?

Kan säga att jag accepterar det i Lindgrens böcker, dels för att jag vet vad hon hade för människosyn, dels för att de är skrivna på 40-talet.
    Däremot, folk som insisterar på att IDAG säga neger bara för att de "alltid" gjort det, de tycker jag är fullständigt bakom flötet. 

Håller med. Med det argumentet kan man också försvara att kalla personer med utvecklingsstörning "idioter" för att man gjorde det förr. Eller varför inte kalla socialbidragstagare "fattighjon"? Det är få som skulle tycka det var OK.
  • thomas53

Det som är betydligt värre är pedofila inslag i hennes filmer.
    Ronja som näckar - Madicken och Annika (i Pippi) visar tuttarna.

• Snöviolen

Nej hon är inte rasist. Hatar PK människor som bara ska leta fram något de kan vrida och vända på. Sen rätt som det är, så är det rasistiskt. Fast det alls inte är så.

• power
    Lillsnufflan skrev 2011-11-14 10:39:05 följande:
    Håller med. Med det argumentet kan man också försvara att kalla personer med utvecklingsstörning "idioter" för att man gjorde det förr. Eller varför inte kalla socialbidragstagare "fattighjon"? Det är få som skulle tycka det var OK.
    och därför är det så tröttsamt att hela tiden komma till att pippi säger ju neger neger neger, pippi säger neger, kolla kolla, är pippi rasist eller, hon säger ju neger.

ja, men gud, säg neger då för all del, det hjälper knappast om såna människor låter bli. det är ändå kört liksom. de har ingen chans att framstå som normalbegvåde oavsett.
    kom igen då ra
  • Petronella01
    Åsa skrev 2011-11-14 10:35:59 följande:
    Risken finns ju. En politiskt färgad bokhandel tog sig ju för att sälja Astrid Lindgren-böcker i sin bokhandel jämte vit-makt-propaganda för ett par år sedan. Inte för Pippis (som andra sagt tidsmässigt färgade, i sitt sammanhang inte rasistiska) språkbruk utan för teman med bondesamhället antar jag. Att Astrid Lindgren själv var uttalad kritisk mot rasismen i ex USA (hennes efterlevande protesterade ju också skarpt mot att hon skulle associeras med denna verksamhet)  tycktes de ha missat eller bortsett ifrån.
    Finns en viss genre inom politiken som suger åt sig allt de inbillar sig skildra det de tror deras politik stär för. Jag vet att både Ulf Lundell och Astrid Lindgrens efterlevande har gått i taket för att bl.a Sd varit där och taffsat på deras verk.
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
Svar på tråden Är pippi rasist?!