• ALLIEVERDO

SORG, får sambon vabba för ta han dom vår 1åring när jag sörjer?

I tisdags gick min farfar oväntat bort vid rätt tidig ålder. Jag blev chockad och väldigt ledsen. Har alla mina mor och farföräldrar vid liv, aldrig hört min pappa gråta och många frågor och tårar kommer runt dödsfallet.
    Jag har också en 1åring hemma som bara får se mig gråta och jag ringde då hem sambon från jobbet och han va hemma dagen efter också. Men idag åkte han tillbaka till jobbet. men jag känner ändå att jag hade behövt ha honom hemma och ta hand om henne mer. jag vill inte hon ska se mig sådan här och jag vill bara gå eller ligga i soffan. Inte vara så ansvarsfull som jag känner jag borde vara.

Det jag då funderade på var om sambon hade kunnat vabba/ ta hand om barn för jag va sjukskriven?
    Hade jag kunnat sjukskriva mig?

• Svar på tråden SORG, får sambon vabba för ta han dom vår 1åring när jag sörjer?
  • SkyDark

Om du inte klarar av att sköta ditt arbete så kan du ju sjukskriva dig (är du mamma ledig så är det ju ditt arbete) och om du är sjukskriven så har din man rätt att vara hemma för att ta hand om ert barn

• Hoppfull84
    SkyDark skrev 2011-11-17 12:32:29 följande:
    Om du inte klarar av att sköta ditt arbete så kan du ju sjukskriva dig (är du mamma ledig så är det ju ditt arbete) och om du är sjukskriven så har din man rätt att vara hemma för att ta hand om ert barn
    helt rätt du kan sjukskriva dig pga sorgen om du är så pass dålig. och då kan din man ta föräldrapenning för de dagarna och vara hemma med barnet, men du kan inte ta föräldrapenning för samma dagar. han kan inte vabba då barnet inte är sjukt men han kan som sagt ta ut föräldrapenning förutsatt att du sjukskriver dig och tar sjukpenning ist för föräldrapenning de dagarna. ni kan inte ta ut fp för samma dagar.

beklagar sorgen.
  • ALLIEVERDO
    SkyDark skrev 2011-11-17 12:32:29 följande:
    Fast det är ju alltid det där luriga "finstilta" man lär sig fk och allt ska krångla med. då skulle det kanske bli nåt om inte godkänt eller nåt sådant för de tycker inte det räknas som "sjuk"
  • ALLIEVERDO
    Hoppfull84 skrev 2011-11-17 12:36:36 följande:
    helt rätt du kan sjukskriva dig pga sorgen om du är så pass dålig. och då kan din man ta föräldrapenning för de dagarna och vara hemma med barnet, men du kan inte ta föräldrapenning för samma dagar. han kan inte vabba då barnet inte är sjukt men han kan som sagt ta ut föräldrapenning förutsatt att du sjukskriver dig och tar sjukpenning ist för föräldrapenning de dagarna. ni kan inte ta ut fp för samma dagar.

beklagar sorgen.
    Vad är skillnaden på vabba och föräldrapenning? det blir väl tillfällig föräldrapenning hur som eller tänker jag fel? kan inte riktigt tänka rätt nu känns det som..
  • ALLIEVERDO

Dessutom kom jag nu att tänka på begravningen. Ska jag stå som föräldraledig då och sambon får han åka med eller får han åka hem och ta hand om vår dotter?

• Hoppfull84

kan hända att det är två ord för samma sak, och om du är sjukskriven och inte tar ut fp för den dagen utan sjukpenning så är det nog samma sak. tänk på att om han ska ta tillfällig fp pga din sjukdom behöver du ha intyg från och med den 8e eller 7e dagen (minns inte riktigt, bäst att ringa fk och höra)

din sambo bör ju få vara ledig från sin jobb med permissionslön för begravningen ändå. i de flesta avtal får man vara ledig med bibehållen lön typ 2dagar vid närståendes bortgång.  om han får det så behöver ni ju inte krångla med försäkringskassan alls, då kan ju du stå kvar på dina vanliga dagar iaf vid begravningen.

• Alexi

För rätt till sjukskrivning ska du ju alltså vara så dålig att du är oförmögen att ta hand om barnet. Sorg ses normalt sett inte som sjukdom men kan så klart i vissa fall vara det ändå. Tex har man ju nyligen ändrat reglerna så att barns dödsfall inte behöver utredas ur det perspektivet för föräldrarnas rätt till sjukskrivning. För övriga anhörigas dödsfall osv blir det ju en individuell bedömning.

Men det är alltså inte självklart att FK godkänner en sådan sjukskrivning.

du måste sjukanmäla dig till FK from den dagen du är sjuk och din sambo får då alltså ta vab pga ordinarie vårdares sjukdom. Läkarintyg behövs from åttonde dagen.

Jag skulle inte tro att du sen kan sjukskriva dig för begravningen men då kanske din sambo kan ta semester, få ledigt från jobbet pga närståendes dödsfall eller liknande.

• ALLIEVERDO
    Hoppfull84 skrev 2011-11-17 13:00:46 följande:
    kan hända att det är två ord för samma sak, och om du är sjukskriven och inte tar ut fp för den dagen utan sjukpenning så är det nog samma sak. tänk på att om han ska ta tillfällig fp pga din sjukdom behöver du ha intyg från och med den 8e eller 7e dagen (minns inte riktigt, bäst att ringa fk och höra)

din sambo bör ju få vara ledig från sin jobb med permissionslön för begravningen ändå. i de flesta avtal får man vara ledig med bibehållen lön typ 2dagar vid närståendes bortgång.  om han får det så behöver ni ju inte krångla med försäkringskassan alls, då kan ju du stå kvar på dina vanliga dagar iaf vid begravningen.
    Ja, jag tror det är tillfällig föräldrapenning. För jag vill ju inte att han tar av de dagar 60dagar han hade kvar till dottern.
    JA det finns ju persmissionslön, men verkar lite lurigt med var gränsen går för nära anhörig och var gränsen går när det är sambons och inte sin egna.. mejlade fk ochs e va de säger
  • Alexi
    ALLIEVERDO skrev 2011-11-17 13:13:09 följande:
    Ja, jag tror det är tillfällig föräldrapenning. För jag vill ju inte att han tar av de dagar 60dagar han hade kvar till dottern.
    JA det finns ju persmissionslön, men verkar lite lurigt med var gränsen går för nära anhörig och var gränsen går när det är sambons och inte sin egna.. mejlade fk ochs e va de säger
    Permissionslönen avgör ju hans jobb, inte FK, om han har rätt till.
  • ALLIEVERDO
    Alexi skrev 2011-11-17 13:14:55 följande:
    Permissionslönen avgör ju hans jobb, inte FK, om han har rätt till.
    Just det. min hjärna är inte med dessa dagar :(
  • CeeJay

Du har möjlighet att sjukskriva dig om du är oförmögen att ta hand om barnet. Om barnet är äldre än 8 månader (och det är det ju) så kan någon annan vara hemma från arbetet, ta hand om barnet och ansöka om tillfällig föräldrapenning.

När du är sjuk så gäller "vanliga" regler, dvs du har rätt att vara sjuk i 7 kalenderdagar innan du behöver ha läkarintyg. Om du initialt sjukanmäler dig och uppger sorg som anledning bör du nog skriva någonting mer som beskriver varför du inte kan ta hand om barnet. Tex sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, huvudvär, gråtattacker osv osv.

När du sen ska på begravning kan pappan begära FP för den dagen istället för dig.

Beklagar sorgen, hoppas att det löser sig med allt för dig och familjen.     

Svar på tråden SORG, får sambon vabba för ta han dom vår 1åring när jag sörjer?