• Alexi

SORG, får sambon vabba för ta han dom vår 1åring när jag sörjer?

För rätt till sjukskrivning ska du ju alltså vara så dålig att du är oförmögen att ta hand om barnet. Sorg ses normalt sett inte som sjukdom men kan så klart i vissa fall vara det ändå. Tex har man ju nyligen ändrat reglerna så att barns dödsfall inte behöver utredas ur det perspektivet för föräldrarnas rätt till sjukskrivning. För övriga anhörigas dödsfall osv blir det ju en individuell bedömning.

Men det är alltså inte självklart att FK godkänner en sådan sjukskrivning.

du måste sjukanmäla dig till FK from den dagen du är sjuk och din sambo får då alltså ta vab pga ordinarie vårdares sjukdom. Läkarintyg behövs from åttonde dagen.

Jag skulle inte tro att du sen kan sjukskriva dig för begravningen men då kanske din sambo kan ta semester, få ledigt från jobbet pga närståendes dödsfall eller liknande.

• Alexi
    ALLIEVERDO skrev 2011-11-17 13:13:09 följande:
    Ja, jag tror det är tillfällig föräldrapenning. För jag vill ju inte att han tar av de dagar 60dagar han hade kvar till dottern.
    JA det finns ju persmissionslön, men verkar lite lurigt med var gränsen går för nära anhörig och var gränsen går när det är sambons och inte sin egna.. mejlade fk ochs e va de säger
    Permissionslönen avgör ju hans jobb, inte FK, om han har rätt till.
Svar på tråden SORG, får sambon vabba för ta han dom vår 1åring när jag sörjer?