• Sprak

Pappor - BF maj 2012

Hejsan! Jag och min sambo väntar vårt första barn med beräknad födsel den nionde maj nästa år. Finns det några andra blivande pappor här i ungefär samma fas av graviditeten?

• Svar på tråden Pappor - BF maj 2012
  • Frontline
    Sprak skrev 2012-01-14 20:26:59 följande:
    Hur har ni tänkt med bilbarnstol? Ska ni hyra eller köpa? Ny eller begagnat? Sitta bak eller fram? Vi funderar på att sätta barnet i fram i bilen. Men det kostar väl närmare 3000 att slita ut airbagen?
    Grattis till att du ska bli pappa :)

Vi köpte babyskydd till första barnet och satte den i framsätet, vi har en Volvo V70 och där finns ingen airbag på passagerarsidan så det var inget vi tänkte på.
    Går det inte att koppla ur airbagen med en nyckel på din bil för det anses idag vara väldigt säkert.
    Angående om man ska köpa eller hyra babyskydd vet jag inte vilket som är bäst, vi köpte då vi var säkra på att vi skulle ha flera barn så nästa får använda det.
    Nu väntar vi barn nummer 3 i Juni så den får ha samma babyskydd som den första hade sen är det dags att kassera den pga av ålder men vi ska sen heller inte ha fler barn..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • NOLF Spencer

Vi funderade på att hyra babyskydd men när man räknade på det så blev det dyrare och med två på väg så blev det rätt många tusenlappar dyrare

Vi hittade nästan nya begagnade på blocket, planerar att köpa nästa bilbarnstol ny dock, banyskyddet använder man ju så kort tid så det kändes som orimligt mycket pengar att köpa dessa nya.

Sen skulle en del aldrig våga köpa begagnat men vi valde det.

• Sprak
    NOLF Spencer skrev 2012-01-14 22:34:40 följande:
    Men att leka (bygga lego) är väl inte samma sak som att vara dess kompis? Jag tänkar leka med mina barn en massa men kommer ändå vara deras förälder
    Nej det är det nog verkligen inte. Jag ser fram emot att leka en massa jag med :)
    Frontline skrev 2012-01-15 01:06:56 följande:
    Grattis till att du ska bli pappa :)

Vi köpte babyskydd till första barnet och satte den i framsätet, vi har en Volvo V70 och där finns ingen airbag på passagerarsidan så det var inget vi tänkte på.
    Går det inte att koppla ur airbagen med en nyckel på din bil för det anses idag vara väldigt säkert.
    Angående om man ska köpa eller hyra babyskydd vet jag inte vilket som är bäst, vi köpte då vi var säkra på att vi skulle ha flera barn så nästa får använda det.
    Nu väntar vi barn nummer 3 i Juni så den får ha samma babyskydd som den första hade sen är det dags att kassera den pga av ålder men vi ska sen heller inte ha fler barn..
    Tack! Vi ska köpa en Volvo XC 70 Ocean Race 02, men den har airbag i fram. Den ändå bara tio år, så den kanske har någon sån nyckelfunktion, så det kanske är säkert som du säger. Annars kanske baksätet funkar ändå. Tack för att du tog upp det, inget jag visste om.

Pratat med frugan min om babyskydd och hon känner att nytt känns säkrast. Och då får det nog bli så. Däremot känns det som andrahandsvärdet inte är så högt på babyskydd och barnstolar när alla är så rädda. Men eftersom vi planerar fler barn så lär de ändå vara slitna och gamla när det är dags att göra oss av med dem.

Ni har inga erfarenheter av att ha förskolan för nära? Vi planerar på att försöka få en plats på en som ligger kanske bara 200 meter bort. Men på vägen dit finns det en livsfarlig väg. helt livsfarlig. Och vi är lite rädda att hon kommer få för sig att rymma hem om hon lär sig vägen. Det är inget som ni reflekterat över (eller varit med om)?
  • MrDooZeR

Tjaba alla :) ska bli pappa för första gången nu i februari, är beräknat till fen 27 februari! Är ju jätte snart! Nu vill man bara att tiden ska gå för här hemma är allt klart tror vi ;) känns otroligt spännande! Och angående legobygge som nån skrev så längtar jag med efter det haha! Sambon har vart hemma sen i september med grym foglossning och slagsmål med förskingringskassan eftersom dom tycker inte det är en sjukdom så inte en krona av dom, men lika glada är vi för de för vi ska ju faktiskt få vårat första barn :) annars har de vart problemfritt och hon har hållt humöret uppe, bra jobbat tycker jag när man läser om hur många andra har de med sina tanter haha!

• NOLF Spencer

Mrdoozer, har ni överklagat fk's beslut till förvaltningsrätten?

• MrDooZeR

Vi har skickat in en omprövning och säger dom nej då så ska vi gå vidare med de. Hur funkar de då? Har du vart med om de?

• NOLF Spencer

Det är det som är det fantastiska i Sverige, när ni vill överklaga så ringer ni till fk och ber dom berätta hur ni ska göra, alla myndigheter är skyldiga att hjälpa till när man vill överklaga.

I praktiken är det rätt enkelt, skriv ett brev där ni hänvisar till fk's beslut och skriv att ni överklaga detta pga att den foglossning som hon har gör att hon inte har någon hel arbetsförmåga. Jag hade nog även skrivit att visst är inte en graviditet en sjukdom men det innebär inte att den inte påverkar arbetsförmågan.

Jag hade nog också googlat reda på det som skrevs för några månader sedan om att fk diskriminerar kvinnor när man hänvisar till att graviditeten ej är en sjukdom samtidigt som man sjukskriver män med mindre besvär. Sen hade jag nog också hänvisat till lite roliga lagar typ förvaltningslagen.

• MrDooZeR

Okej då har vi iallfall lite mer kött på benen :) tack ska du ha! Idag har tanten haft typ som mensvärk så vi får se vart de bär av :) väntar bara på att hon ska ribga och be mig komma hem från jobbet haha! Hur går de för er andra? :) ha en trevlig eftermiddag!

• NOLF Spencer

Själv så sätter de igång förlossningen på tisdag så om en vecka är jag pappa om allt går bra

• MrDooZeR

Åh vad underbart :) ska hålla tummarna för er! Du måste ju meddela om hur det går :)

Svar på tråden Pappor - BF maj 2012