• Puyol

    Muskelryckning och Als

    Hej! Jag har nu i fyra dagar haft muskelryckning i en och samma muskel i min ena överarm. Pågår hela tiden, dag som natt. Det är alltså samma muskel och det är flera ggr i minuten. Ojämna ryckningar. Tror inte jag har några andra symtom. När man läser om ALS är just detta ett tidigt tecken. Är lite orolig minst sagt. Ngn som har/haft samma problem. Tror ni är ALS eller vad kan det vara och hur länge ska det hålla i. Jag skulle vilja veta vad ALS muskelryckningar innebär. Är det i samma muskel ibörjan. Hur starka är ryckningarna osv?? Mkt tacksam för hjälp!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-19 12:13
    Ska också säga att jag är 30år gammal.

  • Svar på tråden Muskelryckning och Als
  • Puyol

    Aldrig hört att jag skulle ha dessa Tremor? Neurologen säger att det är Benigna Fasciculationer. Skakningar har jag i överarmen bara när jag håller armen i ett visst läge såsom när man ska filma och håller underarmen i 90grader gentemot överarmen.

  • Puyol

    Nu har jag sedan igår kväll haft ryckningar i vänster ben vid sidan om knät. Så jäkla jobbigt detta! Skulle det kunna vara så att jag har två hotspots med mina benigna Fasciculationer? Jag blir snart knäpp!!

  • Puyol

    Och kan man säga att jag inte har ALS på grund av att neurologen inte fann ngt konstigt med mina reflexer?

  • drdystym

    Puyol släpp det, har neurologen sagt att du inte har det så kan du lugna dig. Man kan inte säga att du inte har ALS ENBART för att reflexerna är normala men din övriga sjukhistoria och den övriga kroppsundersökningen spelar också en roll. Vid ALS som är en sjukdom som drabbar både det centrala (övre motorneuronet) och det perifera (nedre motorneuronet) hittar man en hel del i kroppsundersökningen som talar för eller emot sjukdomen.

    Talar för: stegrade reflexer, sidoskillnader eller bortfallna reflexer. Förtvinade (atrofierade) muskler. Muskelsvaghet som med lätthet kan ses via olika specifika test (man får hålla upp armar och ibland även benen). Positiv babinski dvs när någon kittlar en under foten så får tårna reflektoriskt ett speciellt mönster.

    Talar emot: en normal neurologisk kroppsundersökning. Ingen historia på viktnedgång, ökande svaghet.

    Neurologer är experter på detta.      

  • Puyol

    Jo jag måste försöka släppa det Drdystym! Som jag förstår dig Så hade neurologen hittat tecken som talade för ALS vid denna undersökning vilket hon sa att hon inte gjorde. Benets ryckningar la av efter ett dygns ryck och har kommit tillbaka och ryckt bara ngn kort stund sedan dess. Sen rycker det som vanligt i armen och rycker till lite här och där i hela kroppen. Förmodar att det kan vara så vid Benigna Fasciculationer. rycker rätt mycket nu efter alkoholförtäring i går. Förmodar att det förvärrar ryckningarna. Det enda jag har är ryckningar. Sedan tror jag att jag har styrka, ingen viktnedgång, inga konstiga reflexer, eller atrofi, negativ Babinski, bankade på kroppen med gummiklubba utan att kunna framkalla andra ryckningar, jag kan rynka pannan, dra upp läpp osv. Allt detta testade neurologen.

  • Puyol

    DrDystym: OMjag inte skulle ha Benigna Fasciculationer utan istället en muskelskada, vet du om det finns ngt att göra då eller är det bara att vänta ut det? Märker när jag tränar armen så blir muskeln som bedövad några minuter efter jag tränat och sedan lite senare och dagen efter rycker den kraftigare. Samma fråga gäller om det skulle vara ngn nervskada? Dessa två saker kan väl inte neurologen märka på en klinisk undersökning?

  • kamikirimusi
    Hej Puyol, jag känner igen mig så väl i detta! 

    Jag har haft såna där ryckningnar i 5 år, sen jag var 27. Varje dag och överallt, och då menar jag verkligen överallt. Känner igen mig i det att dom flyttar sig och kan liksom haka upp sig på samma ställe. 
    Blir sämre om jag sover dåligt eller är orolig och spänd i största allmänhet. Innan mens blir det också värre. Ibland kommer dom efter ansträngning men för det mesta inte. 

    Har inte blivit utredd för detta annat än för 4 år sedan av en vanlig läkare som avfärdade både als och ms.
    Fast jag levde med oron i ytterligare 1 år, hade liksom svårt att tro på den där läkaren...
    Men nu har det som sagt gått 5 år, hade det varit als hade jag nog inte suttit här idag tror jag...
    Har lärt mig att leva med rycken och när jag väl lärde mig det ebbade dom ut en aning. Jag skulle säga att det har gått från 10 ryck/minut till kanske 1 per timme. Ibland färre än så. 

    Jag har mina teorier om att en till synes lindrig whiplash-incident utlöste rycken, men det är ju inget man kan ta reda på eller bevisa. Har dock vissa kroniska problem med nacken, domningar i ländryggen sedan dess. 
    Har provat kiropraktor och dylikt men det enda som verkligen hjälper är vila, avslappning, sömn och inte minst motion. Har levt ett oerhört stressigt liv både fysiskt och psykiskt under lång tid, det klart att det leder till anspänningar av olika slag förr eller senare. 

    Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig, vet att det är lättare sagt än gjort men försök lita på vad läkaren säger. Det hade märkts på många sätt om det hade varit als. Dessutom är det så oerhört sällsynt i vår åldergrupp, plus att det i dom allra flesta fall börjar med att man har svårt att använda ett ben, hand/arm eller att man får svårt att prata. 
    Jag tror på godartat ryckningssyndrom! 
     
  • kamikirimusi

    Oj det blev fel där, snarare 10 per timma skulle jag säga...rätt ska vara rätt!
    Men som sagt, det varierar en hel del beroende på mitt mående i övrigt.  

  • Puyol

    Kamir...: intressant med en liknande historia som min! Skönt att det har blivit så mkt bättre för dig. 10/h förmodar jag man kan leva med!? Nu i mitten av denna vecka har jag haft mkt mindre ryckningar. Kanske 3/h och ej kraftigs heller. Men igår och idag är de mer frekventa och kraftigare igen. Funderar på att gå till sjukgymnast för att se vad de säger. Jag har nämligen ont i höger armbåge och min naprapat trodde att ryckningsrna i armen berodde på att jag inte kunde sträcka ut högerarmen riktigt. Trodde på överansträngning. I så fall skulle övriga ryckningar i kroppen bero på stress?? Omöjligt att veta vad som är vad. Jag försöker med olika saker och testar. Vet ej varför jag var så bra då i mitten av veckan men precis innan där testade Diklofenak utifall detta skulle bero på ngn inflammation i armbågen. Det blev bättre efter det så nu testar jag igen för att se. Sedan tror jag du har rätt angående motion, sömn och stress. För mig känns det också som det blir värre dagen efter jag druckit alkohol. Sedan rycker det kraftigare när jag håller armen i vissa lägen också. Hoppas på att det ska försvinna men jag undrar det!?

  • Puyol

    Får också göra en ändring. Ska vara att jag hade ca 3 ryck per minut.

  • kamikirimusi

    Ja jag kan absolut leva med mina ryckningar nu! Ofta tänker jag inte ens på dom, och vissa dagar kan jag ha någon enstaka bara. Jag har accepterat att dom finns, och då är dom inte alls så dramatiska längre, gör inte lika mycket väsen av sig. 
    Det är svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget, kroppen är en konstig manick. 
    Jag tror absolut att såna här "syndrom" kan uppkomma av utbrändhet, stress, muskelspänning etc. Det finns ju så mycket annat man kan få av stress; magkatarr, hjärtproblem etc så varför inte ryckningar? 

     

Svar på tråden Muskelryckning och Als