Mäta endometrium?
Hej! Brukar ni gå och mäta endometrium innan ÄD och i så fall efter hur många dagar med östrogen?
Hej! Brukar ni gå och mäta endometrium innan ÄD och i så fall efter hur många dagar med östrogen?
Jag har mätt ca 1 vecka efter att jag börjat med hormonerna. Om det sett bra ut då har jag bara fortsatt med samma dos och inget mer vul innan ET.
Jag har redan använt östrogen-plåster i 20 dagar, så jag ska nog boka ett gynekologbesök så fort som möjligt. Jag är inte övertygad om att plåster är lika effektivt som piller, så det vore bra att göra en mätning även om kliniken säger att det inte ska vara nödvändigt. Bollan, vet du hur många milimeter tjockt det ska vara för att anses bra?
Jag tror att mellan 8 och 15 mm vid ET är vad man rekommenderar.
Hej,
jag använde plåster (Estradot) och kollade efter 10 dagar. Då var slemhinnan inte tillräckligt tjock så jag fick ta plåster en vecka till. Efter två VUL till utan tillräckligt resultat ökades dosen till två plåster och byte varannan dag. Då hände det saker och jag blev "godkänd" på mellan 7-8 mm. AVA i Riga vill ha minst 8 mm för ET/FET medan min gyn sa att han vet de som har lyckats på bara 1 mm. Jag tog hjälp med akupunktur för att få dem att tjocka på sig som de skulle, de ska även skickta sig i tre lager.
Lycka till!
Det gäller säkert samma vid ÄD som vid vanlig IVF och det är att det allra viktigaste är att slemhinnan är treskiktad. Har också hört om de som haft tunn slemhinna,men fått barn via IVF. Vi får se hur många VUL man själv hamnar på inför EA,min läkare brukar ta 2 vid IVF.
Man ska alltid kolla slemhinnans tjocklek och kvalitet innan ÄD. Låter oerhört konstigt att din klinik inte har det som krav. Det brukar vara standard hos alla kliniker. Tänk om du åker dit i onödan och inte har en slemhinna som är tillräckligt tjock eller av rätt kvalitet? Jag har kollat 1-2 gånger inför varje ÄD-försök. Första undersökningen har varit efter drygt en vecka, då har min läkare även kunnat avgöra om min östrogendos har behövts höjas osv. Man brukar säga att minimum vid insättning är 8 mm, men vet även de som blivit gravida på 6 mm om slemhinnan varit treskiktad. Jag hade 11 mm sist då jag blev gravid.
There is no need to have an endometrial ultrasound if your doctor has not recommended that you do so. Most women have a totally normal endometrial development even when they have had assisted reproduction treatment.
The doctor will only recommend it if there has been an insufficient endometrial response in previous treatments, after repeated uterine surgery, pelvic radiotherapy, or when there is a history of a thin endometrium.
Some patients, through their own choice, have an ultrasound for their own assurance. If you wish to do this, we recommend having it after 12 to 14 days of oestrogen treatment.
Jag har bokat tid hos en gynekolog nu på tortsdag vilket är dag 25 med östrogen. När jag var vid dag 12-14 var jag på min pappas begravning och hade inte tankarna på behandlingen. Det känns trots allt bättre att veta hur det ser ut med endometriums tjocklek och skiktning. Bättre sent än aldrig antar jag och jag är inte helt övertygad att plåster är lika bra som piller...
There is no need to have an endometrial ultrasound if your doctor has not recommended that you do so. Most women have a totally normal endometrial development even when they have had assisted reproduction treatment.
The doctor will only recommend it if there has been an insufficient endometrial response in previous treatments, after repeated uterine surgery, pelvic radiotherapy, or when there is a history of a thin endometrium.
Some patients, through their own choice, have an ultrasound for their own assurance. If you wish to do this, we recommend having it after 12 to 14 days of oestrogen treatment.
Jag har bokat tid hos en gynekolog nu på tortsdag vilket är dag 25 med östrogen. När jag var vid dag 12-14 var jag på min pappas begravning och hade inte tankarna på behandlingen. Det känns trots allt bättre att veta hur det ser ut med endometriums tjocklek och skiktning. Bättre sent än aldrig antar jag och jag är inte helt övertygad att plåster är lika bra som piller...
Kan man själv märka om livmoderslemhinna (endometrium) har vuxit under tiden man tar progynon, eller det bara en läkare som kan se det i VUL? T.ex. märker man ökad sekret, konsistens osv? Tacksam för svar!
Jag tror bara läkaren kan mäta det via VUL. Jag hade ökat sekret under hela den tiden men det hade jag alltså även innan den var tillräckligt tjock och innan den var i de tre lager/skikt den ska vara. VUL:et går snabbt och är smärtfritt men det bökiga är såklart att få en tid och ta sig dit. Hur går det för dig?
Hej.
Jag kan inte låta bli att blanda mig in..... Instämmer till fullo med villsågärna38. Och tycker det låter väldigt konstigt. Jag har varit på UL 1 gång, bara varje gång. 2 gånger har det blivit avbrutet eftersom donatorn inte "funkat". 1 gång lossnade min slemhinna och jag fick mens, och vi har nu gjort 2 FET.
Jag går på AVA Riga, men har surfat land och rike runt efter mer upplysningar. Både i USA och i andra länder.
I USA är det vanligt att man i stället för UL tar blodprov för att mäta östrogen. Men man brukar ändå göra UL innan man gör något insätt.
Jag frågade efter tidspunkt på AVA, och fick följande svar: "The optimal time to make embryo transfer in stimulation by short protocl( which you have now) with procren injection, it is on day 18 - 22 stimulation by estrogens"
Detta låter ju också helt logiskt med tanke på att de flesta har månadscyklus och därmed blir detta det mest vanliga tidspunktet till att en normal graviditet har fest sig i livmodern.
Du är nu på dag 25 ....
Hade jag varit dig, så hade jag kollat upp detta lite mer.
SVAR TIL MÅNE - Jag tycker väl att jag har haft ökad sekret samma som skrutten04, men det är bara läkaren som kan avgöra hur tjock din slemhinna är, och det görs via UL.
Tack skrutten04 och ahm66 för era svar! Så den enda säkra metoden är VUL. Äter själv progynon och kommer att göra VUL om ca 2 veckor.
Hej igen,
Intressant med alla kommentarer. Jag var på VUL idag. Hinnan var 8.2 mm och skiktningen var normal. Donatorn har redan gjort sitt första UL för någon dag sedan så vi hoppas på att få resa ner till Barcelona snart, kanske redan nästa vecka, först min man på pick-up dagen och sedan jag två dagar senare om det blir något embryo av tillräckligt bra kvalitet. Idag hämtade jag också mitt nya pass, så nu är jag resklar. Tyvärr har sonen blivit sjuk i lunginflammation, så jag hoppas han kommer bli frisk tills vi reser.
Den gången jag blev gravid hade jag tagit östrogen i över en månad, så jag tror inte det är någon nackdel att det går lång tid förutom om hinnan hinner bli alltför tjock och riskerar lossna, och så för ekonomin förstås.