Inlägg från: NittonHundraÅttioTvå |Visa alla inlägg
  • NittonHundraÅttioTvå

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Använder armväckiet och lägger på 0.5 grader vilket blir lika med som om jag hade mätt i rumpan.

• NittonHundraÅttioTvå
    Långstålsskrälle skrev 2011-11-20 15:56:10 följande:
    Enligt läkare/vårdpersonal/apotekspersonal ska man uteslutande använda rektal termometer (och i allra högsta grad om det gäller små barn) eftersom inga andra termometrar har tillnärmelsevis lika stor tillförlitlighet. Tycker din vän att det är sjukt att använda tamponger också? Lite samma princip där ju, att man för in nåt i kroppen...

Nej, de flesta inom vården tycker bättre om örontemp.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Långstålsskrälle skrev 2011-11-20 16:24:04 följande:
    Ja vården använder det ju så klart självai sittyrkesutövande på sjukhus osv, men så är de termometrarna i regel bättre än de folk har hemma. Ringde 1177 senast i förrgår ang min lille kille. (Sambon köpte en svindyr örontermometer nyligen, känt märke) 1177 bekräftade dock det som jag tidigare hört på både VC och BVC) nämligen att det är för stor felmarginal på dessa termometrar och man ska tempa i rumpan för att vara på den säkra sidan.
    Lägg på 0,5 grader så får du rätt.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Långstålsskrälle skrev 2011-11-20 16:24:04 följande:
    Ja vården använder det ju så klart självai sittyrkesutövande på sjukhus osv, men så är de termometrarna i regel bättre än de folk har hemma. Ringde 1177 senast i förrgår ang min lille kille. (Sambon köpte en svindyr örontermometer nyligen, känt märke) 1177 bekräftade dock det som jag tidigare hört på både VC och BVC) nämligen att det är för stor felmarginal på dessa termometrar och man ska tempa i rumpan för att vara på den säkra sidan.

Sedan beror det nog på VEM man pratar med på  1177, BCV och VC...
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:40:03 följande:
    Jag vill poängtera att orsaken till att vi använder örontemp i vården är av hygienskäl. Alla tycker det är kasst! Jag lovar, det är så att vi vet att vi inte kan lita på det, det kan vara så att en patient har 38,0, och så säger sköterskan att patienten säkert låg på den sidan... Eller så har patienten 35 i temp vilket den naturligtvis inte har. Jag varierar vad gäller mig själv mellan mun/ändtarm (med olika termometrar förstås :)). Men för mina kommande barn blir det nog i ändtarmen så länge de går med på det. Orsak till att man vill veta exakt temp? Ja, det kan väl vara när man ska presentera för sjukvården hur det varit. När man ringer och säger att barnet har 41 graders temp är det skillnad mot 39. Självklart är det inte jätteviktigt, men jag skulle tycka det var jobbigt att inte ha en relativt adekvat tempsiffra om jag skulle söka och säga hur hög feber jag/mitt barn haft. Och appropå det... Kom aldrig och säg att ni är "lågtempare"! Det är det vi är mest less på att höra i ämnet. (bara en parentes).

??????

Nej, inom vården används örontemp för att den är den mest tillförlitliga.  
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:40:03 följande:
    Jag vill poängtera att orsaken till att vi använder örontemp i vården är av hygienskäl. Alla tycker det är kasst! Jag lovar, det är så att vi vet att vi inte kan lita på det, det kan vara så att en patient har 38,0, och så säger sköterskan att patienten säkert låg på den sidan... Eller så har patienten 35 i temp vilket den naturligtvis inte har. Jag varierar vad gäller mig själv mellan mun/ändtarm (med olika termometrar förstås :)). Men för mina kommande barn blir det nog i ändtarmen så länge de går med på det. Orsak till att man vill veta exakt temp? Ja, det kan väl vara när man ska presentera för sjukvården hur det varit. När man ringer och säger att barnet har 41 graders temp är det skillnad mot 39. Självklart är det inte jätteviktigt, men jag skulle tycka det var jobbigt att inte ha en relativt adekvat tempsiffra om jag skulle söka och säga hur hög feber jag/mitt barn haft. Och appropå det... Kom aldrig och säg att ni är "lågtempare"! Det är det vi är mest less på att höra i ämnet. (bara en parentes).

Det är inte mindre hygieniskt att använda rumtemp än örontemp. Finns tempsskydd för båda.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:43:23 följande:
    Vad grundar du ditt påstående på? Är du i branschen? Jag vet väl att det finns tempskydd, det är fortfarande mer hygieniskt (och enklare) med örontemp.
    Ja, jag är i branchen.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Mad as snow skrev 2011-11-20 16:45:41 följande:
    Är det vanligt med en felmarginal på 2 grader beroende på vilken temp man använder?

Nej, det är inte vanligt.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:47:22 följande:
    Hygienläkare?
    Nej.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:49:22 följande:
    Haha, helt fel! Hört talas om core temperature?

Ja.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?