Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:40:03 följande:
Jag vill poängtera att orsaken till att vi använder örontemp i vården är av hygienskäl. Alla tycker det är kasst! Jag lovar, det är så att vi vet att vi inte kan lita på det, det kan vara så att en patient har 38,0, och så säger sköterskan att patienten säkert låg på den sidan... Eller så har patienten 35 i temp vilket den naturligtvis inte har. Jag varierar vad gäller mig själv mellan mun/ändtarm (med olika termometrar förstås :)). Men för mina kommande barn blir det nog i ändtarmen så länge de går med på det. Orsak till att man vill veta exakt temp? Ja, det kan väl vara när man ska presentera för sjukvården hur det varit. När man ringer och säger att barnet har 41 graders temp är det skillnad mot 39. Självklart är det inte jätteviktigt, men jag skulle tycka det var jobbigt att inte ha en relativt adekvat tempsiffra om jag skulle söka och säga hur hög feber jag/mitt barn haft. Och appropå det... Kom aldrig och säg att ni är "lågtempare"! Det är det vi är mest less på att höra i ämnet. (bara en parentes).
??????
Nej, inom vården används örontemp för att den är den mest tillförlitliga.