Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Det ser jag inget konstigt med, det är trots allt en väldigt tillförlitlig metod. Vi har örontemp på jobbet och den är extremt opålitlig, och att ta tempen i munnen tycker jag är väldigt obekvämt. Hade jag av nån anledning känt behov av att veta temperaturen hyfsat noga så hade jag säkert valt rektalt även om jag haft tillgång till annat också.

• Jennie med ie
    flickan85 skrev 2011-11-20 22:19:41 följande:
    Va! som vuxen människa? Varför? Man behöver ju inte veta tempen på pricken. Har man feber så tar man febernedsättande. Skulle aldrig i livet tempa i gumpen när jag lika gärna kan köra upp den i armhålan...
    Exekt på pricken är väl ovanligt att man behöver veta, men det är inte alls unikt att man behöver veta med betydligt större säkerhet än många örontempar uppenbarligen ger. Inte minst i många kontakter med vården efterfrågas tempen, och det kan då såklart göra en avgörande skillnad för vilka råd man får om tempen visar 37,5 eller 39 t ex.

Det ifrågasätts i tråden varför man som vuxen ö h t behöver ta tempen då man väl vet ändå om man har feber eller ej. Men nej, det vet inte alla. Jag tillhör t ex de som mycket väl kan känna mig febrig utan att faktiskt ha feber (aldrig tvärtom dock).
  • Jennie med ie
    Petrellie skrev 2011-11-21 09:21:16 följande:
    Men på vårdcentralen och sjukhusen använder de ju alltid öronvarianten. Varför skulle man inte kunna göra det "privat" också då?
    En liten gissning är att den typ av örontermometrar sjukvården använder är bättre och mer tillförlitliga än de vi vanliga folk normalt har hemma... Vilket ju inte utesluter att rektalt är tillförlitligast ändå, även jämfört med deras örontempar, men av integritetsskäl och praktiska sådana är ju öronvarianten betydligt smidigare där.
  • Jennie med ie
    Petrellie skrev 2011-11-21 10:53:11 följande:
    På vår vårdcentral har de samma som man köper på Apoteket, dvs en Braun för 650 spänn. Likaså på akuten. Jag har faktiskt frågat på båda ställena just för att jag var nyfiken på hur "fel" vår egen kan visa. Men jag fick svaret båda gånger att den visar tillräckligt rätt.
    De gånger som tempen varit en viktig faktor vid sjukvårdsbesök (vilket det normalt inte är vid enklare besök på VC) har de tagit tempen med en sån manick som sitter på väggen. Inte en svenssontermometer. (650 spänn plus de där engångsskydden är f.ö nog mer än de flesta betalar för sina rektala eller orala termometrar, pengar är av betydelse för ganska många också)
  • Jennie med ie
    LoPax skrev 2011-11-21 11:24:51 följande:
    När behöver man som vuxen egentligen ta tempen? Sista gången jag såg en termometer var i högstadiet hos en skolsyster. Innan dess hade ingen tagit tempen på mig efter 4-5 års ålder.

Man känner väll om man har feber?
    Nej, "man" gör inte det. Jag tillhör de som inte gör det, jag kan känna mig väldigt febrig utan att ha feber (dock inte tvärtom). Allmäntillståndet, oavsett feber eller ej, är oftast vad som avgör hur jag liksom beter mig. Men ibland är det relevant att veta om man har feber eller inte. T ex vid vissa kontakter med sjukvården, efter operationer då man ska vara vaksam på tecken på infektion o s v.
  • Jennie med ie
    Anonym skrev 2011-11-21 12:29:16 följande:
    Visst är det mest tillförlitligt, men inte i helvete är det SÅ noga att veta EXAKT vilken temp man har. Sällan jag kollar feber ens, känner ju om man mår dåligt eller inte.

Så ja, jag tycker du är mycktet, mycket märklig.
    Som sagt. det är sällan viktigt att veta EXAKT men inte helt ovanligt att det kan ha betydelse om man har t ex 38 eller 39... och så stor variation är uppenbarligen inte ovanligt med t ex örontermometrar.
  • Jennie med ie
    Pistou skrev 2011-11-21 12:35:30 följande:
    Det var länge sedan jag kände behov av att ta tempen på mig själv. Tanken förefaller lite lustig. Om man har feber så brukar man som vuxen känna det utan att behöva ta tempen och då tar man väl febernedsättande...
    Alla känner inte det nej...
  • Jennie med ie
    LoPax skrev 2011-11-21 12:51:35 följande:
    Aldrig hört talas om. Men om du känner dig febrig så tar man väll det lugnt, oavsett om man har feber eller ej? Jag tar det alltid lite lugnare om jag känner mig "sjuk" för då utgår jag ifrån att min kropp försöker tala om något för mig.

Men du har såklart rätt i att det finns lägen då det är viktigt med temperatur, som exempelvis vid operationer och liknande.
    Som jag skrev: Allmäntillståndet, oavsett feber eller ej, är oftast vad som avgör hur jag liksom beter mig.
  • Jennie med ie
    LoPax skrev 2011-11-21 13:14:12 följande:
    men du tar tempen i allafall? Jag förstår inte, det är därför jag frågar {#emotions_dlg.flower}
    Ja, när jag ser anledning till det. T ex vid kontakter med sjukvården, eller för att veta om jag bör söka mig dit eller ej (förkylning och hängighet en vecka gör inte att jag söker, däremot hög feber en vecka), eller om jag ev. ska göra saker där det är OK att vara förkyld eller så men inte att ha feber, där man ska vara vaksam på tecken på infektion o s v.
  • Jennie med ie
    Fia 28 skrev 2011-11-21 13:15:02 följande:
    Allvarligt?? Har aldrig nånsin träffat på en vuxen människa som mäter tempen i baken! Drar ni ner byxorna, tar fram en spegel o för upp den då eller? Hej hej här sitter jag men en pinne i röven.

Annars så heter det mäter, mäter och åter mäter och inte mätar.
    Har aldrig träffat en människa som behöver en spegel för att veta var ändan sitter
  • Jennie med ie
    LoPax skrev 2011-11-21 13:21:13 följande:
    Okej, tack för att du förklarade!

Låter lite mystiskt med "saker man får göra som förkyld men ej med feber". Men du kanske arbetar inom vården eller liknande?
    Barnomsorgen jobbar jag inom och vi förväntas följa en mildare vuxenanpassad variant av de riktlinjer som finns för barnen. Men det kan också handla om provtagningar, vaccinationer o s v.
  • Jennie med ie
    Fia 28 skrev 2011-11-21 13:33:10 följande:
    Jag förstår väl bara inte fördelen med en rektaltemp när det finns andra mera hygieniska metoder att ta till.
    Nej du gör uppenbarligen inte det, och det är du ju inte ensam om Spegelgrejen var dock mest dum.
  • Jennie med ie
    Fia 28 skrev 2011-11-21 13:47:24 följande:
    Va e det för dumt med en spegel? Är det inte lättare än att leta sej rätt?
    Visst kom vi fram till att man vet var ändan sitter ändå? Nej, tydligen inte...

Hur som haver, det börjar liksom bli lite FÖR dumt här för min smak. Men ha kul alla ni som fortsätter!
  • Jennie med ie

Det behöver man inte veta, det sitter liksom mellan skinkorna på de flesta. Om det inte gör det så lär man ha märkt det när man torkat sig efter toalettbesök eftersom man då torkat på fel ställe Och de flesta behöver ingen spegel då....

Hejdå sandlådan!

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?