kanesha skrev 2011-11-21 18:03:19 följande:
Stressymptom har jag inte tänkt på. :)
Tack för det tipset.
Hon har gympa på helgerna och har tidigare varit hos dagmamma med 2 andra tjejer. Nu är hon mitt i allt i en stor, stökig grupp med bara 5-åringar (20 st) där många är sådana som vill bestämma. Hon började nu i höstas.
Hon vill ofta sitta i famnen då hon är hemma, kanske hon helt enkelt bara behöver vila då?
Hon har en lillasyster som tyvärr kräver mycket uppmärksamhet och storasyster blir väl lite "undanskuffad" hemma :(
Dagistanterna försöker säga åt henne att man måste låta andra också bestämma och de sa att det blivit lite bättre. Visserligen är det väl en bra egenskap att våga säga ifrån och ta för sig - på ett sätt - bara man inte sårar andra.
Ska jag bara försöka att inte kräva så mycket av henne hemma o låta henne gosa i famnen mer kanske?
Jag tror ju att det blir för mycket så att hon får "skäll" (gör inte så, nej - inte så där, var inte dum med lillasyster... osv) och lillasyster får mer "positiv uppmärksamhet" eftersom hon inte börjat trotsa ännu. Kanske det bara är problemet i kombination med att hon förstås blir tröttare nu på dagarna då hon inte vilar middag längre och är i en stökig grupp med mycket ljud?
Oj, nu såg jag att du svarat på detta redan
Kanske kan fröknarna dela upp gruppen mycket oftare, om dom gör det? Får barnen välja lite vad de ska göra, vara inne/ute? Vissa barn mår mycket bättre ute, större yta och mindre konkurrens. Det kan i och för sig vara svårt eftersom barngruppen är så stor....
Det är ju en stor förändring att börja dagis överhuvudtaget, kanske blir hon så trött på dagarna att hon inte orkar sköta sig hemma, får skäll och det blir ond cirkel av alltihop? Vad bra att hon har blivit bättre på att inte bestämma! Kanske kan hon få bestämma mycket mer om SMÅ saker, då går det kanske lättare att acceptera att andra också vill bestämma över sig själva? På en förskola jag jobbade på hade vi en tjej som alltid skulle bestämma åt andra. "Rita en katt, det ska man göra." Med henne gjorde vi så att vi överdrev "Nu bestämmer Lisa vad hon ska rita, nu bestämmer du vad du ska rita..." På så sätt blev det lite omvänd makt, makt över sina egna beslut på ett sätt som inte sårar andra. Fråga fröknarna om det kan vara nåt!
Nu vet jag inte hur gammal lillasyster är men det är ju också en stor förändring, att få syskon. Först en ny bebis, sedan bortlämnad till "bråkiga" barn på ett okänt ställe. Klart man blir bitter, men hon ska ju fortfarande inte bete sig illa.
Vad säger hon själv? Är hon sådan som gärna pratar om vad hon tycker om saker eller är hon en sån som agerar? Tycker hon att det är jobbigt att vara på dagis och varför? Vad är jobbigt med lillasystern? Fråga henne, barn vet svaret även om de kanske inte visar det så tydligt