• MrsTM

Augustibebis 2012

Hoppar in här! Nyplussad sedan igår! Glad

• MrsTM
    Strossel skrev 2011-12-08 20:51:58 följande:
    Jag älskar Lättglögg/saftglögg men jag tänker inte dricka det något mer nu när jag vet att jag är gravid! Känns så onödigt!
    Varför ska man inte dricka alkoholfri glögg när man är gravid? Har jag missat något?
  • MrsTM
    Strossel skrev 2011-12-09 09:36:13 följande:
    MrsT- haha nä alkoholfri glögg är det fritt fram att dricka men nu syftade jag på Blossa lättglögg osv den är det 2,2 % i.
    OK, visste inte att det var nolltolerans på alkoholhalten, har inte haft mitt samtal med MVC ännu. Trodde att det var OK att dricka lättglögg, cider och mellanöl upp till 2,8%, precis som vid bilkörning alltså. Men detta måste absolut kollas så att man inte utsätter fostret för onödig risk!
  • MrsTM

Är det möjligt att få göra VUL så tidigt som vecka 7 eller 8?? Jag har gått in i vecka 7 nu och skulle verkligen vilja göra VUL så tidigt som möjligt! Men här i göteborg brukar de vara snåla med vården så det skulle inte förvåna mig om jag får vänta till vecka 13 eller nåt...

Har inbokat hälsosamtal med BM i nästa vecka, sen skulle tydligen provtagningen dröja till efter helgerna... Tur att jag åtminstone var på hälsoundersökning förr ett år sedan och fick bekräftat att jag är frisk som en nötkärna!

• MrsTM
    Marmite skrev 2011-12-14 10:25:15 följande:
    Jag är bara 5+3 men känner inte av byxorna ännu... Däremot är brösten fortfarande ömma och magen trögare än trög. Tror ni kassörskan på Willys undrade lite när jag kom in igår och köpte katrinplommon, linfrön och "snäll mot magen-yoghurt" ; ) ?
    Ja jäklar vad känslig magen har blivit! Visste faktiskt inte att matsmältningen jobbar långsammare när man är gravid, så jag känner mig en aning tagen på sängen! Glad

Mitt bästa tips är att strö extra russin på frukostmüslin, det hjälper litegrann.

Nästan lite humor att beskrivningen av vecka 8-9 lyder "under denna period är risken stor att drabbas av förstoppning". Jo tjena, jag går in i dessa veckor lagom till julafton, ha ha! Årets värsta frossardag med så mycket onyttigheter att även den coolaste stålmage kan hamna ur balans! Skrattande Wish me luck!
  • MrsTM
    Lacey skrev 2011-12-14 15:42:51 följande:
    Pratat med gynakuten och de tyckte jag skulle vara hemma och låta det blöda och ta det lungt
    Åh nej vad hemskt. Rynkar på näsan Så ledsen för din skull. Varför ville de inte att du skulle åka in?
  • MrsTM
    Stövelkatten skrev 2011-12-15 10:41:40 följande:
    7+0 idag, så om två veckor så får vi se på tidiga ultraljudet. Magen är ju så himla stor och brösten växer hela tiden. :S Nästan så jag hoppas det finns en naturlig förklaring till det! ;)
    Inga tvillingar i släkten alls.
    Hahaha, ja det vore ju något när du nu ställer in dig på en singel! :D  
    Hmmmm, ja du det är frågan om det är två därinne! Glad

För att spä på dina misstankar ytterligare kan jag berätta att min kollega som är tvillingförälder beskrivit sin gravid-trötthet på exakt samma sätt som du beskriver din...!
  • MrsTM

Sandrina, nja jag är lite skeptisk till Brio. Satsa på Emmaljunga istället, alla jag pratat med rekommenderar deras vagnar!

• MrsTM
    jordgubbsylt skrev 2011-12-20 16:03:58 följande:
    Men man får äta gravad lax om den är nygjord. Det är vakumförpackad gammal lax man ska akta sig för, så är den hemgjord och förvarad bra i kyl är det ingen fara!
    Oj, så sa inte min BM om den gravade laxen. Huvudregeln enligt henne är att maten ska ha varit antingen uppvärmd eller fryst. Gravad lax måste därför vara fryst i minst tre dygn innan man äter den. Annars kan man istället äta varmrökt lax. Dock inte kallrökt.
  • MrsTM
    HannaÖrn skrev 2011-12-21 15:24:56 följande:
    Måste få fråga. Jag har problem med illamående, men även smärtor i magen, högt upp i magen. :( Varför? Någon annan. Gör mer ont efter jag ätit.
    Förstoppning? Har själv en del problem med det, tarmarna jobbar ju långsammare nu när kroppen tar upp näring både till mamman och fostret. (Fick detta förklarat för mig av min BM.)

Bran-müsli och russin till frukostfilen, samt många frukter under dagen, har hjälpt mig en del. Men det är ju hopplöst att hålla apparaten helt i schack såhär i julfrossar-tider, åt löjliga mängder ischoklad igår och det har straffat sig idag kan man lugnt säga...!
Svar på tråden Augustibebis 2012