lovisen01 skrev 2012-01-18 09:01:00 följande:
Jag har en fråga till er som tränar. Jag brukade träna 3 ggr i veckan, men nu orkar jag bara med 2ggr. Var på aerobic igår, och jag orkar inget! Hade bra kondis innan jag blev gravid, blir så arg på mig själv när jag inte orkar ta i som jag brukar på träningen. Jag vet ju att man inte orkar lika mycket när man är gravid, men hur mycket ska man orka? Känns inte som att det är lönt att gå och träna när jag ändå inte kan ta i, om ni förstår vad jag menar? Men det kanske är bra att bara röra sig, även om jag får ta det lugnt?
Kan ni andra träna som innan ni blev gravida?
Jag känner igen mig i det du skriver! Jag körde 6-9 km löpning per pass, och ganska tung styrketräning innan jag blev gravid. Nu kan jag glömma att orka jogga! Har gått över till power walk i minst en timme 1 gång i veckan, känns väldigt bra faktiskt. Kompletterar med lite lättare styrkeövningar (särskilt ryggen och benen har ett stort behov av styrketräning) och smidighetsträning ibland, som yoga eller pilates. Känner mig nöjd med upplägget! Dans funkar OK också, gillar särskilt Zumba, men det kommer jag nog inte orka så länge till. Två pass i veckan är precis lagom, det säger även barnmorskan!
Om snön kommer nån gång ska jag köra lätta längdskidpass och till våren tänker jag cykla. Simning är ju också bra när man är gravid, synd bara att jag ogillar badhus...! ;)
Lycka till, ta det lugnt och försök acceptera att kroppen är annorlunda nu när man väntar barn.