• MrsTM

Augustibebis 2012

God fortsättning allihop! Här är det också dåligt med symptom, gick in i vecka 9 igår. Hoppas att allt står rätt till med pyret ändå, blir iaf lugnad av att läsa erfarenheter från andra som inte heller har så mycket symptom. VUL den 12 januari, längtar! Vill så gärna få bekräftat att hjärtat slår, känns så osäkert den här första tiden...

Annars är min stora skräck att någon ska försäga sig. De närmaste vännerna och familjen vet om det, eftersom vi kommer att behöva stöd om något går snett... Men släkt, kollegor med flera får vänta! Hoppas bara att facebook etc inte sätter käppar i hjulet...

• MrsTM
    Stövelkatten skrev 2011-12-28 13:31:02 följande:
    Fick just höra att sambons chef berättat om vår graviditet för en annan kollega, bara sådär. Han hade påpekat för sambon att han hade hört att vi skulle på UL i morgon. WTF!? Det är så sjukt oproffsigt! Jag har god lust att berätta det för våra högre chefer... (vi jobbar för samma företag, men inte på samma ställe)
    Idag är dessutom en väldigt gravid dag, så jag känner mig fruktansvärt förbannad på denna kärring. (ursäkta... jag menar det bara halvt)
    Skitdåligt beteende! Att folk alltid ska lägga näsan i blöt!
  • MrsTM
    Ari Gold skrev 2012-01-05 11:30:21 följande:
    Jag berättade på jobbet redan när jag planerade grav. pga att jag ville gå upp i heltid då.

Är fast anställd men just det uppdrag jag har nu tar slut till sommaren så det passar utmärkt bra med graviditeten, behöver inte ha dåligt samvete för att jag försvinner från jobbet. Skönt!  
    Oj vad omtänksamt av dig! Glad Själv har jag inte ens tänkt tanken att få dåligt samvete. Inte mitt problem att skaffa vikarie, och att bilda familj är en så central del i livet att jag vägrar ha dåligt samvete för min längtan efter att bli mamma! Solig

Tänker vänta till vecka 14 med att berätta, ett eventuellt missfall är något djupt privat och inget jag skulle berätta för kollegorna i första taget.
  • MrsTM

Någon mer som blivit totalt osugen på animaliskt protein under graviditeten? Fattar ingenting, jag brukar älska alla sorters kött, även fisk och kyckling. Nu får jag knappt i mig nånting sånt utan vill bara ha spannmål, mjölkprodukter och en del frukt & grönt. Helknäppt!

• MrsTM
    Karo77 skrev 2012-01-14 17:08:58 följande:
    Mrstm: Samma har! Klarar inte doften av kyckling och fisk. Kottbullar ar det enda kott som gar ner.
    Ja det låter verkligen bekant! Köttfärssås tycker jag fortfarande är gott, allt annat är jättejobbigt. Ska ta upp detta med barnmorskan på onsdag och se om hon har några förklaringar och/eller några tips på vad man kan äta istället.

Min man är en ännu större köttälskare och eftersom han lagar vår gemensamma middag varannan dag så känner jag att det blir lite knepigt med matvanorna om jag plötsligt ska välja bort köttet vid varje måltid...
  • MrsTM
    lovisen01 skrev 2012-01-18 09:01:00 följande:
    Jag har en fråga till er som tränar. Jag brukade träna 3 ggr i veckan, men nu orkar jag bara med 2ggr. Var på aerobic igår, och jag orkar inget! Hade bra kondis innan jag blev gravid, blir så arg på mig själv när jag inte orkar ta i som jag brukar på träningen. Jag vet ju att man inte orkar lika mycket när man är gravid, men hur mycket ska man orka? Känns inte som att det är lönt att gå och träna när jag ändå inte kan ta i, om ni förstår vad jag menar? Men det kanske är bra att bara röra sig, även om jag får ta det lugnt?

Kan ni andra träna som innan ni blev gravida?  
    Jag känner igen mig i det du skriver! Jag körde 6-9 km löpning per pass, och ganska tung styrketräning innan jag blev gravid. Nu kan jag glömma att orka jogga! Har gått över till power walk i minst en timme 1 gång i veckan, känns väldigt bra faktiskt. Kompletterar med lite lättare styrkeövningar (särskilt ryggen och benen har ett stort behov av styrketräning) och smidighetsträning ibland, som yoga eller pilates. Känner mig nöjd med upplägget! Dans funkar OK också, gillar särskilt Zumba, men det kommer jag nog inte orka så länge till. Två pass i veckan är precis lagom, det säger även barnmorskan!

Om snön kommer nån gång ska jag köra lätta längdskidpass och till våren tänker jag cykla. Simning är ju också bra när man är gravid, synd bara att jag ogillar badhus...! ;)

Lycka till, ta det lugnt och försök acceptera att kroppen är annorlunda nu när man väntar barn. 
  • MrsTM
    Ellenbmt skrev 2012-01-17 16:08:19 följande:
    Idag skrev jag in mig. Fick inte ett endaste tecken från någon bebis. Här får man inget se/höra/veta förän i v 24!!! Fy fan!! Ska jag gå runt utan å ens få höra hjärtjud i 10 veckor till och mer?!
    Oj vad märkligt! Jag begärde ett vaginalt ultraljud i vecka 10 eftersom jag var orolig. Det var inga problem alls, går hos landstingets MVC i Göteborg.

Annars borde du väl åtminstone få gå på rutin-ultraljud i vecka 18-19 ungefär? Om inte tycker jag du ska begära att få komma på ultraljud så snart som möjligt, klart att man vill veta tidigt att bebisen lever och trivs!
  • MrsTM
    annika81 skrev 2012-01-18 11:22:43 följande:
    Förresten är det i v 12 man kan slappna av lite eller är det i 12+6? Tycker man fått lite olika besked?!?!
    Jag har hört 12+6. Tror att det flesta får gå på RUL i vecka 18-19 så det är nog inget ovanligt.
  • MrsTM
    Ellenbmt skrev 2012-01-18 11:49:20 följande:
    Mrstm- angående rul här så blev det för min del efter vecka 20 nångång, i mitten på mars. Och något vul erbjuds man inte, och det går bara att snika till sig om jag åker in akut för något påhittat?! Törs inte va så ful tror jag?!
    Låter helkasst ju! Men kan ni inte undersöka om det finns privata kliniker som erbjuder UL redan nu mot en avgift? Du har gått så pass många veckor nu att vanligt UL bör räcka för att kunna se fostret och uppfatta hjärtljuden. Privat UL bör inte kosta mer än 500 kr, har för mig att jag sett den summan på nån privat klinik här i stan.
  • MrsTM
    annika81 skrev 2012-01-18 12:06:08 följande:
    Hmm nu såg jag mrsTM svarar 12+6 och Bullen85 svarade 11+6, blir ännu mer förvirrad nu?!?!
    Bullen85 skrev väl fel? Hon avslutade ju med "när man går in i vecka 13".
  • MrsTM

godisbit: Kan rekommendera vanliga stretchjeans! Har köpt ett par nu som jag älskar. Magen kan lätt växa 5-10 cm innan de blir för små, och nu i början använder jag skärp då de är en liten aning för stora.

• MrsTM
    Issan8 skrev 2012-01-22 21:51:51 följande:
    tack, blev också förvånad hur tydlig och bra bilden var. 
    Är det någon mer som redan har gått upp 4-5kg?
    Usch mådde så dåligt när jag vägde mig hos läkaren och såg 64kg mot normala 59 :(
    Är bara 1.59 lång å har aldrig haft problem m vikten innan så känner mig redan som en knubbis
    Äsch, jag är exakt lika långt gången som du och jag väger numera 71 kg mot mina normala 67! Är jätteglad, överlevde julen utan att svälla upp alltför mycket, och nu kräver ju bebben sitt. Min förhoppning är att stanna på 80 kg innan förlossningen, men jag tänker inte deppa ihop om det blir några kilon extra. Är hungrig för jämnan och klarar inte att träna lika hårt som innan, klart som korvspad att jag går upp i vikt! Solig
  • MrsTM
    Blomsterfröna skrev 2012-01-25 10:44:56 följande:
    Jag tror jag väntar en pojk:) har bara den känslan :)
    Samma här! Solig
  • MrsTM

Min supergulliga vän ska sälja babyskydd, babygym och badbalja till oss för totalt 400 kr! Behöver jag säga att jag tycker extra mycket om henne just nu? Skrattande

• MrsTM

Vill också känna bebisen! Är i vecka 15 nu, har inga som helst förhoppningar om att den ska ge sig till känna förrän efter vecka 20. Tiden fram till RUL går sjukt långsamt, 5 mars är det dags! Var förvisso på ett jätteroligt UL i samband med KUB-test den 20 januari, men längtar varje dag efter att få se nya bilder!

Svar på tråden Augustibebis 2012