• Grisefia

Augustibebis 2012

Hoppar också på här. Är i v 11 nu. BF den 5/8. Men har inte varit på inskrivning eller kontroll än. Ska inte dit förrän den 25/1. Känns som en evighet, men nu är det bara 2 v kvar =D

Lägger in mig i BF listan också.

• Grisefia
    mammsen skrev 2012-01-10 12:44:54 följande:

Ja, jag har lite problem med jobbet just nu.. Jag blev tvungen att berätta läget eftersom mitt illamående gjorde det omöjligt för mig att jobba i all matos och liknande.. Så jag är sjukskriven för kraftigt graviditetsillamående sedan 27Dec. Igår gick jag in på vår intärna hemsida för att kolla hur scheemat såg ut när sjukskrivningen snart går ut och då hade jag fått mail fre den 30 Dec av min chef som skrev

"Du som har varit sjuk i december vet om att du skall lämna in sjukförsäkran, har jag ingen sjukförsäkran 1 jan 2012 på mitt skrivbord så blir det ingen sjuklön för din frånvaro i dec endast registrerad frånvaro.

Det ligger nu i ditt intresse om du vill ha sjuklön eller inte."

Så nu nekar hon mig sjuklön! Shit.. jag vill inte bråka jag är ganska ny på jobbet och allt.. Men vad ska jag göra?? Jag har barn redan och mitt tillstånd gör det inte lättare.. Så jävla ledsen :'(

Jag har dessutom pratat med min chef i telefon flera gånger utan att hon nämnt något om detta.. Tror hon hoppas att man inte ska se det försen det är försent :/

Vad ska jag göra?

Men det är ju helt sjukt! Hon måste ju informera om det i god tid. Det är ju inte säkert att man känner till en sån sak. Speciellt inte om man är ny på jobbet! Om du är med i facket borde man väl kunna vända sig dit? Eller prata med försäkringskassan eller nåt. Är till dålig hjälp i såna här fall. Har verkligen noll koll. Men det är nog dit jag hade vänt mig. (Eller till min mamma, hon är HR+ fd fack-människa och har bra koll på sånt).

Hoppas verkligen det löser sig! Jag hade blivit helt vansinnig om jag var i din sits!
  • Grisefia

Men det var ju hemskt vad alla bor i Stockholm! Jag bor i Malmö. Någon mer? Hade varit kul att träffas när det har gått lite längre tid.

• Grisefia

Har inte heller köpt några mammakläder än. Tror magen har börjat synas lite nu. Eller så är jag bara svullen. Brukar sällan ha byxor. Kör mest med kjol eller klänning och då funkar strumpbyxor perfekt nu. Speciellt de med hög midja som man kan dra upp under brösten när magen känns stor. Väldigt skönt!

• Grisefia
    Augustimamman skrev 2012-01-11 10:20:57 följande:
    Jag fattar inte riktigt folk som frågar om man är gravid bara för att de misstänker det! Kan ju va jättekänsligt! Att man inte bara väntar tills det är uppenbart eller den gravida själv berättar. Förra året hade jag jättemycket problem med tarmarna, magen blev rätt svullen men inte extremt, en på jobbet frågade om jag var gravid. Vet inte om det var mest pinsamt för henne eller för mig när när jag svarade nej på den. Kan bli så trött på otaktiska människor! Grrr... Okej om det åtminstone är ens närmsta familj/vänner men kollegor går bort tycker jag. Nyfikna jävlar!

...ursäkta, vaknar skitsur idag av ingen anledning (hormoner?). Första gången idag som magen känns helt bra, inte svullen eller gasig alls. Och vet ni, jag har ändå en liten kula där nere. :) plus lite fett kanske men definitivt bebismage! Men tror ingen kan se skillnaden mer än jag.
    Fikade med mamma i måndags och då berättade hon att en på hennes jobb hade frågat när hon var i typ 7 månaden om hon var gravid haha. Han hade tydligen trampat i klaveret en gång tidigare och tänkte absolut inte göra det igen.

Det är förresten sjukt skönt att ha berättat för mamma så man har någon att prata med. Hon har lovat mig vaggan vi hade när vi var små (måste först slipa bort klottret min bror stod för). Och hon sa att morfar blev glad för då blir han av med en massa grejor på vinden haha. Men på jobb och mindre nära vänner har jag inte berättat något för än.
  • Grisefia

Jag har varit jättesugen på hamburgare hur länge som helst. Men det känns så himla dumt att äta det nu. Men idag blir det nog falafel. Längesen, billigt och nära jobb. Har trots allt ätit bättre än vanligt senaste tiden. I helgen knaprade jag till och med grönsaksstavar när sambon åt chips. Kände mig väldigt duktig!

• Grisefia

Naimisen: Det var inte mycket! Är det inte vanligt att det ligger på typ +25 eller nåt? Då behöver man kanske inte skämmas för att man tar en hamburgare eller två :)

• Grisefia

Vi tänker inte döpa vårt barn. Tänkte ha en namngivning till hösten istället. Varken jag eller min sambo är det minsta troende. Jag kan inte stå i en kyrka och lova inför gud att uppfostra mitt barn i en kristen tro. På samma sätt kan jag inte lova att vara någon trogen inför gud. Då skulle jag bara ljuga. Dessutom tycker jag det är ganska respektlöst att lova något man inte tror på. Blev inte förvånad när mormor tyckte det var synd om barnet om det inte skulle döpas. En av mina bästa kompisar är inte döpt men hon valde det skälv när hon skulle konfirmeras och nu är hon troende.

Det blev ett långt inlägg haha. Men jag tycker inte man ska döpa sitt barn / gifta sig i kyrka bara för att det är tradition!

• Grisefia

Okej, här kommer många svar i ett inlägg.

MrsTM: satsa på veg protein. Typ bönor och så om du klarar av det. Eller andra veg alternativ. Finns ju mycket gott i frysdisken där.

FruFoxy: visst är det sjukt! En gång såg vi en unge som satt i knät på personen som körde bilen. Har dom totalfel på hjärnan?

O Hanna O: Så fint beskrivet med att hålla en fjäril mellan händerna. Vill också känna bebisen nu. Mitt illamående har blivit lite bättre. Så nu är det inte så mycket som påminner att det finns något där. Fast jag tycker mig ana en liten kula nu. Fast för det mesta är magen bara svullen :(

• Grisefia
    Augustimamman skrev 2012-01-15 22:06:06 följande:
    Alltså jag måste säga att jag är lite besviken på mina boobisar, trodde de skulle bli lite större nu men tycker ingenting har hänt på den fronten! Är det bara jag?

Såg några snacka om en rand på magen. Vadå för rand?!
    Jag tycker inte mina har vuxit det minsta heller. Hade också hoppats på lite förändringar. Inga blodkärl, inga större eller mörkare bröstvårtor. Har inte tyckt det varit ngn större skillnad på magen heller, men nu när jag la in magbilderna för de senaste två veckorna och jämförde med de första veckorna var det lite skillnad ändå =D Är i v 11+0 nu (eller 11+1 beroende på var man kollar =P) 
Svar på tråden Augustibebis 2012