• Grisefia

Augustibebis 2012

Tyckte förresten att jag kände lite pirr i magen i morse när jag låg i sängen, blev genast klar vaken. Låg kvar säkert en timme och kände efter, testade att vända mig på rygg och allt, men kände inget mer. Är säker på att det inte var gaser men det kan ha varit små ryckningar i huden. Får det ibland. Det var liksom precis under naveln lite till vänster. 

• Grisefia

Vi har börjat fundera lite på vilken vagn vi skulle vilja ha. Helst hade vi velat ha en äldre vagn, typ 70-80-tal. Grejen är att jag är väldigt kort =P 1,54 och jag tänker att de gamla vagnarna kanske är högre än många av de nya. Sambon är inte heller speciellt lång. Någon som vet hur det ligger till? Är de gamla högre än de nya? M.a.o kommer det se ut som jag är 10 år och ute och går med lillsyrran? Annars kan vi skippa tanken på retrovagn direkt haha.

• Grisefia

BinniBoo: hoppas allt går bra! Håller tummarna för dig!

• Grisefia

Asså fy. Jag och sambon kom precis hem. Till ett hem fyllt av matos och vitlök. Hann precis säga att det luktar äckligt när jag klöks fyra gånger i rad innan jag kom för mig att hålla för näsan. Jag kräktes iaf inte tack o lov. Men nu var det ett tag sen jag klöktes så mycket. Har mått lite illa men inte såna attacker. Nu har jag vant mig vid lukten, druckit lite vatten och har lagt mig. Trött som bara den.

Sov gott allihopa!

• Grisefia

Eightythree: för mig är det tvärt om att jag inte kan äta lika stora portioner som innan. Förr var det absolut inga problem att äta en hel falafel, nu hade en halv varit lagom. Men jag tror det är bra för jag äter nog mer vettig mängd nu än jag gjorde innan.

• Grisefia

Just nu bor vi i en två, så vi har inget val än att låta bebisen sova i vårt rum. Men det hade vi nog gjort ändå. Vi tittar efter större lägenhet nu. Igår stoppade vår grannes son oss när vi var på väg ut och frågade om vi inte ville ha hans mammas lägenhet som ligger vägg i vägg istället eftersom hon hade flyttat till vårdboende. Perfekt! Det är en trea, minst 10 kvm större än den vi har nu. Verkligen enklaste flytten haha.  Vi sa att då hade vi bara behövt byta nummer nere på källarförråden så behöver vi inte flytta alla saker hehe.

Så nu håller jag på att jaga vår hyresvärd. Har ringt i 20 min men fortfarande ingen som svarar. Sonen skulle säga upp lägenheten idag, så jag måste få tag på hyresvärden innan han har pratat med honom. 

• Grisefia

Fasen! Har pratat med honom nu och det gick visst inte att göra så. Den lägenheten måste komma ut på hemsidan som alla andra och sen måste vi söka den som vanligt. Kommer ju aldrig få den. Om jag var husvärd hade jag tyckt det var jättesmidigt, men han pratade bara om att det måste finnas skäl till bytet (tanten har ju redan flyttat så där är det kört) och verkade inte alls tycka det lät som en bra idé, jag tror knappt han fattade vad jag pratade om. 

Äh, vi bytar hyresvärd sen istället. Vill ju inte bo kvar hos dom här längre!  

• Grisefia
    FruFoxy skrev 2012-01-30 10:43:05 följande:
    God morgon!

Blev lite ledsen för min sons skull imorse när han skulle klä på sig. Han är en känslig kille som älskar (ÄLSKAR) rosa och skäms inte över det. Och han älskar att klä ut sig, ha klackskor och fin tiara på sig. Personligen tycker jag det är bara är roligt att vill han leka sånt och ha på sig "flickfärg" så jag är inte den som säger ifrån. Han älskar bilar och "tuffa" saker också och leker minst lika mycket med det.
    Men imorse så ville han så gärna ha ett par tajts som han ärvt av sin storasyster. Det var bruna med vita kaniner och rosa blommor i olika nyaser som han hade på sig dem hela helgen och tyckte de var så fina.
    Men så stannade han upp i påklädningen och sa med tårar i ögonen "Men mamma, jag kan inte ha dem här byxorna! Då kommer de andra barnen reta mig och kalla mig för tjej...!" Slutade med att han tog en rosa tröja (med blixten på) och vita tajts. 
    Att barn i 4 års åldern ska reta varandra för vad man har på sig! 4 år! Vad är det man lär sina barn egentligen? Ska man inte få tycka om det man vill? Jag skulle bli tokig om nån sa till mig vad jag skulle tycka om för kläder, färger och hobbys!
    Men liten då! Jag kommer uppmuntra mina barn till att ha vilka kläder de vill! Vi kommer vara noga med att säga till släkt och vänner att vi inte vill ha massa könstypiska kläder och leksaker. Hade mycket väl kunnat tänka mig att inte ta emot saker som inte passar oss. Så länge ungen är tillräckligt liten och inte hinner bli glad för en leksak förstås. Men vid den tiden har väl släkten förstått. Tror inte de ska vara så svåra. SJälv klädde jag mig i allt från platåskor i femman till knallröda läppar och kolsvart hår och dr martens i nian. SÅ jag kan inte säga så mycket själv. 
  • Grisefia

Ni som inte är gifta, har ni registrerat faderskap (eller föräldraskap kanske?) än? Vi fick papper från barnmorskan under hälsosamtalet och hon sa att man kunde registrera redan nu, men när vi gick in på hemsidan stod det att man skulle göra det när halva graviditeten har gått. 

Vi tänkte nog ändå vänta tills vi har varit på RUL så vi ser att allt är som det ska och att där verkligen finns en liten.  

• Grisefia

Ja det var typ familjerättsbyrån vi skulle kontakta för att registrera det. Vi fick bara info hos BM. Alltså inte blanketter och vi var bara inne på hemsidan för att läsa lite mer om hur man skulle gå tillväga. Vi måste ringa för att boka tid. Men vi blev osäkra när vi skulle göra det eftersom vi fått två olika besked.

• Grisefia

Jag har också varit fri från illamående några dagar, men nu har det kommit tillbaka igen. Och har haft ont i huvudet några dagar. Väldigt irriterande! När man trodde att det började bli lite bättre. Äntligen.

• Grisefia
    Jloow skrev 2012-01-31 14:40:49 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har hållt mig väldigt mycket i bakgrunden eftersom vi inte trott att denna graviditet ska gå hela vägen. Jag är fortfarande orolig och kommer vara det resten av graviditeten också men idag var jag på Spec MVC och fick se den lilla krabaten röra sig där inne (v 13+0 enligt läkarn). Allt ser bra ut o överläkarn jag träffa var kanon och ingav förtroende.

Jag har en sjukt avancerad sjukhus historia som gör att jag kommer gå på fler kontroller och kommer göra ett Tillväxt UL i vecka 32.
    Välkommen hit! Hoppas att graviditeten går bra hela vägen! Vad skönt att få sett den lilla! Vi kommer nog inte få se vår förräm RUL och kommer förmodligen inte tro på att det finns ett litet liv där inne förrän då.
  • Grisefia

Asså det här med navelsträngen som trillar av bebisen när den har läkt ordentligt. Det verkar så sjukt äckligt! En kompis mamma har sagt att hon nästan kräktes när hon öppnade blöjan och den lilla svarta navelbiten låg när. 

Är det så äckligt som det låter? Rutten navelsträng låter ju inte så kul liksom...

Skumma saker man funderar över när man väntar barn haha.  

• Grisefia

Albasmamma: -34 fy fasen. Jag tyckte det var kallt med -10 hos oss i Malmö! 

Igår var jag äntligen på inskrivningen. Fick lämna alla prover och bokade in nästa besök hos BM i v 25. Jag skulle få en kallelse till UL i v 18 också. Bara fyra v kvar! Hoppas den kommer snart så jag vet när vi ska dit. 

• Grisefia
    jannonym skrev 2012-02-08 18:33:17 följande:
    Berättade för mina närmaste kollegor på jobbet idag. De blev chockade men jätte glada för min skull.

Vi berättade för barnen igår oxå, äldsta killen (11 år) sa -fan va äckligt!! Haha... Han vet hur barn blir till.
    Andra killen på 8 år sa:
    -men jag vill ju ha en HUUUUUND!! Inte en bebis!!! Vi kan ge bebisen till nån annan familj, nästan alla gillar bebisar!!
    Sista killen även han 8 år sa:
    -vadå ligger den där (pekar på ul bilden) i din mage?? Nu?? *ögonen glittrar* blir det en tjej eller kille??

Så lite blandade reaktioner här hemma!

Ska berätta för min mamma i morgon, nojjig för det! Känner mig som en 14 åring som snattat och åkt fast ;) min mamma har den effekten på mig *s*
    Funderar på att köpa ett fint mönster, garn och stickor som jag ger henne. Så slipper jag liksom säga det själv ;) mamma älskar att sticka så hon blir nog både chockad och glad ;)

Hur berättade ni för era nära och kära?
    Jag berättade på ett liknande sätt för min familj. Vi firade min mammas och mormors födelsedagar samtidigt, så då fick de vars en bok med stickbeskrivningar på bebiskläder. De fattade ju såklart direkt haha. Men det var kul att se deras miner. Sjuttsingen vad vi var nervösa innan haha. 
  • Grisefia
    TantLjusgrön skrev 2012-02-09 05:07:31 följande:
    Samma här, ligger vaken nu... har tydligen börjat en ny dålig vana att vakna så här tidigt. BM sa att det kan vara kroppen som förbereder sig på amning. Suck. Kanske ska gå och värma lite mjölk. För övrigt kände jag nåt annorlunda i magen idag. Nästan som en muskelryckning eller bubbla, undra om det var skruttis som dansade där inne. :) Fast det är nog lite tidigt än i V15.
    Asså jag tycker också jag har känt något men har också trott att det har varit helt för tidigt är också i v 15. Så jag har bara viftat bort det som muskelryckningar. Jag tycker inte jag har känt det så innan, men samtidigt är jag mycket mer uppmärksam på vad som händer och känns nu, så jag kanske har känt det ändå. Det känns som att barnmorskan skulle skratta lite om man sa det och säga att det inte känns förrän i v 15 eller nåt. 
  • Grisefia
    Grisefia skrev 2012-02-09 06:46:45 följande:
    ...och säga att det inte känns förrän i v 15 eller nåt. 
    v 20 menade jag =P
  • Grisefia
    babymarie skrev 2012-02-11 17:54:09 följande:
    Jag har lite dåligt samvete idag. Har mått illa hela förmiddagen. Men när illamåendet väl gick över har jag mest bara ätit en massa onyttigt, för det är det enda jag är sugen på. Rostat bröd, semla, coca cola, delicatoboll och nu ikväll blir det bakpotatis och chips sen. Usch, stackars lilla bebis som bara för en massa skitmat! =/

Är det bara jag som får dåligt samvete för att man äter dålig mat? 
    Jag kan också ha lite dåligt samvete. Brukar aldrig ha det annars, utan tycker att man ska äta det man känner för och inte må dåligt över det. Kan alltid ta en promenad sen... Men nu går det liksom inte att träna bort på samma sätt. När jag har ätit något onyttigt tycker jag det var så fruktansvärt onödigt! Och att jag hade kunnat äta ett äpple eller nåt istället. Men så längesen det bara är nån enstaka gång då och då så spelar det nog inte så stor roll. 
  • Grisefia

Vi har fått rul 9/3, v 18+5 då. 

Jag har också haft jätteont i huvudet. Sen i torsdags. Brukar få huvudvärk när jag inte har druckit tillräckligt, så nu har jag haft vattenflaskan redo hela tiden. 

Svar på tråden Augustibebis 2012