Inlägg från: LillaMy85 |Visa alla inlägg
  • LillaMy85

Augustibebis 2012

Har tjuvläst lite i tråden men inte blivit medlem förrän nu så passar på att slänga in min fråga här Glad. Är gravid i vecka 11 och hoppas att allt går som det ska så att jag och maken får vårt första barn i början av augusti. 

Har fått tid för UL nästa fredag då vi valt att göra KUB-test och jag undrar bara om det är något speciellt man ska tänka på inför ett ultraljud? Står ingenting på kallelsen men funderar ändå, har aldrig varit gravid innan så har ingen koll på sådana här saker.

Kan tillägga att jag är så sjukt nervös inför detta, kommer gå som på nålar i två veckor innan det är dags. Är så rädd för att allt inte är som det ska, tänk om jag bara inbillat mig och inte alls är gravid egentligen, tänk om fostret inte lever.....så många tankar som snurrar...Har absolut ingenting som tyder på att något skulle vara fel men kan inte sluta oroa mig ändå...

• LillaMy85
    FruFoxy skrev 2012-01-12 10:58:41 följande:
    FruA85:
    Grattis och välkommen!

Vet inte om det är så viktigt under just kub-testet, men oftast vill de att man ska vara lite kissnödig innan för då puttar urinblåsan upp livmodern och det blir lättare att se. Men vid kub-testet är barnet ganska stort och borde inte vara svårt att se ändå.

Dina tankar är så vanliga. Tror varenda kotte går runt och har samma tankar som du även om de inte skyltar med det. Det kommer säkert gå jättebra!
    Tack för ditt svar!

Förstår att det är normalt att vara orolig, är ju så mycket som står på spel känns det som. Ska försöka tänka positivt, det här ska nog gå bra Glad .
  • LillaMy85
    Naimisen skrev 2012-01-12 11:03:28 följande:
    Grattis och välkommen FruA!
    De är inget jag kan komma på att du behöver tänka på.
    Kände precis så med första barnet, att jag kanske bara inbillat mig, på väg till rul var ja så nervös att jag trodde jag skulle spy.
    Tänk om de var tomt? Om de inte fanns nån bebis..men där låg han.
    De kommer gå super bra för er!
    Tack tack Glad.

Ja, jag är väl bara lika orolig som alla andra blivande mammor.  
  • LillaMy85
    Augustimamman skrev 2012-01-12 11:29:57 följande:
    Yep som sagt helt ok om den är pastöriserad vilket de flesta är. Har nog lite cravings på det.
    Och tack och lov för det Flört..... är ju så många ostar man inte får äta så det är ju trevligt att det finns några som är ok. 

När det gäller mat så måste jag säga att jag tycker det är lite tråkigt att vara gravid. Jag är en sån som älskar allt vad ostar, parmaskinka och salami heter, det tillsammans med ett glas rött är liksom mitt lördagsgodis. Jag tycker inte om läsk och är inte så förtjust i sötsaker som godis eller kakor och bullar så nu känns det inte som att det finns så mycket jag kan njuta av när jag är sugen på något gott. MEN ska inte klaga...är ju så glad över att vara gravid. 
  • LillaMy85
    3apåGång skrev 2012-01-12 13:05:48 följande:
    Grattis och välkommen FruA85!

De 2 ggr jag kommit hem från bb med bebis har jag firat samma kväll med goda ostar!! Tänker göra det denna gången också om allt går som det ska. Normalt gillar jag godis men jag är inte speciellt sugen på det nu när jag är gravid.
    Tack Glad

Ha, ha, jag tänker också göra det. Har redan förvarnat maken att när vi kommer hem från BB så blir det en helkväll med allt som jag inte kunnat äta på nio månader. Längtar redan Glad
  • LillaMy85
    Aprilia1977 skrev 2012-01-12 16:28:40 följande:
    Hej tjejer!

Min fysiska hälsa har verkligen varit en berg-och-dalbana. Jag har mått så otroligt illa. Kvällar och nätter mest. Dagarna rullar på på jobbet.

Hade migrän i fredags och idag, märker att jag är extremt känslig för solljus och får blixthuvudvärk under kvällen och dagen efter. Har kräkts idag, då migränen varit ett rent h*lvete.

Är det någon annan som blivit extra känslig och har lätt till huvudvärk?

I och med illamåendet har jag nu inte gått upp mer än kanske 400g. Vikten visar lika mycket som innan graviditeten och gick precis in i v. 10 idag.

Och inte nog med det, så blir jag lite orolig när jag inte mår illa....

Jaja, jag försöker att tänka, en dag i taget, men det är så svårt. Jag vill att tiden ska gå snabbare, jag vill vara 100% säker på att allt är bra. Men jag vet att det inte finns några garantier. Tyvärr....

Nästa vecka har jag fått tid till inskrivning, så får väl se om jag blir mindre orolig då.

Lycka till alla!

Hjärta                 
    Jag lider av migrän men har ännu inte fått något anfall under graviditeten. Min barnmorska sa att ungefär hälften av de som har migrän får det bättre när de är gravida och andra hälften får det sämre. Hon sa också att om man får det jobbigt så kan man få tabletter utskrivna då Alvedon sällan hjälper (aldrig hjälper enligt mig) och man inte får ta så mycket annat receptfritt. 

När det gäller illamåendet så är det ju inte ovanligt att det kommer och går och att det helt går över efter ett tag. Mitt försvann i vecka tio, nu mår jag endast illa om det går för lång tid mellan måltiderna, om jag glömmer äta lunch t.ex. och inte får i mig något förrän vid halv tre.

Känner så igen mig i det där att vara orolig,första veckorna visste jag inte vart jag skulle ta vägen för jag kunde knappt tänka på något annat. Dock tycker jag att jag lugnat ner mig lite nu, kanske för att jag går in i vecka tolv på tisdag och börjar se slutet på den första kritiska perioden.  Kan inte ge så mycket andra råd än att försöka tänka på annat och hålla sig sysselsatt så att tiden går. 

Kram till dig och lycka till!
  • LillaMy85

Vi kommer varken ha dop eller namngivningsceremoni. Jag vill döpa men inte min man, han tycker att barnet ska få välja själv när det blir större och det respekterar jag.

Namngivningsceremoni tycker jag känns lite som ett "låtsasdop", meningen med dopet och dess namngivnig är ju religiös så jag tycker det skulle kännas konstigt att ha det utan det religiösa...om någon förstår hur jag menar.

Jag är glad att mannen gick med på att gifta sig i kyrkan för min skull, så då går jag med på att inte döpa vårt barn i kyrkan för hans skull. Man får ge och ta lite

• LillaMy85
    Naimisen skrev 2012-01-12 17:52:16 följande:
    Jag kanske är helt ute och cyklar men ett dop i kyrkan är väl från början för att rena barnet från synden som alla föds med så barnet är välkommen till himlen sedan?
    Av den anledningen anser jag att en namnfest eller namngivningscermoni är ett låtsas dop. För vår del var de inte de iaf utan för att vi ville fira det fina med ett nytt liv.
    Jag är döpt, konfirmerad och gift i kyrkan och håller faktiskt med min man om att våra barn ska få välja själva när dom vet innebörden.

Dessutom hade inte kyrkan accepterat vår fadder då hon är judinna.
    Då är vi lite i samma sits, jag är också döpt, konfirmerad och gift i kyrkan. Min man är endast gift i kyrkan och det var som sagt för min skull. Hela min släkt är döpta och konfirmerade så för mig är det  tradition men i makens familj är de varken döpta eller konfirmerade så vi kommer från lite olika bakgrund när det gäller den biten. 

Jag kan dock tycka att det känns lite tråkigt att mitt barn inte får använda samma dopklänning som en stor del av min släkt haft, inklusive jag själv, och som min mamma sytt till den första kusinen som kom.  Men men, det finns ju värre saker så det gör inte så mycket egentligen. 
  • LillaMy85
    Naimisen skrev 2012-01-12 18:16:33 följande:
    FruA- Ja, så är de för oss med. För min man spelade det ingen roll om de var en kyrklig vigsel men när de kom till dop satte han bestämt ner foten och jag kan faktiskt hålla med honom i den åsikten.

Jag förstår hur du tänker med traditionen, med dopklänning och allt.
    Låter som vi är gifta med samma man Flört
  • LillaMy85
    FruFoxy skrev 2012-01-12 18:24:58 följande:
    Vilken diskussion det blev om dop, intressant att se allas åsikter och funderingar!
    Och nu när jag tänker efter så gifte sig jag och min man borgligt då vi inte är troende skulle det kännas fel att gifta sig i kyrkan. Men varför i herrens (passande...?) namn har vi valt att döpa våra barn?! Förmodligen för att jag var rätt ung när första kom och gick efter det som alla andra i släkten hade gjort och var kunniga inom. Och eftersom första var döpt så skulle ju nästa och nästa döpas. Trots att vi aldrig riktigt velat, utan det har känts som ett nödvändigt ont och besvärligt.

Undrar just hur reaktionerna kommer bli när jag säger att det inte blir något dop med denna.. ingen är troende alls och ur den synpunkten skulle inget ögonbryn höjas, men rent traditionellt så blir nog halva tjocka släkten besviken.
    Kan nog ligga mycket i att man är ung och oerfaren, när man blir äldre börjar man (dock inte alla) liksom inse att man inte måste göra som alla andra runt omkring en och att man faktiskt kan välja själv hur man vill leva sitt liv Flört
Svar på tråden Augustibebis 2012