Inlägg från: carran no1 |Visa alla inlägg
  • carran no1

Augustibebis 2012

Måste bara fråga en sak här till alla som har barn och väntar syskon som nu har vart på RUL... Om det är mindre än 2 år mellan barnen har det blivit samma kön för er då?

Jag har en liten pojke som är 1 år om 2 veckor och syskonet kommer den 23 Aug... och då säger alla jag känner i princip att det helt säkert är en pojke i magen...

hur har det vart för er med barn tätt inpå?

(Inte för för att det spela mej någon som helst roll om det blir  en liten pojke till) Är mest bara nyfiken.... för jag tänker nämligen inte ta reda på könet. 

• carran no1
    Stövelkatten skrev 2012-03-05 14:34:02 följande:
    Är det någon som har förklarat hur det skulle kunna påverka könet? Det bästäms ju av kromosomerna i spermien, och de förnyas ju hela tiden.
    Ja en kompis till mej förklarade att nåt med kromosonerna satt kvar i livmordern sen förra barnet eller nåt sånt.. jag lyssnade inte så värst mycket jag tyckte bara d lät så konstigt... men så drog hon upp 4 gemensamma vänner som fårr barn tätt och där har som fått samma kön som tidigare barn.... det va därför jag va lite fundersam ;)
  • carran no1

Tänkte hoppa in och ge ett litet tips på kräk handukar... på jysk säljer som jätte billiga och söta små lappar... tror dom kostar 2 kr st om jag inte mins fel.... ? finns i rosa, grönt, gult och lila tror jag det var! Jag köpte säkert 30 st när jag fick min son eftersom att han va en riktig kräk bebis :) 

• carran no1

Å alla som är sugna på vin, jag drack ett för några helger sedan som var alkohol fritt... dock mousserat som smakade precis som azti cinzano och det var helt underbart gott!! dock kommer jag inte alls ihåg va d hette nu så klart men om man frågar efter ett som smakar som azti så vitte dom på systemet vad de var för nåt... 

Tycker i överlag att många alkohol fria är helt okej och även en del öl sorter!

Jag tycker oxå det börjar bli liiiite jobbigt att vara gravid nu eftersom att jag har sån fruktansvärd foglossning och en 14 månaders som har kommit in i kläng period nu... men jag antar att det inte kommer att bli så mycket smidigare med två små barn sen heller så jag gnäller nog inte ;) Jag har det faktiskt oxå ganska bra som är helt avstängd i från mitt jobb å bara är hemma hela dagarna å¨ skrotar.. speiciellt i denna värme! 

På våan MVC finns det heller ingen läkare mer än typ varannan vecka utan man får vända sig till hurläkaren om det är något.... lite dåligt då husläkaren inte alls är insatt i graviditets grejer.... 

• carran no1
    irruz skrev 2012-07-11 22:04:22 följande:
    Behöver råd... Ngn här som har barn tätt sen tidigare eller kommer fö det nu?! Hur har ni gjort med första barnets "sovplats" inför nästa barns ankomst, har de sovit i eget rum sen tidigare, har de fått börja sova i eget rum iom nästa barns ankomst el har ni samsovit innan i fortsatt göra det trots bebis? Vår 1,5 åring sover hos oss o jag är så himla kluven över hur jag ska göra, om hon ska få flytta till eget rum eller inte. Det måste ju ske snarast isf eftersom jag inte vill att hon förknippar det med bebis ankomst. MEN jag älskar att ha henne hos oss o får ont i magen av bara tanken på att hon ska ligga ensam i eget rum... Skulle vilja höra om ngn har erfarenhet av detta o hur det gick för er??
    Jag har en son sen innan på 16 månader och han sover fortfarande i vårat rum men i egen säng, och där planerar jag att han blir kvar tills han själv känner sig redo att flytta till eget rum....
    vi har tyvärr två tvåningshus oxå och rummen där nere är för små för våran säng,  och där uppe har vi bara ett sovrum och ett stoooort "vardagsrum" och man vill ju inte gärna ha sonen på ett annat plan än en själv. och som du säger jag vill inte att det ska bli så att sonen blir "utkastad" bara för att d kommer en liten. Så Han sover i sin säng brevid mej och bebisen har fått en egen hörna i en annan del av rummet :) 

Och just i den här åldern är d ju mycket som händer annars oxå, tänder som pluppar upp, dagis start (i alla fall för  min son) mycket nya intryck som kanske ger lite mardrömmar och så kommer ju syskon så jag tycker d räcker med saker än att man ska "flytta" ut dom oxå ur sitt trygga sovrum.

Ända "problemet" är ju om man vill mysa lite med sin karl är ju att barnet i den där åldern "fattar" mer än man kanske vill så man får fint vänta tills barnet somnat eller ta mysstunderna andra tider på dygnet ;)

Och om du som du skriver att du älskar att ha henne inne hos dej tycker jag absolut inte att du ska stressa ut med henne! 

• carran no1
    Tesdy skrev 2012-07-12 10:54:08 följande:
    Carran det finns ju en anledning till att benämningen Bolibompa Sex uppfanns Jag tänker på det du skrev om att mysa på andra tider på dygnet.
    Ha ha Bolibomp sex har jag aldrig hört, det va nåt nytt för mej *s*
    tyvärr är våran son inte d minsta intresserad av tv´n och har aldrig varit heller ;) Och just nu är d svårt att hitta egen tid oxå eftersom att han är så pappa fixerad och bilar.. så fort pappa kliver innan för dörren här hemma så hänger han i byxbenet på honom och tjatar om Brumm brumm... det betyder att han vill gå ut och leka i garaget ha ha ha!

Men när han sover går det bra ;)
  • carran no1

Oj instämmer med dom andra att porr på mobilen vid 8 års ålder är väldigt tidigt.... jag kan nog inte ens tycka att man ska ha en egen mobil i den åldern.... finns lixom ingen anledning... man kan ju kanske ha en om man ska iväg å sova eller på disko eller nåt dyligt.. men att alltid ha den!? 

Har i alla fall vart till BM idag och allt såg fin fint ut med lilleskrutt där inne

V. 33+0 enligt mb
    v34+0 enligt mej och mina uträkningar.  
    SF 33
    + på vågen sen inskrivning 11 kg (jäklar nu kommer dom där jädrans extra kilona)
    hjärtljud låg på 135
    Bebis ligger med huvudet lååååångt ner men fortfarande ruckbar,
    (vilket kan förklara att min kissblåsa blir mördbultad ungefär 200 ggr per dygn) 

Hb och blodtryck kommer jag inte ens ihåg va hon sa att dom låg på eftersom att min son på 16 månader va med och dö övertrött och grinig, vilket betyder att han klättrade på mej som en liten apa medans andra sekunden slita sig loss ner på golvet och tokgrinade.... jag va helt svettig när jag kom i från BM kan ja ju säga....  BARA 4 veckor kvar tills d e dags för inskolning på dagis och det kan verkligen behövas kan ja säga!!!

Har haft hemska sd och förvärkar i 1 veckas tid nu och senast i dag trodde jag att jag skulle dö efter att ha böjt mej och lagt ner sonen i sin sovkorg... shit va ont d gjorde... 
    Och alla dessa sd och förvärkar gör att jag börjar bli liiiiiite nervös in för förlossningen och undrar va jag gett mej in på... aj aj va ont d kommer att göra igen!!! Men samtidigt längtar jag så förbaskat mycket, mest kanske för att jag är så nyfiken på vad det är för filur som gömmer sig där inne.... jag själv känner på mej till 100%  att det är en till liten pojke medans ALLA jag träffar är säkra på flicka.... ska bli kul att se. 

• carran no1

SOMMAREN12

Vi hade pymas på sonen och kommer förmodligen att ha det på nästa oxå, men mest för att hålla blöjan på plats...  men d går ju lika bra med en vanlig body...

Vi provade några nätter utan pyamas eftersom att sonen va så förbaskat varm, men då kom det kiss eller bajs på sidan, vilka blöjor vi än provade.....
    det finns ju tunna pyamasar man kan köpa som är korta oxå, d kör vi med =)  

Klart att du kommer att kunna ta hand om ditt barn... det där är nog alla gravida kvinnors mardröm och funderingar sista tiden när d börjar bli så verkligt att bebis snart kommer...

Själv har jag ju en son på 16 månader och snart kommer ju syskon och jag har ren och skär panik vissa dagar och undrar va fanken jag har gett mej in på??!!

Vi har ju även precis köpt hus lagom tills jag fick reda på att jag va gravid med mycket att göra samt har 3 hundar och 2 katter som även dom ska ha uppmärksamhet, och till råga på allt så jobbar sambon från 4 på morgonen till 11 på kvällarna vilket betyder att jag är så gott som ensamståånde =S  

Men det mesta brukar lösa sig till slut bara man tar en dag i taget :) 

• carran no1

Är inne varje dag och läser med har inte haft riktigt ork med att skriva...

JÄTTE GRATTIS till alla er som fått sina små knyten, själv kommer jag nog få vänta minst 1 månad till, och det börjar bli riktigt tungt nu, speciellt eftersom att sonen på ¨16 månader har kommit in i en mysa och bli buren period vilket betyder att han är på mej hela tiden....
    och för att inte tala om att han har börjat banka huvudet i saker... inklusive min mage... man kan vakna på morgonen av att han skallar en mitt på magen och satan va ont d gör!!!! 

Har kraftiga förvärkar på nätterna med tillkommande mensvärk, vilket gör att man inte kan sova och när man äntligen lyckas somna ifrån det, är d dags att vakna för att gå på toaletten.... Och sen tar det ju typ 1 timme att somna om. 

Jag svettas som en gris för minsta lilla jag gör och det trycker hela tiden på neråt.... 
    och på dåligt humör + trött... nej nu vill jag att det här ska vara över... vill ju mysa med båda mina barn nu!! blir en på varje arm sen då ;)

Åh hejåhå stort grattis till din lilla son och håller som alla andra tummarna att han snart ska må bra och att ni får njuta av honom!!!  

Angående skillsmässo statistiken så tror jag att det är lite vad man gör det till.... man får ju inte glömma bort sig själva bara för att det har kommit en liten (även om det är sjukt svårt)
    Jag och min sambo hittar mysstunder i vardagen när sonen sover middag osv
    Och jag kan ju oxå påpeka att med egna stunder behöver d inte betyda lämna bort barnen.... vi har självahaft barnvakt kanske sammanlagt 5 gånger sen sonen föddes och då har det handlat om kanske 1-2 timmar per gång då vi har passat på att kanske gå på nån marknad eller bara till ica å handlat utan stress ;) Han har sovit borta endast en natt sen han kom och vi är låååångt ifrån på väg att göra slut ;) vi har ju till och med en till på g ju!
    Om jag ska va ärlig så tycker jag nog att vi har det bättre nu sen sonen kom.. dels är jag inte alls lika svartsjuk som innan utan litar mer på sambon på nåt konstigt sätt... och att han får vara ute och göra sina fritidsintressen utan gnäll i från min sida tror jag är bra!

• carran no1

Potatismjöl kan jag varmt rekomendera till röda rumpor i stället för massa puder och prylar... När min son hade röd rumpa eller irriterande värmeprickar i veck osv så tipsade alla mej om MASSOR med krämer och prylar (tror jag la ut säkert 1000-1500 kr på alla möjliga krämer och puder) och INGET funkade för utom inotiol eller va den heter, MEN så va det någon äldre bekant som tipsade om gamla husmors kurer i form av potatismjöl eller äggvita.

Provade dock bara potatismjöl och det röda försvann direkt och så fort d va på väg å komma nya röda fläckar la vi på lite och det försvann nästan direkt! Både billigt och bra :) Och desutom värkar det kylande på röda rumpan och andas... vilket oftast inte krämer och sånt gör ;)

Det e mycket onödigt som folk tipsar om när man väntar barn märkte jag och jag kastade säkert bort bra många 100 lappar på saker som aldrig ens använts!

Barntopps tex är jätte onödigt eftersom att det funkar lika bra med vanliga, badtermometer har jag aldrig använt...

badbalja användes nästan inte alls i början, det va MYCKET smidigare att bara fylla vatten i diskhon (lagom höjd för ryggen) och köra i lite olja där, då hade man även lagt upp handduken brevid så det bara va att lägga barnet på den och torka sen ;)
    Vi använde nog badbaljan sammanlagt 3-4 gånger och nu står den ute och skulle agera ute pool till sonen om vädret hade tillåtit! ;) Jag köpte även hem såna där kupor att ha på brösten när jag ammade för att undvika sår och även bröst vårt kräm som folk tipsade om.... jag har fortfarande 2 tuber kvar varan ena är taget typ knappt en omgång med... Jag körde på bröstmjölk och mycket luftning så blev det bra! Oftast är ju kroppens egna grejer bäst ;)

och va gäller tvättmedel och sånt köpte vi oxå sånt där allergivänligt i början och helt perfymfritt men det höll bara i nån månad sen kunde jag inte hålla mej ifrån softland appelblossom och det har inte vart nå problem alls med sonens hud! 

Det jag själv därimot INTE hade klarat mej utan när sonen va liten va 

*Rumptermometer (även bra vid förstoppade magar att "hjälpa" bajset ut)
    *näsfrida och tillhörande saltvattens spray, kanon vid små täppta näsor
    * potatismjöl
    * bröstpaddar mot kladdig bröstmjölk.  

Ja å så klart blöjor och våtservetter ;) Kan varmt remomendera Ica´s egna våtservetter med aloera..  jag kör parfym fria... för det känns som om skiten luktar skit oavsett om man har perfym eller inte ;) 

Den här gången har jag även köpt hem såna där pysventiler till rumpan.... windii eller va dom heter... någon som har nå erfarenhet av dom om dom är bra eller inte??!! 

Svar på tråden Augustibebis 2012