irruz skrev 2012-07-11 22:04:22 följande:
Behöver råd... Ngn här som har barn tätt sen tidigare eller kommer fö det nu?! Hur har ni gjort med första barnets "sovplats" inför nästa barns ankomst, har de sovit i eget rum sen tidigare, har de fått börja sova i eget rum iom nästa barns ankomst el har ni samsovit innan i fortsatt göra det trots bebis? Vår 1,5 åring sover hos oss o jag är så himla kluven över hur jag ska göra, om hon ska få flytta till eget rum eller inte. Det måste ju ske snarast isf eftersom jag inte vill att hon förknippar det med bebis ankomst. MEN jag älskar att ha henne hos oss o får ont i magen av bara tanken på att hon ska ligga ensam i eget rum... Skulle vilja höra om ngn har erfarenhet av detta o hur det gick för er??
Jag har en son sen innan på 16 månader och han sover fortfarande i vårat rum men i egen säng, och där planerar jag att han blir kvar tills han själv känner sig redo att flytta till eget rum....
vi har tyvärr två tvåningshus oxå och rummen där nere är för små för våran säng, och där uppe har vi bara ett sovrum och ett stoooort "vardagsrum" och man vill ju inte gärna ha sonen på ett annat plan än en själv. och som du säger jag vill inte att det ska bli så att sonen blir "utkastad" bara för att d kommer en liten. Så Han sover i sin säng brevid mej och bebisen har fått en egen hörna i en annan del av rummet :)
Och just i den här åldern är d ju mycket som händer annars oxå, tänder som pluppar upp, dagis start (i alla fall för min son) mycket nya intryck som kanske ger lite mardrömmar och så kommer ju syskon så jag tycker d räcker med saker än att man ska "flytta" ut dom oxå ur sitt trygga sovrum.
Ända "problemet" är ju om man vill mysa lite med sin karl är ju att barnet i den där åldern "fattar" mer än man kanske vill så man får fint vänta tills barnet somnat eller ta mysstunderna andra tider på dygnet ;)
Och om du som du skriver att du älskar att ha henne inne hos dej tycker jag absolut inte att du ska stressa ut med henne!