Inlägg från: carran no1 |Visa alla inlägg
  • carran no1

Augustibebis 2012

Jag hade tyvärr en besserwiser (stavning`?) till vän när ja väntade första barnet som va med när jag shoppade hem alla grejer till bebis och hon va väldigt bestämd på vad man skulle ha och inte ha för det hade minsan funkat på hennes son.... därav alla dyra onödiga krämer och skit som bara står... och windii fanns då oxå men det va bara sååååå onödigt enligt henne eftersom att det gick lika bra med termometer....
    jag ångrar lite nu att jag inte stod på mej mer eftersom att sonen när han väl kom hade MYCKET gaser i magen och det blev många jobbiga nätter i onödan om nu windii funkar!

Visst är dom kanske inte allt för billiga, men det tycker jag helt klart är värt extra pengar om det förkortar smärtan för en bebis att magknip och det gör att jag får sova på nätterna ;)  

Angåående potatismjölet så klädde jag in en gammal barnmatsburk med sött inslagspapper och hade på skötbordet :) går ju att ta en gammal kryddburk oxå å göra iordning om man vill ha "strö"mojängen om man säger ;) 
    När sonen började på dagis så tog jag med en burk dit oxå och dom konstigt nog dum förklarade mej med att dom minsan hade egna krämer... men jag förklarade att dom inte fick använda sina prylar på sonen eftersom att det oftast bara blev värre med krämer.... huden måste ju andas... det är ju även därför man inte ska ha plåster och grejer på sår, för det läker bättre utan!

Och jag håller med kampis oxå min läkare säger att INGET midre än en armbåge ska in i örat (vilket då betyder att man inte ska in med nåt alls) Hon förklarade för mej att när man rengör öronen med topps så är det en signal till örat att tillverka mera vax, vilket då bara blir en ond cirkel.... en liten kant på handuk och ta det värsta runt ytterörat är bäst, resten tar örat själv hand om!  

Jag kör med såna där froté handukar efter jag har torkat med våtservetter för att få det torrt :) dock har inte vi nära till vatten direkt vid blöjbyte hemma så då är d smidigare med våtservetter :)
    Men jag kör på små handukar i från jysk i stället som finns i några härliga färger så som lila, rosa, blå gul och grön har jag för mej.... kostar typ 2 kr st eller nåt.... då använde jag en färg för kräk handduk och en för rumpan :)

Och det var oxå nåt jag missade på måste ha listan, kräkhanddukar... jisses va det gick åt... jag köpte säkert 30-40 st som gick åt som smör i solsken.... dock hade jag riktigt mycket mjölk som kom fort vilket gjorde att jag fick en riktig kräkbebis ;)

Är det någon som vet hur en flaskvärmare funkar?! är det något man kan ha på på natten så när sambon vaknar om han bara kan ta flaskan och stoppa i bebis mun eller måste man sätta den på nån timer eller nåt!? tanken är att jag ska börja jobba när bebis är runt 4-5 månader på natten  för att spara mammadagar och då pumpa ut mjölk som sambon sen kan ge... men det blir ju en jävla prucidur om sambon som sen ska upp å jobba på morgonen ska behöva kliva upp och gå ner en våning för att varje gång bebis vaknar värma i vattenbad.... :S 

• carran no1

Ja om bebis tar välling så absolut, är bara lite orolig för sonen vägrade ta både ersättning och välling, det var bara min bröstmjölk som dög tills han va typ 6 månader då jag kunde peta i honom lite gröt oxå på morgon och kväll.... Spelade lixom ingen roll om jag blandade ersättning med min mjölk han vara vägrade ta d.... Däremot tog han flaska med min mjölk utan problem ;) nu behöver ju inte syskonet bli likadant, eller jag hoppas att hon eller han kan ta ersättning... Det underlättar ju om något skulle hända mej!

• carran no1

Va till bm idag och min ordinarie hade semester så det blev en annan och hittills har jag vart ganska nöjd med min vanliga bm, men hon jag hade i dag va MYCKET bättre... Kändes som om hon verkligen tog sig tid att lyssna! Vi sammanfattade graviditeten och skrev förlossnings brev, och det som skrevs ner va mest att jag vill ha en så naturlig förlossning som möjligt utan dropp med värksrimulerande och utan Eda, och att jag är livrädd för snitt! Men däremot att jag vill ha lustgas och sen avnavling :)

Allt såg bra ut med bebis oxå och sf mitt låg på 33 (v35+0 enligt bm) (36+0 enligt mej)

Hjärtljud på 144 och bm fick sig en redig spark när hon klämde å kände ;) och vågen visar 10 + sen start!

Och bebis är nu hela fixerad och ligger tydligen låååångt ner! Så jag hoppas verkligen att jag inte behöver gå över! Snarare att den kommer tidigare :)

Har haft sjuk mensvärk nu i 2 dagar i rad och kraftiga förvärkar på nätterna, medans mycket sammandragningar på dagarna och. Svettas som en gris... E ganska så jätte klar med att vara gravid nu kan jag lova!

Och just nu ligger jag och är för första gången riktigt onyttig och äter 2 glassar på rad i sängen, ha ha det är tur karln inte är hemma å ser ;)

• carran no1
    irruz skrev 2012-07-27 06:35:32 följande:
    hej carran! vem går du hos i vanliga fall o vem är det du fick komma till nu? var också till bm igår o hon jag får träffa istället för min ordinarie är ett riktigt stolpskott, blir så less.... :P
    I vanliga fall går jag hos Helena men igår fick jag gå till Carina Gustavsson.. och hon va verkligen huuuuur bra som helst!! Helena e oxå bra iof men d känns liiiiite som om hon är stressad. Vem går du hos i vanliga fall och vem fick du komma till nu!?
  • carran no1

Har haft sjuk mens värk idag och mycket förvärkar, som dock gick över efter 2 Alvedon nu på kvällen... MEN det fick mej att tänka efter att det verkligen är dags snart ... Hjälp jag blir snart 2 barns mamma... Ha ha jag som knappt hunnit smällta att jag är mamma till en liten kille.... Känner faktiskt att även om jag längtar massa efter det nya lilla livet i magen så får jag lite panik och undrar om jag tagit mej vatten över huvudet :S

• carran no1

STORT grattis niniMe ÄNTLIGEN kom hon... Känns nästan som om vi andra har väntat lika mycket på att din dotter ska titta ut som på våra egna ;)
    Och jisses va fort d gick!
    Men jag antar att allt gick bra eftersom att ni redan nu väntar på att åka hem :)

Självklart grattis till alla andra som oxå fått bebisar!! :)

Själv har jag haft helt sjuka förvärkar å jorden mensvärk varje natt i en veckas tid men knappt nåt alls på dagarna
    Så med min tur kommer d väl vara såna falsk alarm ända fram till bf den 23 eller två veckor längre... Börjar bli tufft att inte få sova å att ha en energisk 16 månaders här hemma som är helt speedad hela dagarna!

• carran no1

VARNING GNÄLL INLÄGG!!

Ååå jag måste bara få gnälla av mig någonstans för jag är så ledsen och besviken =/ Och vill inte gnälla öronen av min stackars sambo...

Min pappa som har lovat att han ska köra och följa med mej på förlossningen ska tydligen åka till norge med sin fru på semester ikväll och bli borta ett par dagar eller så..... kul att jag bara har 17 dagar kvar till bf och sonen kom 7 dagar tidigare med en jädrans fart.... 

Är så besviken och sårad och undrar hur fasen man kan lova att man ska ställa upp och sen drar i väg till ett annat land....?! med husbil desutom så d tar ju inte direkt en timme hem,.....

Så som d ser ut nu får jag förlita mej på att sambon hinner komma hem ifrån jobbet å passa syskonet som är 16 månader och i princip bara haft barnvakt 3-4 gånger sen han föddes, och att min mamma i stället kan följa med... 7

Men eftersom att sonens förlossning gick rätt fort så kanske även den här gör det, och sambon har ändå 1½ timmes resväg i från jobbet så kanske min mamma som bor närmare måste ta sonen och jag själv får ta sjuktaxi eller nåt till förlossningen..... =(   

Känner mej jäkligt besviken och sårad av min pappa som uppenbarligen skiter i vilket.... han har inte ens talat om för mej att han ska åka... det fick jag höra i från min syster när jag ringde henne idag.... d känns verkligen toppen... NOT!!!

Och desutom har sonen kommit in i världens mest klängiga ålder och det är BARA mamma och pappa som gäller.... han till och med började grina när hans farmor kom till helgen.... + att han är inne i en ålder när han SKA ha sin vilja igenom annars stortjuter han allt han kan.... han klättrar upp på köksbord och överallt.

Jag sover kasst på nätterna då jag måste kissa varannan timme och har sjukt onda förvärkar, mensvärk och sammandragningar  å magen är i vägen för allt.... UCH!!!

Sorry för ett jätte gnälligt inlägg men kände att jag behövde gnälla av mig någonstans!! 

STORT grattis till alla er som har era små ute hos er redan... e verkligen sjukt avis på erat bebisgos å att ni slipper den förbaskade magen!!! ;)   (som jag förövrigt säkert kommer att sakna en hel del sen när den e borta ;)  ) 

• carran no1

Jag är kvar med magen i vädret ;)
    skriver dock inte så ofta då jag knappt har tid att läsa ikapp mej allt vad alla skriver med en son på 17 månader som precis börjat på dagis och kommit in i någon sorts trottsålder lagom tills syskon ska komma ;) Bf var 23 så det är nu snart 2 dagar över... Och än så länge verkar h*n inte ha nå planer på att titta ut!

• carran no1

Jag börjar bli lite orolig över mammsen???? va himla länge sen hon skrev nu!!?! hon brukar ju vara så himla aktiv!!

• carran no1

Uch idag känns allt skit rent ut sagt, ALLA på min fb som hade bf efter mej har ny fått sina barn, den sista fick en liten flicka igår :/ själv är jag nu på bf+6 enligt äl!

Självklart jätte kul för dom som får sina små knoddisar men nu är jag så trött på att var gravid å ha ont överallt å vara trött hela tiden!
    Har städat ut ett förråd nu i två dagar och verkligen hållit igång för fullt utan att något händer mer än att bebis rör sig mer och mosar hela maginehållet på mej *suck*

Gnäll gnäll känner jag men vågar inte öppna munnen hemma å gnälla nå mer för då slänger väl Karln ut mej *skratt*

• carran no1

Ja hasp va augusti snart slut och ingen bebis.... Känns ju surt! Mamma sa att jag förmodligen är den första i hela släkten som går över tiden då alla andra ungar kommit låååångt innan bf dagen!
    Och ganska otippat eftersom att sonen kom en vecka tidigt....är ju inte allt för stor chans säger dom Att man går över med andra barnet...
    Men här är jag med kulan fortfarande i vädret!
    Blir så avis på alla som fått sina små sötisar nu som får ha bebismys!
    TACK och lov har jag ju sonen som är inne i en helt sjukt mysig mamma period just nu, mitt lilla lyckopiller Kan man säga mitt i alla hormoner och smärta i från rygg och resten av kroppen!
    Igångsättningssamtal den 13:e i alla fall.. Ett ljus i tunneln i alla fall, men jag hoppas att jag inte behöver vänta så länge!!!

• carran no1

Snabb uppdatering den 4 september kl 20:28 kom äntligen våran lilla tös ut med en himla fart 12 dagar över tiden, 3710 g och 50 cm lång :) ser ut som om d antingen blir en liten Betty, Linnea eller Molly!

Hoppas verkligen att ni andra snart oxå slipper vänta så mycket längre och har era små hos er!

Och stort grattis till er andra som fått :)

Helt underbart att nu vara 2 barnsmamma!! En liten prins och en prinsessa

Svar på tråden Augustibebis 2012