Augustibebis 2012
Jag hade tyvärr en besserwiser (stavning`?) till vän när ja väntade första barnet som va med när jag shoppade hem alla grejer till bebis och hon va väldigt bestämd på vad man skulle ha och inte ha för det hade minsan funkat på hennes son.... därav alla dyra onödiga krämer och skit som bara står... och windii fanns då oxå men det va bara sååååå onödigt enligt henne eftersom att det gick lika bra med termometer....
jag ångrar lite nu att jag inte stod på mej mer eftersom att sonen när han väl kom hade MYCKET gaser i magen och det blev många jobbiga nätter i onödan om nu windii funkar!
Visst är dom kanske inte allt för billiga, men det tycker jag helt klart är värt extra pengar om det förkortar smärtan för en bebis att magknip och det gör att jag får sova på nätterna ;)
Angåående potatismjölet så klädde jag in en gammal barnmatsburk med sött inslagspapper och hade på skötbordet :) går ju att ta en gammal kryddburk oxå å göra iordning om man vill ha "strö"mojängen om man säger ;)
När sonen började på dagis så tog jag med en burk dit oxå och dom konstigt nog dum förklarade mej med att dom minsan hade egna krämer... men jag förklarade att dom inte fick använda sina prylar på sonen eftersom att det oftast bara blev värre med krämer.... huden måste ju andas... det är ju även därför man inte ska ha plåster och grejer på sår, för det läker bättre utan!
Och jag håller med kampis oxå min läkare säger att INGET midre än en armbåge ska in i örat (vilket då betyder att man inte ska in med nåt alls) Hon förklarade för mej att när man rengör öronen med topps så är det en signal till örat att tillverka mera vax, vilket då bara blir en ond cirkel.... en liten kant på handuk och ta det värsta runt ytterörat är bäst, resten tar örat själv hand om!
Jag kör med såna där froté handukar efter jag har torkat med våtservetter för att få det torrt :) dock har inte vi nära till vatten direkt vid blöjbyte hemma så då är d smidigare med våtservetter :)
Men jag kör på små handukar i från jysk i stället som finns i några härliga färger så som lila, rosa, blå gul och grön har jag för mej.... kostar typ 2 kr st eller nåt.... då använde jag en färg för kräk handduk och en för rumpan :)
Och det var oxå nåt jag missade på måste ha listan, kräkhanddukar... jisses va det gick åt... jag köpte säkert 30-40 st som gick åt som smör i solsken.... dock hade jag riktigt mycket mjölk som kom fort vilket gjorde att jag fick en riktig kräkbebis ;)
Är det någon som vet hur en flaskvärmare funkar?! är det något man kan ha på på natten så när sambon vaknar om han bara kan ta flaskan och stoppa i bebis mun eller måste man sätta den på nån timer eller nåt!? tanken är att jag ska börja jobba när bebis är runt 4-5 månader på natten för att spara mammadagar och då pumpa ut mjölk som sambon sen kan ge... men det blir ju en jävla prucidur om sambon som sen ska upp å jobba på morgonen ska behöva kliva upp och gå ner en våning för att varje gång bebis vaknar värma i vattenbad.... :S