• Bubbs

Augustibebis 2012

Såg att det diskuterats namn nyligen i tråden.

Vi har Line eller Elsa till en flicka och Malte eller Viggo till en pojke. :)

(Förlåt att jag bara hoppar in såhär, har inte mått så bra under graviditeten så har inte orkat engagera mig i trådar mer än att kolla i bildtråden och slängt upp någon bild. Jag är iallafall 20 år, väntar första barnet och har BF den 18 augusti.)

• Bubbs

Igår var jag till barnmorskan :)

Sf-mått 24 i vecka 24+3. Bra med järn så jag behövde inte äta tabletter. Vågen visade på +4kg.

Är det några i tråden som bloggar? Jag skulle gärna vilja ha lite tips på gravidbloggar, jag tycker det är så roligt att läsa. :D
    Gör lite smygreklam för min blogg också, http://lillebonan.blogg.se.

• Bubbs

Är det någon i tråden som funderar på att testa tygblöjor eller har använt tygblöjor till tidigare barn?

Min sambo vill absolut prova, och jag har lovat att ge det en chans men jag kan inte låta bli att tycka att det låter som massa jobb och krångel. Någon som testat?

• Bubbs
    DetGodaLivet skrev 2012-05-07 19:55:45 följande:
    Jag har haft tygblöjor till ett barn och pappesblöjor till ett barn. Tygblöjor är mer jobb men billigare och fräschare (särskilt om man har egen soptunna). Pappersblöjor är dyrare och lite äckligt att lagra bajs men mindre jobb med dem.

Kommer att använda mestadels tygblöjor den här gången.   
    Okej, är det något speciellt märke på blöjorna som du rekommenderar? :) Det finns ju hur många som helst, i både märken och modeller.
  • Bubbs
    DetGodaLivet skrev 2012-05-07 21:13:53 följande:
    Nej tvärtom rekommenderar jag att man håller öppet för många alternativ för då  är det lättare att göra ett bra kap begagnat. Men själv gillar jag vikblöjor eller formsydda (tex imsevimse flanell) med pul-byxa (teex imsevimse eller diaperaps) eller ullbyxa.

Själva blöjorna blir bara bättre och bättre ju mer man tvättar dem medan det vattentäta skiktet i byxan slits för var tvätt. Med vikblöjor ekller formsydda så byter man inte ytterbyxan vid varje blöjbyte. Därför går det åt färre byxor och de slits mindre.

Allt-i-ett tygblöjor och pocketblöjor måste man tvätta hela efter varje blöjbyte så då går det åt fler och de slits snabbare. Allt-i-ett är svåra att variera och torkar långsamt. Ser inte många fördelar med dem.

I tygblöjan skla du ha ett rispapper som bajset fastnar på så att du kan spola ner det i toaletten. Finns också olika inlägg man kan ha i för att förbättra uppsugningsförmågan.   

Här finns ett bra basutbud av tygblöjor och tillbehör tycker jag  www.minimundus.se/ men kolla om du kan hitta framför allt blöjorna begagnat de är absolut inte sämre än nya. Ska man köpa något nyt är det byxorna.

En riktig lågprisblöja är kinesiska pocketblöjan Babyland som går attbeställa direkt från Kina för ca 25 kr/st. Se upp för svenska annonser på sådana då det finns folk som köper in dem och säljer vidare för mångdubbla priser på tex. Tradera. Det är inte svårare att köpa dem själv från Kina än på Tradera och dessutom är det fraktfritt från Kin men på Tradera får du betala frakt från den som importerat dem så det är en ren förlustaffär.   

Dessa är ingen superkvalitet sägs det men helt OK att dryga ut med om man vill ha pocket.     

Mycker begagnatannonser för tygblöjor brukar finnas på www.sjalbarn.se/ 
    Tack för tipsen! Både jag och sambon har försökt läsa på lite och har också tyckt att vikblöjorna verkar bäst, lite krångel när det ska tas på kanske, men det verkade inte alltför svårt.
  • Bubbs
    Maaya skrev 2012-05-08 19:59:40 följande:
    Hej allihop :) jag är nyfiken på vilken vecka ni är i o hur mycket ni gått upp i vikt sen inskrivningen? Jag börjar känna mig tjock :/ så vore skönt i veta om det bara är jag eller om det är så för fler!
    Jag är i vecka 26 och jag har gått upp 4 kilo. :)
  • Bubbs
    Roos26 skrev 2012-05-08 21:47:28 följande:
    Blir nojjig när man läser alla trådar om vikten där många skriver typ 2 kg plus v 40 ..... Tycker man ska skriva sin längd å start vikt oxå. Måste ju ha med de å göra att de är sån skillnad ...för mig e de en omöjlighet att knappt gå upp något, skulle ha tynat bort resten av min kropp då... Men blir ändå nojjig när jag läser många med få kilo de gått upp... Jag är 1,75 och start vikt 61 kg , nu v 23 plus 11 kg :P syns dock inte så mycket förutom mage som tur eee:P
    Alla är olika, jag som kräkts mycket har inte gått upp av den anledningen och andra kan ju gå upp massor för de samlar på sig massa vätska. Man ska inte oroa sig över vikten så länge barnmorskan inte påpekar något. :)
  • Bubbs

Usch vad obehagligt det låter med glukosbelastning! Här gör dem det bara om man har högt blodsocker, men om jag har fattat det rätt så brukar det vara rutin i vissa landsting?

• Bubbs

Hur har ni andra gjort med kläder i storlek 50? Har ni mycket kläder i den storleken? Jag har bara två plagg, men massor i storlek 56.
    Borde man köpa något mer i storlek 50 tror ni?

• Bubbs

Är det någon mer än jag som har gräsligt ont i ryggen? Det kom helt plötsligt igår och har hållit i sig sedan dess. Gör ont där min rygg svankar inåt och det vill inte ge med sig, blir galen! Kan inte stå, inte sitta, inte ligga, ALLT gör ont.
    Vill inte ha ont i 12 veckor till, hoppas det går över snart. :(

Svar på tråden Augustibebis 2012