Inlägg från: strangeryoutwo |Visa alla inlägg
  • strangeryoutwo

Augustibebis 2012

Jag är i vecka 15 och har gått upp 3 kg. Gick upp i vikt redan de första veckorna men nu har det stabilserats.

Hur mycket har ni gått upp?

• strangeryoutwo

Jag studerar på högskola och har BF 2 augusti. Jag jobbade senast i somras. Kommer jag få lägsta ersättning om jag inte anmäler mig till arbetsförmedlingen den juni när terminen är slut? Jag vill ju inte jobba i sommar, jag vill bara ta det lugnt.

Kan jag ta ut havandeskapspenning under sommaren? Eller kan jag ta ut föräldrapenning innan barnet kommer. Vilka är reglerna? Har sett att det är andra i tråden som är i samma situation. Vad rekommenderar ni?

• strangeryoutwo
    Sommaren12 skrev 2012-05-18 13:45:34 följande:
    För det första rekommenderar jag dig att sätta dig in i det där NU med regler och så för det är en hel vetenskap!
    I grunden är det så att för att få din sgi baserad på en lön du hade när du jobbade så ska du ha jobbat minst ett halvår och det får inte ha blivit några glapp mellan jobb och studier. Studierna ska också finansieras med scn. Annars blir det lägsta ja. Skulle du ha ett litet glapp så kan de dock tillämpa en tremånadersregel så då slinker du igenom ändå. Jag tex jobbade ett par år, sa upp mig och hade ett glapp på tre veckor och sedan började jag studera heltid. Då täckte tremånadersregeln det glappet, men nu får det inte bli fler glapp, inte ens en dag. FK har sagt till mig att jag måste vara inskriven hos Arbetsförmedlingen från den dag studierna är slut fram till jag börjar ta ut fp. Jag har skrivit in mig nu och jag fick en bra handläggare som förstod helt och fullt att jag inte var så sugen på att jobba, dessutom menade han att det i princip är omöjligt för mig att få ett jobb några veckor såhär sent ändå, så i princip är det bara en formalitet att vara inskriven. Måste dock gå på basinformationen. 

Jag tror inte du kan ta havandeskapspenning ifall du inte motivera det med ett tungt jobb. FP kan du ta ut från och med 60 dagar innan bf.  
    När har du BF? Jag funderar på om jag kanske kan fortsätta studera direkt till hösten. Men jag vet inte om det är naivt att hoppas på att det skulle gå. Ska du vara hemma ett år? Jag har bara ett år kvar på mina studier nu.
  • strangeryoutwo
    Kampis skrev 2012-05-22 09:43:22 följande:
    Det visade sig ju att hon hade snott bilderna från nån tjejs blogg också, allt var helt enkelt bullshit =)
    Hur har ni fått reda på detta? Genom den här tråden eller andra trådar på familjeliv? Så hon är inte ung då?
  • strangeryoutwo

Det här med föräldrapenning. Jag har loggat in på försäkringskassan med bankid. Men behöver inte pappan också ha en egen inloggning för sina dagar? Behöver han anmäla sig själv hos försäkringskassan på något sätt? Vi är gifta.

Hur gör man för att få föräldrapenning om vi varit på föräldrautbildning? Måste man alltid ange i förväg eller går det bra att anmäla nu när vi redan varit på utbildningen?

När man ska välja dagar man ska vara föräldraledig, kan man välja dag för dag eller måste man planera exakt vilka dagar vem ska vara hemma under en lång period. När man trycker på "spara" går det i efterhand att ångra sina val?  

• strangeryoutwo

Jag undrar en till sak om föräldrapenningen. Jag studerar men jobbade senast i somras (sommarjobb). Jag vill vara ledig nu på sommaren innan bf. Jag har fått rådet att anmäla mig hos arbetsförmedlingen för att inte få lägsta föräldrapenning. Men går det lika bra att ta ut föräldrapenning när sommarlovet börjar, får jag högre föräldrapenning då? Och om det fungerar, måste jag ta ut 5 dagar i veckan eller räcker det med bara en dag i veckan?

Jag undrar så mycket. Vad är det för regler som gäller för att ta ut föräldrapenning på helgen? Kan min man som har högre föräldrapenning ta ut på helgen medan jag tar ut färre dagar på vardagarna? 

• strangeryoutwo
    anneh skrev 2012-05-27 23:05:28 följande:
    Ang helger och FP så måste man ta en vardag i samband med helgen, tex fre lör sön eller lör sön mån..
    Måste man ta föräldrapenning t.ex. fredag för att kunna ta lördag och söndag?

Om man delar föräldraledigheten, måste då den föräldern som vill ta ut på helgen vara samma förälder som tar ut på fredag eller måndag? 
  • strangeryoutwo
    Ellenbmt skrev 2012-05-28 06:37:54 följande:
    Jag önskar att jag som tagit ut pengar tidigare satt på dina svar stranger, men tyvärr har du för kluriga frågor!

Din man kan ta ut helger och du kan ta ut ex två lägstanivå eller en halvdag å en hel dag osv,

Man kan fylla i nästan dag för dag, men du får kontinuerligare utbetalningar om du fyller i fasta veckor.

Skriv in dig på arbetsförmedlingen omedelbart!

Om du och din sambo delar dagarna ganska kika får ni tillbaka på skatten

Efter ett år måste man ta ut fem dagar i rad för att hålls kvar sin sgi nivå.
    Om jag skriver in mig nu kommer min registrering räknas från och med när jag skriver in mig? Det står att jag måste besöka dem inom två veckor för att registreringen ska gälla. Börjar den då gälla från att jag skrev in mig eller från dagen jag besökte arbestförmedlingen
  • strangeryoutwo
    Sommaren12 skrev 2012-05-30 23:37:11 följande:
    Jag studerar också men de jag pratat med på fk har sagt att man inte kan ta csn och fp samtidigt, vilket jag tycker låter ganska självklart. Fast det var kanske inte så du menade?
    Fast det jag har hört är att man kan ta ut föräldrapenning de dagar man är hemma med barnet. Om jag ska till skolan ons och fre kan jag vara föräldraledig mån-tis + tors.
Svar på tråden Augustibebis 2012