Inlägg från: strangeryoutwo |Visa alla inlägg
  • strangeryoutwo

Augustibebis 2012

Jag är i vecka 15 och har gått upp 3 kg. Gick upp i vikt redan de första veckorna men nu har det stabilserats.

Hur mycket har ni gått upp?

• strangeryoutwo

Jag studerar på högskola och har BF 2 augusti. Jag jobbade senast i somras. Kommer jag få lägsta ersättning om jag inte anmäler mig till arbetsförmedlingen den juni när terminen är slut? Jag vill ju inte jobba i sommar, jag vill bara ta det lugnt.

Kan jag ta ut havandeskapspenning under sommaren? Eller kan jag ta ut föräldrapenning innan barnet kommer. Vilka är reglerna? Har sett att det är andra i tråden som är i samma situation. Vad rekommenderar ni?

• strangeryoutwo
    Sommaren12 skrev 2012-05-18 13:45:34 följande:
    För det första rekommenderar jag dig att sätta dig in i det där NU med regler och så för det är en hel vetenskap!
    I grunden är det så att för att få din sgi baserad på en lön du hade när du jobbade så ska du ha jobbat minst ett halvår och det får inte ha blivit några glapp mellan jobb och studier. Studierna ska också finansieras med scn. Annars blir det lägsta ja. Skulle du ha ett litet glapp så kan de dock tillämpa en tremånadersregel så då slinker du igenom ändå. Jag tex jobbade ett par år, sa upp mig och hade ett glapp på tre veckor och sedan började jag studera heltid. Då täckte tremånadersregeln det glappet, men nu får det inte bli fler glapp, inte ens en dag. FK har sagt till mig att jag måste vara inskriven hos Arbetsförmedlingen från den dag studierna är slut fram till jag börjar ta ut fp. Jag har skrivit in mig nu och jag fick en bra handläggare som förstod helt och fullt att jag inte var så sugen på att jobba, dessutom menade han att det i princip är omöjligt för mig att få ett jobb några veckor såhär sent ändå, så i princip är det bara en formalitet att vara inskriven. Måste dock gå på basinformationen.