• fru Elle

Augustibebis 2012

Stövelkatten: Åhh det där galopperade hjärtljudet, vilken lycka det är att få höra det. Har ingen angelsound så får vänta tills man börjar kolla det hos BM.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • fru Elle

capy; härligt med så bra siffror på KUB. Det är så härligt att få se den lille i magen, se den vinka och röra sig inne i magen.

• fru Elle

Med första barnet var jag hemma 1,5 veckor innan förlossning. Hade tänkt vara hemma lite längre men hon kom innan BF. Mådde väldigt bra den graviditeten så det räckte den gången. Med andra barnet tänkte jag vara hemma i ca 3 veckor innan BF. Men blev sjukskriven redan från vecka 25 fram till BF.

Denna gången funderar jag på om jag ska gå hem 3-4 veckor innan.

• fru Elle

När dottern föddes hade vi en trea och när hon var två månader fick vi en fyra i samma hus . Vi flyttade det mesta själva när dottern sov. Verkligen den lättaste flytten jag har gjort, bara en trappa upp. Hade båda dörrarna öppna så vi hörde henne.

Sonen som är 1,5 år nu fick ett eget rum för ett par veckor sedan. Trean kommer få bo i vårt sovrum i spjälsäng. Sen när det blir dax att trean får eget rum så hoppas jag att vi har köpt ett hus. Men vi trivs så bra i området, bor centralt. Sen så har vi en 4 på 100 kvm och med två badrum och det klarar vi oss på. En annan sak är att både jag och min man kan gå till jobbet på 20-25 minuter, cykla tar 10 min. Det är vardagslyx för mig. Vill inte behöva ha två bilar eller lägga en timme på att pendla till jobbet. Men skulle ändå vilja ha hus och trädgård. Vi har sagt att vi har fram till att dottern ska börja förskoleklass på oss att hitta ett hus.

Idag blir det KUB, ska leta fram skivor att ta med, tidigare har jag fått skiva med bilderna och filmerna från KUB. Mannen ska inte med så hoppas det går att få skiva denna gången med.

• fru Elle

Hoppas att det går bra för alla som ska göra KUB-UL idag. Har inte varit nervös tidigare men känner att jag blev det nu. Ska gå själv och tänk om det är något som inte ser så bra ut och få beskedet själv . Ska vara där vid 11, tror det var avsatt en timme för undersökningen.

• fru Elle

Millas vad kul att testet gick bra, jättebra siffra.

Allt såg bra ut på Kub-UL här med och fick bra siffror. Fick en cd med bilder och filmer, ska se om jag kan lägga upp någon bild i bildtråden sen.

• fru Elle

Fick många fina bilder och filmer från KUB, men på alla står mitt personnr med på så är inte så sugen på att lägga ut bilderna. Men fotade en utskriven bild med telefonen som jag kan ladda upp. En bild på när han/hon sträcker ut sig. Annars så var benen mest ihopkurade.

Lte mer info från KUB-UL. Fostret var så stort som det skulle vara men blev flyttad två dagar så nu är BF 6/8 och skulle vara i vecka 13 + 0 idag. Men räknar nog fortfarande med 8/8 och blir det tidigare får det bli en bonus . Allt hon tittade på såg normalt ut och den inne i magen var vaken hela tiden, UL tog ca 30 min. Hjärtfrekvens 156 slag per minut. Huvud till rumpa mått var 68,1 mm, huvudmått 22,8 mm och vätskespalt 1,9 mm (ett mått under 3 mm är ett väldigt bra mått sa hon).

Skallen och hjärna såg normal ut, ryggrad och magen, urinblåsan såg också normala ut. Kunde se båda händerna och fötterna. Sen tittade hon även efter om hon kunde se ett näsben och det kunde hon se. Många barn med kromosomavvikelse saknar tydligen näsben så här tidigt.

Bara på min ålder, är 32 år så skulle risken för Trisomy 21 (Down´s syndrom) vara 1:622, fick 1:6359 som resultat på KUB. Risken för Trisomy 18 (Edward´s syndrome) skulle vara 1:7336 och fick 1:35868 som resultat. Risken för Trisomy 13 (Patau´s syndrome) skulle vara 1:17270 baserat på min ålder och fick 1:140299.

Men det absolut bästa är att se att fostrets hjärta fortfarande slår och att det har klarat av övergången när moderkakan tar över näringstillförseln. Sen att det blev så bra resultat ser jag bara som extra glädjande nyhet.

Hoppas verkligen att ni som ska göra KUB får känna detta lugnet och lyckan som jag känner just nu. Så skönt att få veta att allt hittils ser bra ut.
  • fru Elle

Siffrorna från kub läser man att 1: 6000 att det är en chans på 6000. Skulle man få siffran 1:2 är chansen/risken 50%. Man brukar bli erbjuden tex FVP om man får en risk på 1:200. Men risken är ganska liten om du får siffran 1:200. Konstigt att de inte informerar så man vet vad man ska göra och sen ta ställning till.

• fru Elle

Är nog väldigt olika i olika landsting. Här i Göteborg blir man erbjuden från att man är 35. Men har gjort mina privat och betalat, nu kostade det 1500 kr. Tidigare var det dyrare.

• fru Elle

Gjorde KUB idag och längden huvud till rumpa var 68,1 mm. Skulle vara i vecka 13 +0 idag och BF beräknades till 6/8.

Svar på tråden Augustibebis 2012