Augustibebis 2012
Var hos min bm idag... Det första hon sa var att vi ska inte ta några blodprover idag... hmm...
Sist hon tog mitt HB var den 26/6 (alltså 1 månad sedan)
Då låg det på 103... hon frågade om jag äter mina järntabletter och visst det gör jag, och har gjort typ hela graviditeten men mitt hb har gått ner hela tiden ändå...
Hon kollade mitt urin som såg bra ut och mitt blodtryck som oxå var bra.
Magen mätte 33 cm (samma som för två veckor sedan)
Men när hon satte sig vid datorn skrev hon in 34... what?? Jag frågade varför och hon sa, ja det var nästan 34 cm så jag skriver det och sist var det en vikarie som jag träffade så då tyckte hon att de mäter lite olika....
Jag är orolig för mitt HB... när jag födde min första son så hade jag ett hb på 99 när jag åkte in på förlossningen... efter förlossningen svimmade jag hela tiden och jag fick två påsar med blod för att piggna till. Detta vill jag inte den här gången!! Mitt ferritin värde vid inskrivningen var 19.
Nu när jag kom hem så läste jag igenom min förlossnings journal och blev lite nyfiken på om någon förstår det som står.... jag fattar ju nada *S*
Mådde min son dåligt innan han kom ut?? Vad menas med de olika PH värdena?
Jag verkar ha blivit pumpad med värkstimulerande... detta hade jag inte en aning om förens ni började skriva om det här i tråden.
Kopierar in slutet av min förlossning.
Vid 16:20 så avtar värkarna på nytt och en doktor tillkallas, de tar de prover på bebbens huvud och det står att hans pH va 7,35. Där efter tappar de (min) urinblåsa.
16:55 får jag sitta på en hink och krysta för att få ner Bebins huvud (funkar inte). Doktorn tar nya prov på fostret vid 17:26, Läser i journalen innantill: men provet kastas av pH-apparaten (??). Laktat 4,6. Beslutar att därefter avsluta förlossningen med VE på indikation värksvaghet. (innan dess pratades det om kejsarsnitt...)
17:30 Patienten har varit retarderad 5 timmar; haft stark krystkänsla i perioder huvudet har långsamt trängt ner till strax ovan bäckenbotten. Dock dålig effekt vid aktiv krystning. Laktat 4.6, dvs gränsvärde. Beslutar om VE på indikation sekundär värksvaghet.
Operations berättelse:
Operationsdatum: 2000-12-08
Början 17:36
Slut kl 17:46
Indikation: Värksvaghet
Anestesi:lokal Cervix retraherad, inga kanter. Värkarna är korta och ineffektiva. Värkarna stimuleras med Oxytocininfusion.
Basal hjärtfrekvens under extraktionen:100-160 slag/min. pH(navelven):7:35 Be(navelven):-6,5
anläggesoch trycksänkningen påbörjas kl. 17:36 och trycket sänks direkt till 0,8. Extraktionen påbörjas kl 17:37 och är lätt och utförs utan hjälp av yttre press efter 2 dragningar, varvid huvudet kommer fram i genomskärning, vid nästa värk lotsas huvudet ut med hjälp av Ritgens grepp och i nästa värk hela barnet. Klart vatten.

Klockan 17:46 framfödes en pojke.
Ingreppet bedöms okomplicerat. Barnläkare ej närvarande.
17:46 Födelse - Kön: Pojke, som skriker vid avtorkning
20:45 Barnet sugit med rätt sug teknik Temp 36,7
20:50 Jenny känner sig illamående och är mycket blek, sitter i sängen. Läggs i planläge och påbörjar 1000 ml Ringer-acetat. Blodtryck 105/75, vid ytterligare kontroll samma bltr.
21:15 När vi försöker hjälpa Jenny till toaletten så svimmar hon och känner sig helt borta till syn och hörsel. Vi lägger henne i planläge och hon hämtar sig direkt. Blodtryck är nu 105/75, tillkallar dr.Saltvedt.
21:30 Blodtryck som tidigare. Jenny är blek men känner sig lite bättre. Vid kontroll av MVC papper: Hb 99 den 28/11 (1 vecka innan förlossning)
Uppe på BB-avdelningen får jag två påsar med blod, mitt Hb va nere i 73