Augustibebis 2012

Fotade du skärmen, eller är det UL-utskrift?
Hoppas på fler VUL-foton i tråden!

Jag (som börjar bli gråhårig) kommer inte att färga håret medan jag är gravid.
Det har aldrig känts bra att färga håret som gravid fast alla hela tiden säger att det är ok. Det var inte länge sedan jag läste en ny studie i tidningen att de visst kommit fram till att kemikalierna i färgen går över i barnet och kan skada det. Jag googlade och hittade denna, men det var nog inte den jag läste tidigare:
http://www.tv4.se/1.2136972/2011/05/13/hoga_kemikaliehalter_efter_harfargning
Tänker man efter säger ju det sunda förnuftet att det inte kan vara bra att färga håret. Hur mycket man än vill eller behöver.
Satt och tittade i boken "Ett barn blir till" som kom ut 1976 och i den står det t.ex. att det är ok att dricka ett par glas vin och även lite sprit samt att det är bättre att röka 6 cigaretter om dagen än att riskera att gå upp i vikt av att sluta!
Jag är säker på att om trettio år kommer vi alla tycka det är precis lika vansinnigt att utsätta våra ofödda barn för kemikalier i t.ex. hårfärg som vi idag tycker att det är att ge det alkohol..
Och jag som är född 1976 - sån tur att min mamma inte läste den boken då!!! 
Godmorgon och god jul!
Idag nojjar jag lite. Min enorma trötthet och illamåendet har försvunnit och jag är i v 10. Hunger, fett hår, uppsvälldhet och andfåddhet är dock kvar. Har läst att trötthet/illamående kan börja avta i v 11. Allt såg ju bra ut på VUL i onsdags, men jag är orolig ändå.
Någon med trötthet o illamående som försvunnit i v 10 utan att det gått galet?
I går fick jag huvudvärk som ännu håller i sig och varierar sig mellan alla ställen i huvudet. Har aldrig i hela mitt liv haft huvudvärk, så jag är helt däckad.
Läste att det är vanligt i v 10-11 när moderkakan börjar producera progesteron..?
Någon som känner igen sig?
Idag går jag in i v 11. Illamåendet och tröttheten försvann för 1 vecka sedan och jag vart ganska orolig, men igår kom illamåendet tillbaka. I natt har jag sovit 11 timmar vilket jag inte gjort sedan tonåren!
Andra symptom är bröst som verkar växa för varje vecka, andfåddhet, het som en kamin när jag promenerar och ingen aptit men ändå hungrig.
Symptom som ändrat sig är; molandet som nu bara kommer lite på kvällen/natten, humöret är ganska stabilt (gråter inte till top model längre) och jag behöver inte sova middag längre.
Jag har ju ett kromosomfel som orsakar svåra missbildningar, så i morgon är det dags för tredje VULet för att dels se om allt är som det ska, dels se om moderkakan ligger rätt så de kan skicka remiss för moderkaksprov kommande veckan. Sen blir det en tre veckor lång väntan att se om allt är bra eller om det blir abort i v 15-16 :(
Dettta har jag fasat för i två år då jag blev gravid första gången, men denna gång känner jag mig ändå väldigt lugn, tror inte det är sjukt om jag klarar mig så långt.
Så alla ni andra som nojjar, tänk på min situation så kanske det känns lite bättre och tryggare för er..
Allt såg bra ut på VUL idag, blev dock framflyttad några dagar till 10+5! Så symptom som försvunnit var inget att oroa sig för.
Nu har jag fått tid för moderkaksprov om drygt en vecka, sen är det bara att vänta i tre veckor..
"brukar" man annars se något på fostret redan, eller kan det vara andra skador som uppstår senare?Tiden går faktiskt ganska fort ändå. Är nu i vecka 12 och på måndag ska jag ge mig ut på en 19-timmarsresa för att göra moderkaksprov. Orkar inte oroa mig över det och missfallsrisken det innebär. Om tre veckor vet jag om det blir bebis eller abort...

Titta vilken underbar bild jag fick!! Är i v 12+1
Spana in fötterna!