Inlägg från: eleanoresmamma |Visa alla inlägg
  • eleanoresmamma

Augustibebis 2012

Ser att ni diskuterar foglossningar, har själv känt av foglossningen sen jag plussade... Har väldigt ont i svanken och rumpan samt att det på kvällen känns både i ljumskar och blygdbenet. Det är verkligen inte kul att redan ha detta då jag arbetar på en förskola med många yngre barn. Ett tips till er andra, beställ en tid hos sjukgymnast för att få en status på foglossningarna utifall det kommer på tal om sjukskrivning. (Det kommer att gå fortare med sjukskrivningen då, eftersom läkarna oftast vill att man ska träffa en sjukgymnast först...)
    Annars så har jag känt de riktiga första sparkarna och när bebisen slår volter i magen spänner det som sjutton Glad

• eleanoresmamma

Har äntligen fått se pyret i magen! Känns så otroligt... Blev dock tillbakaflyttad en vecka så nu är jag i v.14 +2.

Ha en underbar dag alla ni andra blivande mammaor!

Kram

• eleanoresmamma

Hej allihopa! Kul att läsa att det är så många som gjort rul och att det gått bra! Idag är det min tur att få se bebisen i magen, rul 15.15. I helgen så hämtade vi vagnen som vi köpt begagnat av våra vänner, den är jättefin. Så nu har vi bara resten kvar... Men vi har ju mycket tid kvar innan pyret i magen vill titta ut.

Kram

• eleanoresmamma
    Saftmedbulle skrev 2012-04-23 17:08:04 följande:
    Fast jag tror en del läser, utan att skriva...

Här är en som läser tråden varje dag, men skriver typ 1 inlägg i månaden. Tycker ni andra i tråden är underbara, jag får många bra tips av er samt så är det skönt att känna att jag inte är ensam med mina gravidkrämpor.

Ha en bra dag nu allesammans!

Kram  
  • eleanoresmamma
    sowe81 skrev 2012-04-25 13:22:12 följande:
    Har sett att ni diskutterat dagis tidigare. Jag har en följdfråga där. Är det någon som vet om man kan kombinera dagis med föräldrapenning. Tex att man tar ut 10-15 dagar FP och har dagisplats på 50%. Som första tid? Kan man förästen välja att ha dagisplats på deltid?
    I många kommuner handlar det inte om hur många dagar du tar ut ifrån fk, utan det handlar om hur du är föräldraledig från ditt jobb. Är du fl 100% från ditt arbete men tar ut 3 dagar i veckan från fk så är du ändå 100% fl från arbetet därför får du bara ha barnet 15 timmar på förskolan. Är du fl 50% från arbetet och arbetar 50% har du rätt till att ha barnet på förskolan 50% + resvägstid. I den kommun som jag arbetar i och den kommun som jag bor i är reglerna såhär! (Arbetar på förskola!)

Hoppas du förstår hur jag menar... Det bästa du kan göra är att ringa till den som är barnomsorgsansvarig i din kommun och ställa din fråga så vet du sen säkert vad som gäller.

Lycka till

Kram till er alla!      

• eleanoresmamma

Glad midsommar till alla blivande augustimammor och till er som tjuvstartat och redan fått välkomna era bebisar till världen.

• eleanoresmamma

Fick min halvtidssjukskrivning godkänd av fk, väntar nu på att få beslutet om gravidpenning, som skulle vara klart förra veckan...
     Är i v.33 nu och har bf 20/8.

Själv sover jag ganska dåligt mest för att det är så varmt i sovrummet och öppnar jag fönstret så sjunger de jä...la fåglar så högt att det inte går att sova.

Ser oxå att att ni diskuterar sammandragningar och förvärkar samt foglossningsbesvär. Själv har jag börjat få mycket sammandragningar och "mensvärk" på kvällarna när man sjunker ner i soffan för att varva ner en stund, ibland såpass mycket att jag väljer sängen och att sova istället så att det slutar. Själv tänker jag att det är livmodern som övar och känner mig faktiskt lite glad över det. Men har turen att inte ha så mycket förvärkar än. Foglossning i ryggen och övrigt ryggont har jag så det räcker och blir över... Därav sjukskrivningen!

Hoppas allt är bra med er andra!

Kram  

• eleanoresmamma

Jag fick 100% gravidpenning beviljad idag, så nu är det slutjobbat på 1 1/2 år!!!Glad

• eleanoresmamma
    Stort grattis till alla nya bebisar i tråden!

Vill oxå bli av med stormagen, få snusa bebis och kunna röra mig normalt igen men har tre veckor kvar till bf (sen är ju risken att man går över 14 dagar oxå). Har dock lite pyssel kvar innan vår lilla tös bör komma, men egentligen kan vi lika gärna göra det när hon kommit.

Mår egentligen ganska bra, har lite ont i fogarna (mest på kvällen), sammandragningar så fort jag rör mig och några få förvärkar per dag samt är jag trött!

Hoppas alla ni andra mår bra och får snusa bebis innan kort.

Kram     
  • eleanoresmamma

Hej!

Har en fråga till er som svällt i benen och fötterna.
    Det är så att jag nu de senaste dagarna har svällt upp i benen och fötternna men idag har det börjat sticka i båda fötterna och undrar om det är fler som har det så? 

• eleanoresmamma

lycka till Ninime! hoppas att det går bra!!!

Kram

• eleanoresmamma

Hej alla!

I måndags kl.04.50 födde jag ett underbar dotter, 3900g tung och 51 cm lång. Det var en enkel och relativt snabb förlossning. Emelie ska hon heta.

Kram    

Svar på tråden Augustibebis 2012