Augustibebis 2012
Min hy är nog tvärtom, mindre finnar, men extremt torr.
Min hy är nog tvärtom, mindre finnar, men extremt torr.
Vi har kört med kudde, den platta från Ikea.
Den hade jag i början som extra mjuk madrass i vagnen till en början och nu i spjälsängen. Tycker det känns så hårt att ligga direkt på madrassen.
Hon har jätte fint runt huvud, men är snittad och hade det från början.
Hur är det med sjukvård utomlands efter en viss vecka? Jag har för mig att efter v 24 så får man bekosta det själv, ingen försäkring som täcker om man behöver uppsöka gravidrelaterad vård.
Därför tackade vi nej till en Capri-resa för mig i v 30.
Kolla upp vilken vecka som gäller, kan vara bra att veta.
Jag ringde till mitt försäkringsbolag och kollade upp angående sjukvården utomlands om man skulle behöva teckna extra försäkring eller liknande. Enligt Länsförsäkringar finns det inte ett bolag som täcker sjukvård efter v 24.
Flygbolagen, däremot, är lite mer frikostiga. Vissa flyger så sent som v36 vid normal graviditet. Men det är ju endast om något händer ombord på resan och har inget med själva vistelsen att göra, t ex om man måste föda i luften och planet tvingas landa.
Och jag som BÖRJAR jobba om två veckor efter 14 mån mammamys. Känner mig inte ett dugg sugen om man säger så! Visserligen bara 2,5 månad, men när jag gick så var jag snudd på utbränd, så när jag tänker på jobbet är det med en klump i magen :(
Ellenbmt: känner igen mig lite av din beskrivning om att det är bökigt att göra saker med barnet omkring sig samtidigt som set är svårt att hitta på roliga lekar.
Är jag hemma två dagar på raken blir jag rätt uttråkad och orkeslös. Sedan blir jag bara sur att jag inte får sova för att det kanske inte synkar med lillfrökens sovtider.
1-2 dagar i veckan försöker vi därför träffa andra mammor och tidigare gick vi på sång och rytmik en dag i veckan. Veckorna tuffar på ruggigt snabbt.
Jag gifte mig i svenska kyrkan på Gean Canaria och jag är inte religiös.
Svenska Kyrkan utomlands är nog vana att det är en naturlig samlingspunkt för utlandssvenskar. De flesta aktiviteter som ordnas är av icke kyrklig karaktär, för att dra dit folk och få in pengar. Folk kommer dit för att få dricka svenskt kaffe, äta semlor, kanelbullar och käka Janssons och läsa dagens morgontidning och att träffa andra svenskar. Så det är nog bara att testa att gå dit och se om de ordnar några barnaktiviteter.
Kyrkan här hemma brukar jag också besöka genom öppna förskolan och sång
Profylaxkurser täcks in av friskvårdsbidraget om ni har det på jobbet :)
Sommaren: stå på dig! De borde skrivit i annonsen om det inte var liggdelen till en singelvagn. Dessutom skitig, då är den ju använd! De borde vara tillmötesgående iom att det är en sådan stor kedja.
Livelong: 3 kids och 3 företag och BARA 25! Bra jobbat!
Lovisen: de riktiga Tradera-fynden tycker jag man kan göra om man vinner flera auktioner från samma säljare och att de samfraktar. Fraktpriset drar ofta iväg annars.
Man behöver verkligen inte mycket kläder i storlek 50-56. De växer ur det på några veckor, om det är en normalstor bebis på 3500 g.
4-5 långärmade omlottbodys
2-3 mjuka byxor
1-2 pyjamas utan fötter
2 strumpor
1 tunn hjälmmössa utan skarvar
Det underlättar om alla byxor matchar alla bodys och vice versa om man är kinkig.
Så säg till familjen att köpa första kläderna i storlek 62, annars får ni bara panik att det inte hinner användas ;)
Fleeceoverall köper jag i storlek 62.