• Novalina

Augustibebis 2012

Novalina skrev 2011-12-27 13:52:23 följande:
    Naimisen skrev 2011-12-27 09:07:20 följandeGodmorgon tjejer! Nu är vul och inskrivning avklarat. Ett litet tickande hjärta fick vi se. Helt underbart!Fick samma bf som innan 1/8.Nästa gång ja ska dit är det rul 2/3. Känns otroligt långt till dess men tiden går nog snabbt ändå GRATTIS!!!!
    Detta såg oxå väldigt konstigt ut då jag svarade på citatet... Foten i munnen
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    mammsen skrev 2011-12-27 13:58:50 följande:

Nej då!! haha

Ja, men jag fyllde ju i som jag brukar göra vid vanliga fall, alltså när jag inte är gravid.. Hoppas hon förstår det!! Annars förstår jag om hon tittade lite snett på mig,, alltså jag fyllde i princip i mer sällan en en gång i månaden på alla alternativ vad gällde alcohol.. jag dricker i princip alldrig, möjligtvis ett glas vin till maten eller så.. Men det kommer jag ju inte göra när jag är gravid.. Känndes som skumma frågor.. kunde hon inte frågat i telefonen om jag hade alcoholproblem, eller några andra problem bara lixom!

De som har alkoholproblem döljer det iofs ofta både för sej själva och andra...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    minstörstalycka skrev 2011-12-27 14:35:45 följande:
    Asså, hon i telefonen sa bara, åh vad bra att du ringde tidigt.. Jag är i vecka 7+3 idag. Tidigt men ändå inte toktidigt om du frågar mig, ringde i vecka 4 sist. :P
    Så sa hon bara ja då är du välkommen på hälsosamtal på torsdag. Jag frågade självfallet om detta var nödvändigt, och hon svarade då ( Ja det kan ju vara bra då det blir såpass tajt mellan barnen, din barnmorska kanske behöver prata med dig)
    För mig spelar det ingen större roll! :) Jag gillar min bm massvis! Blir ju samma som förra graviditeten! ;)
    Va bra att du trivs med din bm, det gör jag med min med.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-27 15:14:08 följande:
    Välkommen!
    Novalina skrev 2011-12-27 14:24:52 följande:
    Jag va på ett sånt infosamtal ang. detta kromosomtestet, som erbjuds gratis där jag bor om man är 35 år och äldre.

Jag kommer dock att tacka nej till det, för det är så många etisk jobboga aspekter att ta hänsyn till, och även risk att få mf vid ev fosterv.prov. Jag har även hört flera detta har skapat onödigt stor oro för.
    Samma resonemang här.Egentligen är all mödravård frivillig. Fast jag som blir superstressad av att ta prover kan meddela att "frivillig" kan tolkas på olika sätt. När jag väntade Bella förklarade jag som det var, att jag mår så dåligt av provtagningar att jag helt enkelt vill hoppa över dem - jag tror att jag märker om något är fel, så många gånger som jag har varit gravid, och jag vill inte ha ångest i tre dagar före varje besök hos BM.

"Inga problem" hette det. Men sedan togs det till alla möjliga tjuvknep för att få proverna tagna ändå, från "tänkte vi kunde ta lite prover när du ändå bara sitter och väntar på BM" till "så jag inte ser lat ut i journalen". Jag fick faktiskt verkligen fajtas och det gjorde mig otrygg. Jag tycker att det var oärligt, då kunde de hellre ha sagt att det inte alls passade dem att jag hade min inställning.

Jobbigt då... Är det sprutor du ogillar el.?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    lills skrev 2011-12-27 15:10:15 följande:
    Blanketten man fyller i om alkoholvanor är en undersökning om kvinnors alkoholvanor.
    Hos oss får vi bara rul. Anledningen till det är att strålskyddskommiten inte rekomenderar vul om det ej finns ett medicinskt syfte eftersom man inte vet om det kan störa graviditeten. Verkar inte finnas tillräcklig forskning.
    På kub-infon va sambon med och fick oxå fylla i samma blankett ang. alkoholvanor förra v., och då jag va gravid med sonen va han med på hälsosamtalet, och då fick han även den ggn fylla i ett sånt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Saftmedbulle skrev 2011-12-27 15:29:37 följande:
    Fast vi som inte skriver kanske läser ändå? Så är det för mig  i alla fall. Det skrivs så himla mycket, så man hinner kanske inte kommentera allt? Eller är det bara jag? Står gärna kvar i BF-listan, men kommenterar i tråden när jag har tid och lust...
    Man måste ju inte skriva alls om man inte vill. Men däremot har ju vissa fått mf sorgligt nog, och därför lämnat tråden, fast de står kvar i bf-listan...

Kanske den gjordes lite för tidigt just med tanke på det?...

Därför tyckte jag förslaet va bra att vänta tills kanske v.12 iaf då mf-risken sjunkit betydligt, och då göra en ny sån lista.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    suss85 skrev 2011-12-27 15:58:22 följande:
    Jag går oxå in i vecka 10 idag! =) mår oxå illa men inte så jag spyr!  Håller med om att man ser ut som man levt på godis och julmat.. fick en riktig depp när jag provade kläder och inser att man håller på växa ur storleken... inga kläder sitter bra.. Jag längar efter den mer fasta gravidmagen inte sladdret som är nu =)

Men visst börjar det närma sig magiska vecka 12?!
    Grattis tjejer!! Solig

Själv går jag in i v.9 (8+0) idag ons! Tänker på att min lilla pyttebebis därinne fördubblat sin längt på bara 1 v. just denna v.! Från ca 1,5 cm till 3 cm, bra jobbat därinne!! Baby  

Jag instämmer till fullo med er - man ser verkligen exakt ut som man inte gjort annat än svullat i sej en massa fet julmat och godis, med tanke på magen! Flört 

Iofs har jag inte så mkt "sladder", mer putage, men ser typ småfet ut om magen iaf... Gravid

Mina gravidsymtom är som tur va inte illamående så mkt, och det är jag väldigt tacksam för. Lider med er som mår dåligt... Foten i munnen 
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2011-12-27 16:12:28 följande:
    Jag personligen bryr mig inte så mycket om en ny BF-lista. Utan det var mer ett svar/förklaring till de som undrade varför det började skrivas en ny i tråden.
    Det är liksom inte det viktigaste för mej i världen heller.

Tänkte bara att det väl kan va bra att iaf uppdatera den då alla iaf passerat v.12, eller vad tycker ni andra?

Dels för att de som beklagligt nog fått mf inte längre ska behöva stå med (kanske inte så kul för dem...) och dels för att de som lämnat tråden av andra anledningar inte heller längre ska behöva stå med.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Helenaa skrev 2011-12-27 16:40:13 följande:
    Suss85: kunde inte citera från telefonen, men jaa nu känns v .12 väldigt nära :) Längtar också till fina runda gravidmagen....man är som på gränsen mitt mellan nu :P
    Måste bara fråga, menas det att den största mf-risken är över i v.12+0 eller i v.11+0?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Hejåhå skrev 2011-12-27 17:34:02 följande:
    I min förra BF tråd gjorde vi en ny lista ungefär halvvägs. Då vet man bf-datum efter rul och ungefär vilka som är aktiva ff i tråden.

För mig personligen är det inte så superviktigt med en uppdaterad bf-lista.

Vill man så kan man ju lägga upp lite kort info i sin signatur, som hamnar längst ner i alla inlägg, t ex bf-datum
    Bästa förslagen hittills enligt mej!!

Vad tycker ni andra??????Drömmer
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012