Novixi skrev 2012-04-04 11:47:24 följande:
Hej tjejer! Va roligt med lyckade RUL!

Grattis!
Jag har en liten fundering och skulle vilja veta er åsikt. Är i v.21+6 idag och har alltså varit på RUL redan. Mannen och jag kollade inte kön på bebis denna gången heller (har en son sen innan och kollade inte då).
Nu är "problemet" att jag känner att jag skulle nog vilja veta vad det är för liten inneboende jag har. Inte för ren nyfikenhets skull, utan för att jag så gärna vill ha en flicka denna gången.
Känner att om det kommer en pojk till på förlossningen kanske jag blir mer "besviken" än om det ä en flicka.
Ta det inte fel, jag blir absolut glad om det är en frisk liten pojke som kommer ut, men längtar efter en flicka.
Vet att en del av er kommer skriva till mig att "huvudsaken är att bebis är frisk och sen kvittar könet" och jag vet det.
är bara rädd att jag har svårare att "ta till mig" en pojk eftersom jag så gärna vill ha en flicka. Om jag kollar könet nu innan så har jag ju lite mer tid att ställa in mig på om det skulle blir en pojk till. Förstår ni?
Det är svårt att förklara men hoppas ni förstår mig rätt.
Mannen har dock varit emot att kolla både med sonen och med denna och tror jag vill kolla för att jag är nyfiken. Han har svårt att förstå hur jag känner och tycker jag borde vara lika glad för vilket som.
Vet att detta ämne med längtan om ett visst kön är lite tabu.
Ledsen att det blev ett så långt inlägg men vill höra era åsikter och vad ni skulle gjort om ni känt såhär.
Kramar!
Jag hade exakt samma frågeställning för någon vecka sedan. Kände precis som du att jag förstås i slutändan blir glad för vilket som, men kände att jag någonstans hoppades på en flicka och var rädd för känslan ifall min första tanke på förlossningen skulle vara "oh nej en pojke". 2 sekunder senare skulle jag med all säkerhet älska min lille pojk, men jag vill inte ha tänkt den tanken.
Försökte förklara detta för sambon som jag inte vet om han förstod, men han sa att om det var viktigt för mig kunde vi kolla kön innan.
Jag ville ju egentligen inte heller kolla kön innan, men nu försöker jag ställa in mig på en pojke lite istället. Leka lite mer med den tanken istället för en liten flicka i randiga strumpbyxor. Tror att det har hjälpt mig i alla fall så nu ska jag försöka hålla mig ifrån att ta reda på kön.
Men det kanske beror på hur stark längtan efter ett visst kön är. Har du pratat med din man om hur du känner och varför du skulle vilja veta kön innan?