• fru Elle

Augustibebis 2012

Min man har byggt ihop spjälsängen och bäddat när jag har varit kvar på BB. Nu sist så byggde han ihop den med lillasyster som fick vara med och förbereda för lillebrors hemkomst. Sen var dottern med och hämtade mig och sonen från BB. Kommer göra samma denna gången. Spjälsängen ligger under vår säng och väntar på att bli ihopskruvad.

• fru Elle

Ang vagn så ville svärmor betala vår första vagn, hon var väldigt tydlig med detta. Ville att vi skulle kolla på vagnar när vi var och hälsade på dem. Vi fick bestämma helt själva. Men vi ville köpa en i Göteborg som vi bor i. Om något behövde fixas så tänkte vi det var enklare att ta sig till en butik i samma stad. Vi beställde vagnen och betalade hela på en gång, hämtade ut den två veckor innan BF.

Tyckte med det var pinsamt och be om pengar då vi inte valde någon billig vagn. Men hon var på oss flera gånger om vi hade beställt vagn. När vi hade gjort det så sa vi att vagnen bar köpt och betald och att hon inte behövde betala hela. Men hon satte in hela summan till oss.

Låter inte som de riktigt har bestämt sig för om de vill betala eller inte. För en del kan det nog vara en chock hur mycket bebisprylar kan kosta. Jag hade nog betalt vagnen och väntat och sett om de ville betala något.

• fru Elle

Med mina problem med fogarna och sammandragningar så hade jag inte orkat städa någon lång stund. Tycker det räcker med att plocka undan. Vi har en städfirma som är här varannan vecka och städar, var så nöjd att skulle komma innan vi skulle ha sonens tvåårskalas. Vår ordinarie hade semester så visste att det skulle komma en annan person. Men så ringde de igår och sa att hon blivit sjukskriven och de kunde inte hitta någon annan med så kort varsel. Men de lyckades hitta någon som kunde städa idag istället, så skönt att ha det städat innan kalaset. Vet inte riktigt när vi skulle haft tid att städa annars.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle
    Ellenbmt skrev 2012-06-30 07:14:55 följande:
    Hej åhå- flyktingar i trosan är inte att leka med! Hahahaha!!!! Hahaha!

Ninime- nej jag tar med sminket med. Sist när mitt vatten gick så duschade jag och rakade benen och mellan benen, sminkade mig och satte upp håret :) sjuk man är....
    Tilläggas bör att jag inte skämms att visa bb-korten för någon, för jag var fin :)

Sommaren, och alla andra sömnlösa- se det positiva i att ställa om lite, det blir inte lika tungt sen att gå upp för matning av bebisen, och nästan alla bebisar vaknar ju runt fem-sex i början... Men jag hajar frustrationen, samma här, ligger å vrider å vänder, dessutom med en satans sexlust?!?! Sambon ligger där bredvid å ser så mysig ut :) haha man är ju sjuk.

Sommaren- igen- hur?! Hur kände du huvet? Är du öppen något eller menar du att det var hårt i "botten"? Måste fan känna efter här med!
    Jag förstod vad du menade men ibland så blir det lite fel med orden i telefonen, flyktingar i trosan

Alla använder säkert lite olika saker, men jag hade med mig shampo, balsam, dushcreme, deo. Sen hårborste och hårsnodd. Liten sminkväska med ansiktscreme, läppglans, eyeliner, mascara, ögonfransböjare, någon ögonskugga. Använder sällan foundation och puder på sommaren. Sen vill jag inte glömma tandborste och tandkräm (på min första förlossning så kräktes jag och det var ganska skönt att kunna borsta tänderna och slippa kräkslukt.

Sist så duschade jag redan 1 timme efter sonen var född och vi fortfarande var kvar på förlossningen. Var pigg och var rätt skönt att ta en dusch efter träningspasset "föda barn". Tvättade aldrig håret för det hade jag gjort när jag duschade innan vi åkte in till sjukhuset. Men var rätt skönt att skölja av de nedre regionerna och tvätta av sig. Av det jag hade med mig använde jag duschcreme, deo, hårborste, ansiktscreme och läppglans. Låg bara ner under tiden som jag krystade och efter sonen var född, men jag lyckades ändå få ett skatbo till hår så hårborste var väldigt välbehövligt . Resten i sminkväskan struntade jag i. Sen tog jag på mig ett amningslinne och en bekväm kjol. Satsar på att ha med mig samma typ av ombyte till förlossningen denna gången. Sen sandaler eller tofflor, något som är lätt att ta på sig, gillar inte att gå barfota på sjukhusgolvet. När man bär på bebisen så vill jag inte krångla med några skor.

Sen till förlossningen ska jag ha med mig några ombyten till bebis och någon liten bebismössa. Mina tidigare barn har använt storlek 50, men kommer ha med både kläder i 50 och 56. Filtar att ha om bebisen. 

Sen ska självklart en laddad kamera och objektiv med, min telefon och laddare till dessa, plånbok, journal från MVC (planerar att föda på sjukhus som inte kan se min journal elektroniskt), förlossningsbrev, blodgruppering.

Sen får maken fixa lite fler saker till vistelsen på BB, fler ombyten till mig och bebis och iPad. Samt annat jag känner behövs, men tänker inte släpa med mig massor till förlossningen.
  • fru Elle

Naimis; låter inget vidare. Hoppas att allt går bra med svärmor, jobbigt att ha långt till sjukhuset när något sådant händer. Sen så hoppas jag att förvärkarna lugnar ner sig.

• fru Elle
    NiniMe skrev 2012-07-01 15:59:40 följande:
    Usch nu är jag NERVÖS.. Jag fick precis en hård fotboll rätt på magen, den flög i 190... Jag blev nog mest rädd när det hände och börja storgråta..... Någon som vet vad man ska göra och vad man ska känna efter när sådant händer?
    Förstår att du blev rädd och orolig. Men de ska ju vara rätt skyddade i magen så hoppas inte det är någon fara. När hon beter sig som vanligt i magen hade jag tolkat som ett gott tecken, men du kan ju höra med förlossningen om det är något speciellt du ska vara observant mot.

Idag har vi haft kalas för vår tvååring, han fyller egentligen imorgon men är lite enklare att ha kalaset på helgen då gästerna inte bor i samma stad. Passade på att fixa ordning inför kalaset när sonen sov middag. När han vaknade sen så möttes han av ballonger och födelsedagståget på bordet. Tror han var mycket nöjd med sitt tårtkalas.

Men mamman är lite trött nu, sov så himla dåligt i natt. Gick och la mig ganska tidigt, men sen vaknade jag både vid 01.00 och vid 03.00 och behövde kissa. Bebisen rörde sig mycket i magen så jag hade svårt att somna om och sen kom sonen in vid 04.00.  
  • fru Elle
    astro skrev 2012-07-02 09:05:32 följande:
    Jag har inskrivning idag vid elva. Hoppas jag får ett exakt snittdatum när jag ändå är där. Gissningen är 2/8, i så fall 31 dagar bort
    Skönt att få ett datum, enklare att planera med barnvakt och annat praktiskt. Skulle med vilja ha den 2/8, våra barn är födda 2/3 2008 och 2/7 2010. Men har fått tid för bedömning för igångsättning den 3/8. Men om jag har mycket sammandragningar så var det bara att komma in tidigare, så hoppas på den 2/8 i alla fall.

Sonen fyller två år idag, har hänt så mycket den sista tiden, språket har lossnat och det kommer nya ord hela tiden. Så härligt för innan språket släppte så kunde han bli riktigt frustrerad när han inte kunde förmedla det han ville.

Har haft några sömnlösa nätter, är väl helt ok när man vaknar och behöver kissa och somnar om vilket jag normalt sätt gör. Men nu de senaste nätterna har jag haft svårt att somna om, barnen har kommit in till oss, barnet i magen lever om i magen och det är varmt. Är kanske bara ett sätt för att man ska vänja sig vid lite sämre sömn när barnet har kommit. Verkar ju behövas då den i magen verkar vara en som brukar vara vaken och aktiv på natten. 
  • fru Elle

Challelotten, vad jobbigt att du samlar på dig så mycket vätska. Du verkar göra precis det man ska göra om man samlar på sig vätska.

• fru Elle

Jag tänkte åka in till förlossningen i en omlottklänning/tunika och ett par tights. Tänkte att omlottklänningen är enkel att knyta upp. Sen är den inte så lång så den blir nog bra. Gillar inte sjukhuskläderna heller, men nättrosorna har jag använt när jag har varit på BB.  Har alltid haft på mig egna kläder under förlossningarna.

Har använt mössor på mina små. På förlossningen har de behövt mössa för att få upp värmen efter förlossningen. Mina har haft en ganska låg temp när de har kommit även om sonen föddes en varm dag i juli. Sen har vi inte haft mössa på dem jämt, men brukar se till att ha med en tunnare bommulsmössa i vagnen så man kan ta på om det behövs. Bor på västkusten och det kan ju blåsa en hel del ibland.

• fru Elle
    Sommaren12 skrev 2012-07-04 22:10:14 följande:
    INGEN är gladare än jag just nu!!! Ä N T L I G E N!!! Skål

Härligt att ni äntligen har fått er vagn och alla delarna till den!
Svar på tråden Augustibebis 2012