Augustibebis 2012
Astro; förstår att det kom som en chock och att hon inte har sagt något tidigare.
Astro; förstår att det kom som en chock och att hon inte har sagt något tidigare.
Ellenbmt fy vad hemsk med din pappa, lät ju som en ordentlig olycka. Låter som min pappa, bara att skaka av sig och fortsätta jobba annars kan man ju bli sjuk på riktigt.
Vi har inte övat profylax tillsammans eller gått kurs. Har bara läst Anna Wilsbys bok och jag har klarat mig att andas igenom värkarna på förlossningen. Har inte använt mig av någon bedövning utan lyckats andas igenom värkarna samt så duschade jag varmt på min första förlossning.
Hejåhå; lycka till idag!
Vad trist att svärmor blev sur att ni inte kan komma. Tror inte det är många som hade åkt en så lång resa i slutet av graviditeten. Jag hade aldrig gjort det. När jag väntade vårt första barn så fyllde svärfar år några dagar innan vårt BF. De bor inte lika långt bort som dina svärföräldrar men valde att flytta festen till staden vi bor i. Bokade övernattning till gästerna på hotell och så åt vi en avsmakningsmeny på swea hof. Var helt på deras initiativ men de visste nog att vi inte hade åkt till dem om de ville ha festen det datumet.
Har haft lite sammandragningar idag, kommer utan minsta ansträngning. När vi åkte bil tidigare idag, när jag satt i soffan och surfade och nu kom de igen. Kommer regelbundet och håller i 30- 60 sekunder håller på i ca 30 minuter till en timme för att sen försvinna. Känner tryck nedåt men de gör inte speciellt ont, ser det som en chans att ändå få öva lite andning och avslappning. Men vill inte att det startar på riktigt än, barnvakten är i Spanien och kommer inte hem förren på fredag kväll. Men borde vara mogen för igångsättning den 3/8 tycker jag nog.
Stövelkatten vad hemskt det låter som har hänt din vän. Känns ju som de utsätts för onödig stress och att det kan påverka anknytningen
.
Svårt att råda någon annan när man ska åka in till förlossningen. När jag väntade mitt första barn så hade jag inte haft några förvärkar och när värkarna startade i vecka 39+2 kom de ganska regelbundet direkt och hade tre värkar på 10 min. Efter någon timme och de inte avtagit ringde jag FL. Hade inte speciellt ont av värkarna men FL tyckte jag skulle komma in då vi hade en timme till förlossningen. I bilen så blev de mer intensiva men var bara öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Så de räknade ju inte ens att förlossningen hade startat då tror man gör det vid 3 cm. Men sen gick det fortare och dottern föddes 2,5 timmar senare.
Andra barnet hade jag mycket sammandragningar och förvärkar med. Då jag hade blivit ombedd att åla in direkt när jag kände att förlossningen hade startat så blev det en vända till FL där värkarna klingade av, dagen innan BF. Bar bara öppen 1 cm, men de gjorde en hinnesvepning och förlossningen startade 8 timmar senare. Var skillnad på värkarna som kom då, behövde andas igenom från första värken. Efter första kom nästa efter 15 min och sen efter 10 min. Gick och duschade efter första värken och när jag hade andra värken i duschen gick en blodblandad slempropp. Ringde FL efter att jag hade haft tre värkar men inte 3 på 10 min utan snarare 3 på 40 min. Men då jag hade ett snabbt öppningsskede min första förlossning fick vi komma. Hann vara på FL i 20 min innan sonen föddes.
Men rådet brukar vara 3 värkar på 10 min för förstföderskor. Sen tror jag att de säger 2 värkar på 10 min för omföderskor och när man känner att de är regelbundna. Men sen brukar FL rekommendera att man stannar hemma så länge man känner att man kan hantera värkarna för det händer att värkarna stannar av när man kommer in och så blir man hemskickad. Så åk in när ni känner att ni behöver något ni inte kan få hemma och känner er tryggare på FL. Sen om ni har en längre resväg så hade jag åkt in lite tidigare så man hinner dit.
Är inte så vanligt att man som förstföderska öppnar sig 10 cm på två timmar, brukar vara 1 cm i timmen eller ta längre tid som förstföderska.
Filmen innan du föder har jag lite svårt för, har tittat på den en gång. Men gillar boken och det är den jag brukar läsa inför mina FL.
Saftmedbulle, grattis till dottern hoppas att ni mår bra trots omständigheterna. Kommer ihåg att du hade både graviddiabetes och hade brutit foten.
Är också tveksam till den sprutan man får i samband med förlossningen. Har inte förlorat mycket blod vid mina förlossningar. Sen har jag haft problem att få igång mjölkproduktionen och tänker att jag skulle vilja testa utan för att se om kroppen kan producera mer själv.