• mammsen

Augustibebis 2012

Mijja12 - Ja det hoppas jag värkligen att det är för jag har likadant ;) 

FruKå - Vilken tur att det inte bara är jag :P Men sambon har blivit ganska bra han med med sitt humör såhär på slutet, ibland undrar man vem det är som är gravid! Han har gått upp 10kilo fått massa cravings och har även fått humörsvägningar som heter duga. Han har haft rutor på magen hela livet och nu har han där en stor kula!!!!! Så sött, hahaTrots detta har han varit 100%säker på att vi skulle få en son redan innan vi lyckades bli gravida "eftersom han är så manlig och inte bär på några som hellst kvinliga gener" bara så ni vet! Tror ni han var stöddig när vi fick veta att det var en son :P 

Nadja93 - Jobbig situation, jag tror det är ganska vanligt att killar är ganska frånvarande under graviditeten och känner sig utanför spec när det är första barnet, det blir ju inte bättre av att de inte vet hur det går till heller! Just som det är vanligt att vi blir irriterade och förbannade av det ;) Min sambo är ju 38år och det är hans första barn, han har ju längtat efter barn länge och vi försökte bli gravida i över ett år. Kanske det gjort att han varit lite "med på noterna" från början och haft lättare att glädja sig åt graviditeten än andra. Men i de flesta fallen så trillar poletten ner när barnet kommer och pappan kan vara delaktig på ett annat sätt.. Jag tycker dock att du behöver förklara för han hur du känner och att du känner dig ganska ensam i detta just nu. Att du är ängslig och behöver hans stöd och uppmärksammhet! Jag brukar dessutom påminna min sambo om att "Jag är ju inte gravid så länge till" när han tycker jag är jobbig ;) Gör klart för han att mellan v 38 och v 42 räknas som vanligast att föda och bara 5% föder på BF dagen så han bör vara kontaktbar dygnet runt från och med nu! Pungt slut! 
  • mammsen

Nu ska jag inte skryta! Men jag hade ju med en totalt ointresserad kille i första graviditeten. Men nu!! Jag har trott att han varit sådär delvis intresserad (Han har varit med på 2 eller 3 bm möten) men på föräldrakurserna var han hur påläst som hellst!! Där kom det fram att han läst om graviditet och förlossning i allt från mina gravidtidningar till illustrerad vetenskap och så vidare.. Han har kommit hem med en del söta inköp till bebisen, och han har ju varit den som valde den blåa färgen osv.. Han har dessutom tagit på sig ett stort ansvar inför förlossningen och det gör att jag känner mig så otroligt avslappnad och lugn inför den :) Han är underbar! Men han är en riktig gris ibland! När jag ser vår son i hans famn första gången kommer jag smälta av att se när han ser sitt barn första gången.. Det är obeskrivligt när man ser den kärleken!! Längtar!!!!

• mammsen
    Jaha, ett par rediga förvärkar fördelat på en hel förmiddag är ju ett steg i rätt tiktning, men nu är det bara hicka i magen,, fortfarande mysigt med hicka i magen <3 Måste få ordning lite lunch tills sambon kommer hem, idag blir det pannkakor med btekt bacon och lingonsylt på order av min hormonhöge sambo :/  Har iallafall haft lite mer energi idag efter min urladdning igår ;) Tvättar och grejjar så det inte ska vara så mycket att göra första dagarna hemma med bebis. Fast det är klart, de första dagarna lämnnar jag ju över allt till sambon i princip eftersom det är jag som kommer vara uppe på nätterna och agera matsal :P 

Bubba -
    Låter som havandeskapsförgiftning, och sålänge allt ser bra ut rekomenderas du troligtvis bara vila, hemma eller på sjukhuset. Om situationen blir sämre trots vila brukar man göra en igångsättning efter ett par dagar om inte förlossningen sätter igång av sig själv. Det är som jag förstår det väldigt vanligt! Men inget som i såhär sent skede är särskillt farligt om man har märkt det och har det under kontroll :)
  • mammsen

Emelieofgbg - Det är klart att det är bra att det finns!! Men det är ju oftast ganska tufft att behöva få värkstimulerande dropp, konstgjort oxytosin (syntocinon) eftersom värkarna får en annan karaktär. De blir kraftigare och längre med kortare och mer oregelbundna pauser och ofta upplevs det som mycket mer smärtsamt. Man blir fortare utsliten eftersom man inte hinner återhämta sig och det är därför risken för ks ökar samt att både mor och barn blir slöa.. Men nästan 50% av alla förlossningar i landet så kopplas ju endå detta dropp in förr eller senare för att det ska gå lite snabbare och jag antar att det går att hålla ut om man vet att det bara är någon cm kvar eller man bara har krystningen kvar osv än om man ska ha dropp från start. Självklart finns de dem som upplevt att de haft jättebra förlossningar trots värkstimulerande med. Sen är det ju bristen på forskning som skrämmer vissa, att man inte vet villka effekter det har på lång sikt. Man vet attd et på kort sikt kan påvärka anknytningen och amningen men inte mycket mer. Värkstimulerande kan dock vara livräddande och man ska absolut inte utesluta det från vården! Dock om barnets/mammans liv är akut hotat så använder man sig inte av värkstimulerande utan då blir det snitt.. 

• mammsen

Sommaren12 - Långdragen måste den ju inte bli. Det kan ju gå rasande fort. De vill ju ofta koppla in värkstimulerande för att det ska gå lite snabbare när kvinnan inte öppnar sig minst en cm/timme.. Men när man öppnar sig i sin egen takt får man pauser mellan värkarna.. och de smyger sig på  blir en intensiv topp och klingar sedan av. Värkarna av värkstimulerande är mer pang bom! och många upplever det som att hela värken är en enda lång smärtsam topp, och i samband med kortare pauser så blir det mer påfrestande för både mamman och barnet i magen även om det går någon timme snabbare.. Men som sagt de finns de som är nöjda med sina förlossningar även om de använt dropp! Dock tror jag själv att de flesta som använt dropp och är nöjda har fått någon form av ganska stark smärtlindring.. Någon som haft en bra förlossning med värkstimulerande utan medicinsk smärtlindring?

• mammsen

Ang igångsättning - Det finns som sagt en hormongel man kan använda på en omogen tapp som gör att tappen mognar (i 80%av fallen) och börjar öppna sig en del, gelen innehåller bla prostaglandin (samma som sperma innehåller) som gör att pappen blir mjuk och ger sammandragningar.
    En annan sak man kan använda på en omogen tapp är ju en sån liten ballonggrejj, man för upp som en liten kateter som blåser upp sig sakta under ca 6 timmar och då töjjer ut livmodertappen till ca 3 cm. 

Det är oftast efter något av dessa som man vill koppla värkstimulerande dropp men om det inte är jättebråttom kan man likaväl be om en hinnsvepning lite extra gel och sedan efter någon timme att de tar vattnet. Eller testar ta vattnet med samma. En vattenavgång brukar OFTAST sätta igång en förlossning. 

Så det finns alternativ men för vårdpersonalen är det så lätt och går så snabbt att bara koppla in lite dropp lixom :/ Det borde användas i de situationerna det värkligen behövs och inte annars är min personliga uppfattning! 

• mammsen

Capy - Tråkigt att det blev så dramatiskt på er förlossning men så skönt att lillen föddes och mådde bra :) Sprutan du fick var troligtvis en peditinspruta, det är morfinliknande och ges ibland som sovdos. Förr gav man det som smärtlindring i förlossningsskedet men det har man slutat med nu eftersom barnet med blir "groggy" av det och det påvärkar vad det orkar med i en förlossning. Det händer tyvärr ibland att förlossningen sätter fart när man får en peditinspruta eftersom kroppen blir så avslappnad. Morfin i sig är inte farligt för barnet men i samband med en förlossning kan det ju vara dumt om barnet för tillfället är dåsigt. Är det ingen som gått igenom och pratat om din förlossning med dig så du slipper ha frågetecken ang förlossningen?

Livelovelaugh - Nej, som jag ofta skriver för att inte det ska missförstås så är det efter vad jag läst mestadels samt egna erfarenheter såklart. Jag tycker om att vara påläst och försöker att hålla mig till tillförlitliga källor. Som ex Jordemodern som är barnmorskeförbundets facktidning, följer barnmorskebilens blogg och läser oftast deras hänvisningar till WHO och liknande. Sedan är det klart att jag läser vad andra skrivit till ex här på fl och att jag bildar egna åsikter som gör att det kan låta väldigt riktat och starkt när jag skriver saker, jag ber om ursäkt för detta om någon tar illa upp! Men jag blir väldigt glad när jag får veta att det inte alltid är så illa som man kan tro! Att det finns de som haft bra förlossningar med värkstimulerande utan massor av smärtlindring t.ex. Mellan en igångsättning och ett ks skulle jag absolut välja en igångsättning, men jkag tycker det känns som att välja mellan pest eller kolera (personlig åsikt)! Men några av de kända bivärkningarna av just värkstimulerande dropp är ju bla kraftiga värkar och pinvärkar som ibland inte leder förlossningsförloppet frammåt, kortare pauser i värkarbetet, smärtsammare värkar och ökad risk för att livmodern blir överstimulerad, det är ju ingen hemlighet. Och flera av de bivärkningarna gör ju att barnet får i sig sämre med syre därav anledningen till ökade kontroller av barnen i magen när man fått värkstimulerande dropp. Men vad är din proffisonella uppfattning av värkstimulerande dropp?

Här är ett utklipp från läkartidningen som är väl värt att läsa om hur man allt för ofta ingriper med medicinska åtgärder som är gjorda för riskförlossningar i helt normala förlossningar, och annat intressangt om förlossningar och dess ingripanden.. http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=1408 (dock är det från 2005)

Hänvisar här även till en tidningsartickel om många anmälningar pga cp-skador pga Värkstimulerande dropp http://www.expressen.se/halsa/varkstimulerande-dropp-bakom-manga-anmalda-forlossningar/ 

Ja, lång historia kort, jag är inget fan av att man använder värkstimulerande dropp i onödan eller att vårdpersonalen är så dålig på att informera om hur det fungerar, vad det finns för alternativ, bieffekter osv för de kvinnor som inte vet någonting om det osv.

• mammsen
    Livelove laugh - Oj såg nu att jag skrev lite tokigt angående den andra länken jag skickade. Anmälningarna var ju inte gjorda för att deras barn fått cp-skador pga värkstimulerande utan värkstimulerande var en gemensam faktor i de flesta av fallen där föräldrar gjort en anmälan på vården då deras barn fått cp-skador..
  • mammsen
    Millas - Grattis till sonen!! Varför togs hinnorna? det lät ju som att du öppnade dig alldeles lagom fort?! Härligt att du har din lilla son nu iallafall, AVUNDSJUK!! 

FruKå - Hoppas att allt gått bra och att du har din lille hos dig redan :)

Ellenbmt - Gud vad jobbigt! Det är nog olika från sjukhus till sjukhus men det är din kropp och de borde lyssna! De får säkert samtal varenda dag med högravida som är trötta på graviditeten och bara vill få ut sitt barn. Men de måste ju ta de som värkligen inte orkar mer på allvar! Det är svårt att ringa och stå på sig när man bara får en vägg att prata med.. Kanske sambon kan ringa och förklara hur dåligt du mår och att han kanske kan kräva att du får hjälp. Då kanske de förstår att ni menar allvar??  
Svar på tråden Augustibebis 2012