• mammsen

Augustibebis 2012

A R - Gud vad skönt med bra besked!! Vilken lättnad! Och snart kommer bebisen med, det blir ju dubbel lycka ;)

Lijon - Det låter absolut som vattnet. Men oavsett om det är det eller inte så ska man alltid ta kontakt med förlossningen om man misstänker vattenavgång pga infektionsrisken :) Spännande! Det brukar inte dröjja länge innan kroppen sätter igång när vattnet går! Det kan komma mycket vatten i början och sedan sippra lite åt gången eftersom barnet får en forsfärd ner i kanalen och sedan täpper igen, eller hur man ska förklara. Ring du fl och rådgör med dem, det kan hända att de ber dig lägga en handuk i trosan några timmar för att uppskatta hur mycket du "läckt" på ett par timmar. Så det kan vara lite bökigt att börja med på kvällen ;)

Millas - Skönt att höra att det inte var någon oro för ditt barn iallafal, aha de tog hinnorna för att sätta s-elektrodl då kanske, de gjorde de på min förra förlossning med, tyckte det var lättare att röra sig med s-elektrod än med ctg-dosorna, men värkarna blev tuffare Ja man ska väll inte klaga att man slipper ligga där i ett dygn eller 2 med aktiva värkar eller får krysta i 2 timmar;) Skönt att du är nöjd med din förlossning! :D Och passa på att mysa nu ;)

• mammsen

Ellen - Ja, ibland är det enda som behövs för att kroppen ska slappna av och sätta igång att man blir tagen på allvar och får lite respons! Tycker de kunde skött det finare på förlossningen. Det är ju inte meningen att man ska känna att de inte tar en på allvar! Hur som hellst så även om det finns många nackdelar med igångsättning så tycker jag att när man mår så dåligt som du gör eller så måste du få förlossningen att förstå det! Du har rätt till en igångsättning om du mår dåligt fysiskt eller psykiskt av din graviditet. Du har rätt att bestämma över din egen kropp och få den vård du är i behov av. Du ska inte behöva oroa dig för att orka efter du fött. (när jag kom till förlossningen var jag i v 40+5 och hade haft förvärkar i 2 dagar utan sömn, men de var tillmötesgående och förstående trots att de uppmanade mig att åka hem. Det var lättare att säga nej när jag väl var där än att försöka stå på sig i telefonen. och de erbjöd ganska snabbt en igångsättning, nu hann jag ju inte bli igångsatt för då slappnade jag av och kroppen gjorde sitt, 4 timmar senare var dottern född :)) 

Här är en spark i röven till sådanna på förlossningsvården som beter sig illa och får kvinnor att känna sig illa till mods. Som tur är är de flesta barnmorskor underbara människor som man lätt trivs med men det finns rötägg, jag tänker även på tjockisbullens förlossning och om du ser detta tjockisbullen så är denna filmen till dig ;) 
    #!">

#!

• mammsen

Hej allihopa! Var en sväng på förlossningen idag. Ringde dit då jag haft förvärkar med 7 - 20 min mellanrum em och kväll igår samt nästan hela natten, och när det startade igen på förmiddagen stod jag inte ut längre! Jag blev så ivrig att jag var tvungen att få komma in på en kontroll! Jag förklarade läget i telefonen och sa att ja, jag förstår att jag med största sannorlikhet får åka hem igen men jag måste få veta att det gjort någon nytta och samtidigt kände jag sån oro över att det ska gå sådär snabbt som första gången att jag var tvungen att höra hur det stod till där nere, jag vet ju iof att det inte säger så mycket hur mycket öppen man är de första cm:arna men men.. Hon jag pratade med var supertrevlig och jag fick en tid vid kl 5. Det var dock superfullt upp på avdelningen och vi fick vänta ca en timme, det jag snappade upp var att en var på op en stod på kö till op, 2 st födde samtidigt, en av dem var i säte och de hade en kvinna med hela sin släkt som inte kunde svenska. I korridorerna vaggade en kvinna med droppställning och varenda rum lös upptaget typ.. Stackarna på förlossningen hade fullt upp på näl idag! CTG:n mätte 5 sammandragningar på 35 minuter och bebisens hjärltljud såg helt ok ut :) Dock var tappen aningen omogen och fortfarande 3 cm lång men hade öppnat sig en cm. Så samtidigt som det kändes lite tråkigt så kändes det iallafall tryggt att åka hem vilket jag inte hade klarat av om jag var öppen över 3 cm! Hela resan hem så förklarade jag för sambon hur det är hans fel att bebisen inte är född än ;) Han vill inte ha sex av 2 anledningar, 1. bebisens huvud och 2. jag har berättat att det lossnar slem. Men jag försökte värkligen få han att förstå att jag inte var ute efter hans kropp! bara hans sperma ;) Han tyckte jag skulle gå och knacka dörr med en plastkopp och samla ihop lite :P Skämt å sido, vi skrattade hela vägen hem men lite allvar var det i disskussionen, tänker inte pressa han.... (mer) .... (just för stunden) ... :P

Ninime - Men va fan! Kan inte din sambo ta pappledigt de 2 dagarna innan barnen går på dagis? Har du ingen släkting eller så som barnen kan få åka och hälsa på?? Låter jobbigt och jag förstår frustrationen! By the way så lagar man ju mat och ser till att det räcker till alla! Spec en nybliven mamma osm ammar.... Klantigt gjort av han! 

Aprillia1977 - Nu är ju rekomendationerna att de ska ha kudde i sängen, en tunn och mjuk sådan. Förr var rekomendationerna att de inte skulle ha det, men det var i samband med att de skulle sova på mage har jag för mig och det är ju ganska självklart, nu ska de ju ligga på rygg.. Och som sommaren12 skriver, både huvud och axlar ska ligga på kudden. 

Issan8 - Barnen reglerar ju själv genom hur mycket de ammar hur mycket mjölk som produceras. Därför brukar ju rekomendationerna vara att de ska få amma hur mycket de vill i starten. Men det kan ju bli påfrestande för brösten om bebis vill amma hela tiden i starten såklart.. Man får nog ta alla tipps och råd från både barnmorskor och andra mammor med en nypa salt och själv göra vad som känns rätt sålänge det känns bra helt enkelt :) Vill man öka mjölkproduktionen ska man amma så mycket som möjligt på natten för då producerar man tydligen som mest och frammåt kvällen efter dagen så är den som tunnast. Du kan ju amma en liten stund innan du ger ersättning om det inte blir för omständigt eller ge lite ersättning på kvällen inför natten.  

OCH!! Måste bara mede3la med tanke på det jag skrev i början att när dottern lagt sig och jag höll på läsa ikapp här i tråden så "lockade" sambon på mig ;) Vi hade det riktigt mysigt och efteråt kollade vi på en halv film tillsammans och bara kramades :) Nu har jag avslutat här och ska gå och krama kudden :) Natti natti!! Hoppas att det hjälper lite på traven nu så han slutar kalla mig för omogen hela tiden ;) 

• mammsen

Kampis - Åååh! Håller tummarn att du är mitt i förlossningen nu! Och snart får snutta bebis!! Hoppas färdknäppen igår gjorde lite nytta för mig med ;)

Barcelona86 - Vänta på värkar? När vattnet gått ska du ringa förlossningen med samma oavsett om du har värkar eller inte! Nu är du näääära din bebis!! Hejja Hejja! 

• mammsen

Och god morgon by the way! 

Har såvit sådär inatt, delvis pga förvärkar som hållt mig vaken efter vi sexade igår och delvis pga grannen under som festat på ganska rejält :/ Vaknade dock vid 9 av att dottern (5år) kom in med högklackat, prinsessklänning och ca 20 halsband och armband och frågade om vi inte kunde äta frukost snart. Idag ville hon minsann ha princessgröt! (Risgrynsgröt med hallosnsylt) och det fick hon ;)

Ska på gårdsloppis hos grannen om en stund, är en massa folk som hyrt bord och säljer grejjer för 3:e året i rad så det kan ju vara bra och sedan kanske det blir en sväng till stugan i ljungskile.. Ska iallafall på något vis raka benen och ta på mig kjol idag när det är så fint väder. 

Min kompis som var beräknad med sitt första barn den 23:e Aug fick en dotter igår, jag tror hon blev igångsatt eftersom hon nyss fick diagnosen havandeskapsförgiftning, sååå avis! Och nu har jag bara skrivit grattis på fb, vill inte störa!

Jag är ju beräknad 19:e med andra barnet så jag hade hoppats på att jag skulle få vara först ut :P Men jag är jätteglad för deras skull!  Har en kompis som är beräknad med första barnet den 25:e med så vi får se, hon kanske hinner före hon med med min otur ;) Hon skrev just på fb att hon hade varit på fl igår då bebis inte rört sig så mycket sista 3 dagarna, så vi var visst alla 3 på förlossningen en sväng igår haha,  

• mammsen
    Strangeryoutwo (överburenhet) - Risken med att gå över tiden för länge är ju att moderkakan efter ett tag börjar förkalkas och får en försämrad kvalitet så barnet inte får lika mycket näring och syre. Därför man ofta gör några regelbundna kontroller med ultraljud där man mäter flödet i navelsträngen osv för att se om det börjar ändra sig. Vet inte om det är något mer, kanske någon annan vet? När man blir igångsatt är nog lite olika från sjukhus till sjukhus, en del håller sig till 2 veckor efter bf och en del kan låta det gå 3 veckor om moderkakan och barnet mår bra. Men en veckas skillnad är ju en hel evighet när man är högravid så jag hade ju föredragit 2 veckors gränsen ;)

Ninime - Härligt det låter! Jag är ganska nöjd att min dotter är 5 år nu när hon blir storasyster känns som att hon kommer bli mer delaktig och vill vara lite hjälpreda, vi får se hur det går hon kan med ställa sig på tvären men är ju endå ganska självständig men jag vet syrran hadde det ganska tufft med sina 3 pojkar som det är 13 och 15 månader emellan! Härligt iallafall att du och lillan kan få lite tjejjtid med ;) Inte meningen att klaga på din kille, missförstod nog ditt första inlägg, men vad skönt att ni kan skratta åt missförståndet, här är både jag och sambon skidåliga på att svälja vår stolthet och kan köra på i 110km/tim fast vi vet att vi gör/gjort fel haha 

Lovisen01 (Ny Bebistråd) - Jag vet inte om det gjorts någon fortsättningstråd än, men det är väll på tiden nu! Jag hoppar in när lillen kommit ;) Men vi kommer ju sakna er här i tråden tills vi får komma till bebistråden om en evighet ;) Kanske kan kombinera den med tråden vi skulle ha för att peppa varandra att komma undan graviditetskilona! Det är ju en himla massa bebisar redan och mer lär det bli! 
  • mammsen

Hej alla! Har visst inte varit inna och skrivit eller läst sedan i lördags. Så jag får göra ett långinlägg som vanligt ;)

5 Dagar kvar till bäst före datumet och jag har haft mycketr förvärkar regelbundet i flera dagar. i förrgårnatt trodde jag att det var dags att åka men jag avaktade hemma och försökte somna om, vilket jag lyckades med 2 gånger och på morgonen var värkarna lite glesare igen, så ingen bebis då. Jag har varit helt öm i magen av alla förvärkar och det känns som träningsvärk typ, någon som kännt liknande? Dock har jag sovit hela natten utan att vakna av varken värkar eller kisspauser och det känndes toppen! Hela dagen fram till nu har varit värkfri och nu kryper det igång igen, ca 10 min mellanrum och halvstarka värkar hoppas att de blir kortare pauser och mer ilska i värkarna så vi får åka in på riktigt inatt/imorgon :) Men även om det kommer igång när man fått sova lite kasst någon dag så tror jag man blir ganska kikkad av adrenalin så man inte märker av om man igentligen är trött eller inte.. Det viktiga är nog att man får i sig mycket vätska och energi under förlossningen så man orkar. Men jag håller ju tummarna att han kommer efter en av de nätterna då jag fått sova såklart :P 

Var på mvc i måndags då v 39+1 och alla prover såg bra ut magen har växt en cm sedan förra veckan, jag har inte gått upp ett gram utan vågen står still på 90.0 sedan förra veckan med, phu! Grabben är nu fixerad och tappen var i (lördags på förlossningen öppen 1 cm) och igår hos bm öppen 2 cm, så det går åt rätt håll om än något långsamt! Tappen är fortfarande ganska lång men min BM säger att den är mjuk och mogen till skillnad från vad hon på Förlossningen sa, jag lyssnar såklart på min BM då :P Fick en ny tid på måndag igen (BF+1) och barnmorskan avslutade med att säga "Vi kanske hinner ses igen iallafall en gång" jag hoppas hon har fel! 

Åh måste ju bara berätta om häromdagen, jag låg i sängen med ganska kraftiga förvärkar med ca 8-10 minuters mellanrum och hade ju som sagt haft förvärkar till och från i flera dagar medans sambon var lite trött och hängig och kollade på tv. Och jag bad han gå och göra kvällsmat till dottern eftersom hon skulle säng då svarade han "Ååh, man kan inte ens få lite lugn och ro när man känner sig sjuk" Tror ni jag blev paff eller?? Shit villket stöd tänkte jag som låg där med några av de första värkarna jag behövde andas mig igenom och trodde att det skulle bli bebis snart.. Min sambo kan med vara en gris och är inte alltid en ängel!

Har idag inhandlat lite nya snuttefiltar och en stor go blå mysfilt samt lite fler pyjamaser som är favoritplagget på små bebisar hos mig och deiverse annat med sambon idag, han är ängslig och har tagit ledigt från jobbet, han vill vara hemma med mig nu pungt slut. Det känns skönt :) Men man kan tro att det är han som är högravid och ska föda som han ojjar sig och håller på.. suck :P

Har läst lite i tråden nu och gud så jag saknar alla som fått sina bebisar! Kan inte vänta tills jag fått min och fortsättningstråden kommit igång ordentligt :) För när vi tjejjer hoppar in där, då lär den ha kommit igång ;) Men samtidigt såg jag några nya namn, Superkul!! Välkommna!!

Åka in - Jag håller helt med svipp (som hon sa för flera dagar sedan)! Jag är rädd att det ska gå undan och åker hellre in för tidigt, det enda som kan hända är att man får åka hem. Det är det som får mig tryggast och bekvämast och därför tror jag det är bäst för mig :) 

Besök - Vill man vara ifred när man kommer hem så ska man vara det! ALLA vill komma och titta på en nyfödd bebis och som många andra saker i föräldralivet så måste man någon gång lära sig att säga nej! Stäng av telen och låt sambon ha kontakt med de som ringer eller står och knackar på dörren. Era bebisar är inte allas rättighet att gosa och snutta med och om ni bara visste hur många vuxna männioskor som inte ens tvättar händerna om de rökat eller nyst sig i dem innan de pillar med bebisens små händer som lixom är det första som bebisen stoppar i munnen.. En del vill ha massor av besök och andra (som jag) vill bara ha besök av vissa och när det passar oss. Här kommer det vara vi som bjuder in när vi känner för det helt enkelt men jag tar såklart extra hänsyn till nyblivna mor och farföräldrar som kommer att få komma en snabbis efter några dagar. Jag tycker att de har förtur framför vänner och andra släktingar som kommer att få vänta någon/några veckor. Ärs, vet ni inte hur ni ska säga nej så får er sambo göra det!!

Bröstpump- Kommer att amma och mins att jag hade behov av bröstpump sist, så jag har köpt den billiga varianten på apoteket. Det kan komma ganska hastigt att man känner att man  behöver en eller behöver NÅGONTING/VAD SOM HELLST haha min amning fungerade bra utan såriga bröstvårtor och så men ibland bara kände jag ett behov av att lätta på trycket lite och då oftast ganska akut. Absolut en av de sakerna som är värt att ha hemma men man behöver inte kosta på sig dyraste varianten lixom. Annars kan man ju kika in i fortsättningsstråden med alla nyblivna mammor och fråga dem vad de tycker som just nu är i den där jobbiga perioden i starten när dte kan avra lite spänt och jäkligt.. De är ju de som vet bääst just nu ;)

Spricka och sy på fl - Håller med Ellen, kände inget när jag sprack så det skrämmer mig inte, men efter när man vill vara ifred och gosa med sin bebis hade det vart fint att slippa ha en barnmorska som syr upp gardinerna... Och efteråt tyckte jag det var jäkligt jobbigt, stygnen kliade och sved osv, men det gör nog ont fast man inte spricker.. Även jag har samma känsel på vissa ställen och mer känsel på andra ställen, inte mindre någonstanns! 

Trossan (bad på fl) - När jag födde första barnet på näl hade de ett jättebadkar, där hade lätt både sambon och en eller kanske tom 2 barnmorskor fått plats :P Men i de som de har nu på alla rum på näl så får man nog bara plats en person. Annars kan jag inte tänka mig att sambon inte får hoppa i! Jag var ju ensam med min sambo i ca 1 timme och 30 minuter när jag badade fast då satt han och läste och pratade i en fotölj brevid badet, men personalen hade tänt massa ljus och satt på radio så det var mysstämmning :) Ta med badbrallor och fråga! Ska fan jag med göra till sambon ifall vi får det där enda rummet med stort badkar kvar ;) Kan ju vara toppen att ha nnågon att luta sig mot i det varma badet! Av någon konstig anledning så såg jag nu en man framför mig i just en sådan röd, fluffig och knälång morgonrock som jag har samt i stora fluffiga tofflor med en kopp rykande varmt kaffe och rufsigt hår komma vankandes i korridoren och gäspa! Det hade garanterat förgyllt min dag på bb-avdelningen! :D

Roos26 - Graviditetsklåda kan bero på att levern inte pallar med alla gifter och skit i kroppen och att de då tar sig ut på annat sätt.. Minns inte vad det heter men det börjar ofta på handleder/handflator har jag för mig, de brukar ta blodprov om de misstänker detta för att se hur mycket (gallsalter eller gallgifter eller vad det heter) det finns i kroppen. Googla lite så hittar du info, eller ring 1177 och rådfråga. Säg att någon tjej på nätet skrämde upp dig :P 

Oj, det har tagit mig timmar att skriva färdigt detta med alla kisspauser och matpauser och andra pauser i form av besök och så vidare.. Nu sitter jag här med förvärkar där värken går som uppifrån och ner, spänner och ömmar och håller sig över 90 sek.. Hoppas de blir lite tätare och håller i sig ett tag till, ska hoppa in i duschen och se hur det känns efter! :)

Och! bara så alla vet! Jag kan stå med raka ben och sätta handflatorna i golvet!! stolt!! 

• mammsen
    Min sambo sa idag när vi pratade om besök efter barnet är fött att -pfft! Vi har fan väntat i 9 månader på att se vårat barn så alla andra kan gott vänta några veckor månader till! Det är nog typ något sådant vi båda kommer att skriva på FB när vi fått barn och något i stil med, "men njut gärna av bilderna sålänge" :P Nej men, mor och farföräldrar till bebisen kommer att vara välkommna här någon av de första dagarna en snabbis på sådär max 30min och sedan kommer säkert min mamma och mina syskon på mammas sida (bor grannar) vara dem som får träffa mest i starten men dem är inte svårt att säga nej till men det räknar jag inte med att vi kommer behöva heller, mamma skulle inte komma hit oinbjuden utan att fråga via sms om det var ok först och hon kommer nog försöka att hålla sig mer undan än framme för att visa respect :) Det är sambons släkt jag oroar mig för men dem får han hantera ;)

Aprillia1977 -
    Att svullna upp kraftigt på kort tid är ofta ett tecken på havandeskapsförgiftning, ring och fråga förlossningen eller din bm så får du nog komma in och ta blodtryck och några prover, annars kan det vara så enkelt som att du druckit för lite och kroppen samlar på sig vätska för att "förvara" det som finns i kroppen. :) Och slemproppen!? phu det kan tydligen vara ganska rejält som jag förstått! Med dottern släppte allt på en gång blandat med både blod och fostervatten och direkt ner i toan så det var svårt att avgöra hur mycket det var ½dl kanske? Kan ha varit mycket mindre eller mycket mer med. Men de finns ju de i tråden som har fått sjukt mycket slem värkar det som medans andra inte märkt alls,, :/ Inge vidare bra tydligt svar här inte!  

Frufoxy - Spännande! Låter som att det blir bebis nu ju! Härligt! All lycka till dig nu och senare under dagen är du nog 4-barnsmamma redan ;)  

Lindhaz - Wohoo en till som är på g idag! Spännande!! Regelbundna sammandragningar och en hinnsvepning på det låter ju toppen! Hoppas även du har en bebis hos dig innan dagen är slut! :D 

Ellenbmt - Åhh, dessa karar! Det påminner såå om något min sambo hade kunnat göra! Som jag skrev när jag typ låg och klockade värkar häromdagen i sängen och bad sambon göra kvällsmat till dottern och han vräkte ur sig att "Man får inte ens vara ifred när man är sjuk" (Han var dessutom bara trött och hängig i kroppen och trodde han höll på att bli sjuk :/) Men han är nog med värd en pappapresent <3 Båda barnen kommer få present, han kommer få present... Den enda som inte får present blir väll jag :/ suck.. Men jag ska nog köpa lite dyra fina inpackningar till håret och liknande och lägga i en fin korg till mig själv som jag ska ha när jag kommer hem från bb, ska jag ha någon present så får jag nog köpa den själv helt enkelt! (fast jag tror jag lånar hans kort när jag betalar) ;) 

FruKå - Härligt att höra! Jag tror aldrig man vet hur man vill ha det med besök försen man står där med sin bebis lixom! Det finaste man någonsin gjort kan vara lite svårt att bara hålla för sig själv ibland! Man vill ju visa hela världen ibland!! De flesta som fått sina bebisar har hoppat in i en fortsättningstråd (du hittar den där uppe) de andra har nog hittat andra trådar eller har tagit en lång datorpaus eller så är de helt enkelt och föder barn :P Härligt att höra att du njuter så! Det är så jag minns hela första året med min dotter!  
  • mammsen
    Bf om 4 dagar! Men jag njuter och känner mig ganska avslappnad, jag har ställt in mig att jag säkert hinner träffa min bm en gång till (på måndag). Idag så tog jag och sambon tillvara på vår "barnlediga" tid när lova var på dagis och kombinerade det med lite nytta,,, Så det blev ett "romantiskt" möte på försäkringskassan och sedan en kombinerad lunch / glass på det soliga torget i trollhättan.. Skittråkigt kanske men jag känner mig såå nöjd! 

Sommaren12
    - Åh! Men det är ju toppen!! Själv har jag hoppats att magen ska ha stannat av eller förlorat en cm senaste 2 besöken på mvc, helt normalt såhär i slutet och tyder på att bebisen flyttat ner någon cm vilket ökart pressen på tappen osv, då närmar det sig med stormsteg!!

Nadja93 - Ja isvatten eller glass! Bebisen vaknar av det kalla i magen, det fungerar nästan alltid på min lille prins i magen iallafall ;)

Blomsterfröna - Min bm förklarade att det kan bli så om bebis ligger och trycker med något medans man har en sammandragning, då blir det ingen vidare blodcirkulation just där och man kan få en krampaktig känsla som kan hålla i sig en stund efter värken. Det kan hjälpa att massera/stryka handen lite lätt i cirklar på det drabbade området mellan sammandragningarna för att öka blodcirkulasionen, eller vänligen men bestämt be bebis att flytta sig lite. Så har du ett knä eller en rumpa som sticker ut typ där det gör ont så kanske det kan vara det. Är det en fruktansvärd smärta, typ som knivshugg eller liknande så kan det vara moderkakan som jävlas sitter den där det gör ont så kan du ju ringa och fråga vad de säger? Men man brukar bli dålig då och få frossa och liknande så jag changsar på det förstnämnda, vad tror du?
  • mammsen
    Lindhhaz - Blir de inte klämda när de föds så klarar de nog pilatesstudsandet tror jag ;)

trossann - men vilken häxa till bm! Urs din stackare! Hoppas du föder fort som tusan så du slipper henne igen! Annars hade jag ringt och bokat en annan tid hos en annan bm  under tiden hon är där! Om det är någon tröst så var min dotter inte ens fixerad när jag kom till förlossningen 6 timmar innan hon föddes! sedan hann hon fixera sig där någonstanns på vägen ut antar jag ,, och hon var en normalstor tjej i v 50+5 MYCKET opedagågiskt och dåligt sagt av din BM, man kan ju undra varför hon jobbar som BM överhuvudtaget!!! 
Svar på tråden Augustibebis 2012