• Issan8

Augustibebis 2012

ja där ser man. Jag antar att det bara är att njuta av graviditeten och vara tacksam över att slippa ha ont el må dåligt. Är så ledsen för en ganska nära väns skull som fick MF i vecka 20 för bara några dagar sen :(
    Vill inte skrämma upp folk men ibland känns det som att man inte har några garantier förrän bebis är född och ligger där i ens famn. Jag hinner inte läsa ikapp hela tråden men grattar Angelica som födde så tidigt men det ser ju ljust ut så jag önskar er all lycka, hoppas hon fortsätter vara lika stark.

Är net någon som vill rekommendera tips och förberedelser att läsa på eller göra inför förlossningen, speciellt för oss förstföderskor? känner att jag borde börja läsa på mer och dessutom hittar vi ingen föräldrakurs här i Schweiz på engelska och vår tyska är för dålig. Eller ska man bara lite på att allt löser sig ändå? Vården är för övrigt superbra här så det oroar jag mig inte för.

• Issan8

Nu har jag vart borta igen en vecka så ingen större mening att försöka läsa ikapp. Jag har aldrig kännt bebis sparka så kraftigt som den gjorde i morse, det var buff å spark å stånk nonstop i typ 20 min, ibland undrar man ju om dom är missnöjda med nåt där inne eller om det nu bara är en väldigt aktiv en. 

Är det någon mer som har svårt att slappna av och vara lycklig över att det bara är 10 veckor kvar på grund av att man hela tiden får för sig att något ska gå fel? Man hör ju talas om de som mister sitt barn när det typ är dags eller iallafall väldigt sent, vet inte hur jag skulle klara av en sådan förlust när man har burit på sin bebis under så lång tid. Måste vara fruktansvärt. Jag borde inte nojja eftersom jag knappt har sammandragningar eller något annat problem men som sagt, tänker dessa dumma tankar ibland att bebis ska sluta leva där inne :( 

• Issan8

usch och oj idag vet jag inte om jag har varit speciellt snäll mot min kropp å bebis. För första gången känner jag av dessa krämpor som flera av er skrivit om. Jag har barnvaktat 3 ungar, burit och gått nästan hela dagen men det värsta av allt var nog att jag var så stressad att hinna med ett tåg att jag småsprang....kändes inte alls bra å göra det men jag ville så gärna hinna med det-så klart åkte det framför näsan på mig :(

Och i Schweiz var det upp mot 28 grader idag så svetten rann, jag som haft lyxen att knappt svettas innan grav.
    Hur som hellst har jag nu ont i svanken och en konstig smärtsam känsla i nedre delen av underlivet. Har sluppit krämpor helt men efter denna dagen vet jag iallafall lite vad ni med olika bekymmer menar.

Tror ni det kan vara farligt för bebis att ränna runt på detta viset som jag gjort idag?
    Den sparkar normalt nu när jag äntligen ligger på soffan men usch jag ångrar att jag inte tog det lite lugnare idag. 
    Vet ni pratade om det tidigare men jag är verkligen redan trött på att vara gravid. Känner mig begränsad och klumpig och längtar efter att kunna vara lika aktiv och rörlig som innan. Fanken att man inte ens ska kunna jogga lite till tåget utan att det ska göra ont överallt. Nåja, bara 10 veckor kvar  Glad sorry för gnäll men just nu behövde jag det.

• Issan8

här är inte så himla mycket fixat, barnvagn å första babykläderna. Babyskydd måste vi verkligen ta tag i känner jag. Babysängen ska snart inhandlas men egentligen är det väl ingen större panik m det, bebisen hade ju i värsta fall kunnat sova i sin barnvagn första tiden om man inte hunnit skaffa säng, funkar väl lika bra när de är så små.

Ni med barn sen innan, har ni använt babysitter redan från början eller är det något man inför mer efter ett par veckor?

Hur ofta går ni på kontroller nu när det börjar närma sig?
    Jag är på ons i v.31 å ska då på nästa kontroll men funderar över hur rutinerna funkar här i Schweiz jämfört m Sverige, därför min fråga om era kontroller.

Är det fler där ute som känner samma enorma hunger som i början? Jag kan bli så hungrig nu igen så jag typ dör om jag inte äter på en gång. Vill passa på å tacka alla er som lugnade mig för ett par dagar sedan när jag nojjade över att jag hade stressat till tåget, visst inte bara jag som får för mig att springa ibland trots 11 kgs extravikt att bära på :) 

• Issan8

hur sjutton upptäcker man om man får dessa hemorojder eller kondylom eller annat jobbigt? 
    Det går ju inte längre att se hur man ser ut där nere haha.
    Kanske det gör ont osv?
    Jag mår så bra för denna vecka är det svalt och skönt i Schweiz, ca 15-16 grader. Förra veckan var det upp mot 28 och det var inte kul när man är gravid.

När räknas vi som höggravida egentligen? Vecka 32 imorn och vi ska åka och hämta hem babyskydd + spjälsäng. Allt börjar falla på plats. 

• Issan8

Det var många som hade sk "skitdagar" idag och jag kan väl lika gärna gå med i klubben. Fast egentligen har jag inte ont någonstans tack å lov men min man åker på en resa ikväll å blir borta i 6 dagar :(  Jag bor ju i Schweiz så ingen familj här har jag heller men ska umgås med en del tjejkompisar i helgen men ändå....

När jag känner att allt är piss brukar jag försöka tänka på allt jag borde vara glad och tacksam över, vi kan ju vara glada över att vi ens KAN bli gravida eller hur? Tänk de som får kämpa år efter år men ingen bebis :( 

Ja jag försökte bara komma med lite positivt tänkande även om man måste ha sina skitdagar med, men fokusera på allt som är bra i livet tjejer...säger jag som är grinig över att mannen reser bort och att jag är sjukt less på min arbetsgivare...vill knappt se eller höra människans röst... max 8 veckor till ska jag passa hennes son för igår gick jag in i vecka 32 :)

• Issan8

Jag tycker väldans synd om alla er som lider av foglossning, verkar vara många i denna tråden som har drabbats?
    Jag är verkligen lyckligt lottad, vet knappt vad foglossning är för nåt och sammandragningar har jag nästan inga heller. Saknar dock min familj så det gör ont i hjärtat, inte visste jag att man skulle sakna sina nära så mycket under en graviditet. Nästa gång jag är gravid ska jag bo i Sverige så man kan få bli lite ompysslad av nån annan än sin upptagna man.

Hur som hellst, jag ligger på 12 kg + sen inskrivning, väger nu 73 kg till mina ynka 160 cm. Här i Schweiz är folk ganska barska å rakt på sak. Sköterskan som väger mig var 5:e vecka hör inte till de finkänsliga schweizarna å utbrast under en av viktkontrollerna "oh 4 kgs plus since last time, do you only eat?" Jag blev helt paff men är inte så känslig av mig så blev inte ledsen eller nåt men fanken vissa andra kanske skulle ta väldigt illa upp. Jag gick iallafall upp extremt snabbt första 3 månaderna sedan stannade det till lite även om jag tycker 12 kg är rätt mycket. 8 veckor kvar så lär väl landa på typ 16+ eller så. Känner mig iallafall som ett fetto med tanke på att 3 vänner i min krets gick upp typ 8 kg var under sina grav, dom var typ smala igen 2 veckor efter förlossning...deppigt värre.. 

• Issan8

fy sjutton, har precis lyckats måla tånaglarna. Det var inte det enklaste speciellt med min kassa syn. Dags å sova, hoppas på en bra natt. Hur sover ni andra? jag sover oftast bra mellan 12-05 sen vaknar jag till å från fram tills 9 när jag oftast går upp.

fanken läste nu att ni skriver att amningen gör en ännu hungrigare, jag som tycker hungern är jobbig nu! Bara längtar efter normala hungerskänslor men det får man alltså räkna bort då om man ska amma? 

• Issan8

Lustigt att flera andra också har nojjat över förändrade eller uteblivna rörelser från bebis idag då även jag vaknade upp 4 imorse, kunde inte känna ett skvatt från bebis vilket så klart gjorde att jag låg vaken till 6 tills jag kände lite buffar igen. Men jag avskyr när det invanda mönstret förändras. Precis som Ellenbmt beskriver, blir alldeles kall. Har fått massa kraftiga sparkar sista veckan men från idag har den lugnat sig, känner dock lite grann iallafall, men inget att oroa sig över väl? 

Hur som hellst skulle jag bli bjuden på frukost hos en vän idag och det var inte vilken frulle som hellst, alla mina tjejkompisar här i Schweiz hade ordnat en superfin babyshower Glad Vi har ju inte den traditionen i Sverige så fattade knappt va det gick ut på men de hade bakat massa gott, dekorerat hela rummet och jag fick massa underbara presenter, så himla gulligt av dom. Slänger upp bild i bildtråden sen.

Angående rakning av muffen kör jag också på känn men jag har turen att knappt ha någon hårväxt på kroppen så är inte så noga med det haha, får bli hur som hellst.  

Svar på tråden Augustibebis 2012