• Jloow

Augustibebis 2012

En fråga: Vad använder ni för gravid app??

• Jloow

Bez: när man skickat in alla papper är den 30 dagars handläggningstid som allt annat på FK. Hörde att dom ligger runt 30 dagar så räkna inte med svar innan det gått 30 dagar...

• Jloow

Tvättmaskin med skötbädd på alla gånger. Vi hade det med dottern och kommer ha det nu också. Vi hade en liten korg för salvor, en för våtservetter och en bunt med blöjor i fönstret. Funkar utmärkt!

Vi har en Laban skötbädd från rättstart och sen kan man köpa sånt halkskydd som man har till mattor och klippa till om man är rätt att det ska glida. Jag skulle aldrig klara mig utan egen tvättmaskin.

• Jloow

Cupcakekiller: mjölk ska också hjälpa. Sånt som innehåller mycket magnesium (som banan) och kalcium ska tydligen motverka men på mig funkar det inte. Jag har kramp flera gånger per natt och det enda som hjälper när det kommer är att sätta ner hela foten i madrassen och trycka neråt. Det är inte ett bra sätt o göra på då man drar ur krampen och det kan leda till bristningar i muskeln eller i värsta fall drar sönder något så jag försöker undvika det. Men ibland när det inte släpper måste jag göra så.

• Jloow

Vår dotter sover fortfarande ca 2 timmar efter lunch.. Hon är 2,5.. Det är nog väldigt individuellt. Hon kan sova ännu mer utan att det påverkar nattsömnen..

• Jloow

Vad säger ni tjejer. Kanske är dags för en ny BF lista. Känns som att den senaste är rätt inaktuell och sen saknas det ju alla BF från den 20:e, för någon måste väl ha BF efter 20 augusti?

Idag var jag till läkaren för att höja min sjukskrivning till 50%. Hon är helt okej i ha i göra med men hennes intyg är så sjukt dåliga. Om man kan tyda vad det är hon skrivit så är det helt okej innehåll men hon skriver som en kratta, hennes svenska skriftspråk är helt galet dåligt. Jag ringde i alla fall FK efteråt och sa att jag vill att dom kontaktar mig över telefon om dom inte godtar intyget. I så fall får jag tvinga specen skriva ett nytt mer utförligt intyg för jobba 100% är helt uteslutet. Där emot är jag övertygad om att så länge man verkligen har problem så kommer sjukskrivningen o godkännas. Gör den inte det får man väl helt enkelt överklaga...

• Jloow

Lijon: ja precis. Jag håller helt och hållet med dig. Jag är sjukskriven på 50 % ni fram till semestern vecka 24. Den 14:e juni ska jag på tul och tänker tvinga den läkaren och skriva ett sjukintyg som är bättre om dom jag har nu och på 100% fram till förlossningen. Tänker inte gå där ifrån utan det. Han är chef för kvinnokliniken här i Västerås så han ska ju kunna skriva ett bra intyg i alla fall..

• Jloow

Som regel är det ju så att är man inte arbetsförd på grund av komplikationer så ska man ju kunna vara sjukskriven. Ibland tror jag FK svartmålas på grund av allt som står i pressen. Men det skrivs ju aldrig om dom fallen där det faktiskt går bra vilket som jag förstått det är väldigt många procent..

• Jloow
    fru Elle skrev 2012-05-23 21:33:03 följande:
    Nej jag har aldrig haft problem med FK med att bevilja sjukpenning eller utbetalning av FP. Bara en sak, fick först besked att jag bara fick jobba 30 % när jag skulle vara sjukskriven på 50%. När man ringer till FK kommer man i kontakt med de som gör en första bedömning. De utgick från 100%, jag jobbade 80,52% och tog en lägstanivå FP-dag för att skydda min SGI. De menade att jag för att få sjukpenning på 50% max fick jobba 30,5% för jag var fortfarande FL 19,5%. Ringde flera gånger angående detta då min arbetsgivare ifrågasatte detta. Men fick schema för en tjänst på 30.5%. HR-avdelningen och en jurist där tittade på det. HR tog sen kontakt med FK och fick besked att jag skulle jobba 50% av min tjänst på 80,52%. Något jag tyckte hela tiden. Sen kunde inte min handläggare på FK förstå att jag hade fått ett så felaktigt besked flera gånger. Hade säker ringt 5 ggr ang detta och varje gång skrev de in i min journal att jag max fick jobba 30,5%. På denna månad hade jag ju en hel del timmar att egentligen jobba igen men det behövde jag inte göra. Arbetsgivaren menade att det inte var mitt fel, att jag inte hade kunnat göra något annat utifrån det besked som jag fick från FK.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012

Oj Nee det låter ju som att det inte riktigt lyssnats på vad du sagt varje gång utan bara tittat på senaste anteckning och utgått från det. Väldigt tråkigt och höra måste jag säga. Skönt att det ordnade upp sig i alla fall för dig.
  • Jloow

Ang amningsbh:ar så tycker jag att det är synd att dom "vanliga" butikerna ha så fruktansvärt fula modeller.
    Jag vill i alla fall ha någon snygg bh trots att man ammar. Glammom som du skrev har lite roligare men är det bara jag eller är dom dyra? Jag tycker det känns som att bara för att man vill ha lite fint under måste man betala en massa extra..

Svar på tråden Augustibebis 2012