• Hejåhå

Varför göra kub med vul när det går på magen? Verkar märkligt eftersom det gör v 10-11 (?). Har aldrig hört något annat än vanligt Ul. Är set dessutom inte bara gynekologer (läkare) som gör vul? eller är det bara att utrustningen råkar finnas i dessa rum?

• Hejåhå

Vad lustigt att ni pratar om amning. Jag är nämligen inne på Operation Avvänjning. Min förhoppning är att hon kommer sova bättre på nätterna. Nu vaknar hon en gång i timmen och vill ha bröst, har gjort så i fem månader (hon är tio mån). Nu när jag är gravid behöver jag min sömn på nätterna. För oss funkar det inte att exempelvis bara amma på kvällen och morgonen.

Nu är vi inne på andra dygnet och dessa två nätter har faktiskt gått oväntat bra.

Hopp om livet!

• Hejåhå

0509: vägtullar brukar det inte vara på sommaren. Däremot bil på Djurgården är inte att rekommendera. Parkering kostar 50-90 kr i timmen. Ta bussen eller spårvagnen.

• Hejåhå

För mig tog det 5 dygn innan mjölken rann till. Varje amningsförsök var stressande med en hungrig nyfödd och det inte kom någon mjölk. Vi gav ersättning dygn två och jag trodde att det skulle vara kört. Vi matade på med flaska och varje flaskmatning kändes som ett nederlag då det kunde ge ointresse till bröstet. Parallellt hyrde jag en pump och pumpade och lät henne snutta var tredje timme.

Amning trodde jag skulle vara enkelt, men jag behövde lära mig tekniken. Och vill man så ge inte upp! Ta hjälp på BB och amningshjälpen. Ibland kan det behövas handfasta råd hur barnet ska ligga osv. Jag behövde forma bröstvårtan varje gång jag stoppade den i hennes mun, hade för stora och platta vårtgårdar. Nu är de dock värsta bambino-napparma, de formas fort och anpassas till barnet.

Jag kommer absolut göra vad jag kan för att amma nästa bebis också. Det är så smidigt att ha skafferiet med sig jämnt. Däremot tänker jag ge flaska då och då för att upprätthålla flasktekniken. Det underlättar om man för någon timme eller två behöver barnvakt det första halvåret.

Sedan två dagar är min 10 månaders färdigammad. Lite motvilligt som jag slutar, men det behövs för en bättre nattsömn, eftersom jag hittills varit en levande napp på nätterna och hon vaknar när inte tutten är i munnen.

• Hejåhå

Kampis, vilken vecka är du i?
    Jag har ett Angelsound hemma, men vill inte prova i onödan, är bara i v 8.

• Hejåhå

050911: Isabelle snuttade precis på samma sätt hela nätterna, men sedan i torsdags slutade jag helt. Hon får gröt precis innan läggdags, hon tar inte flaskan, och det funkar. Utan nattamningen sover hon mycket bättre, eftersom hon inte behöver leta efter bröstet. Först natten var jobbigast, sedan gick det bättre och bättre. I natt sov hon sex timmar i sträck, tidigare vaknade hon en gång i timmen. Det är rekord på fem månader.

Hon har fått gröt precis innan läggning sedan hon var 6 månader, men det är att vi brutit snuttvanan som gett oss bättre nattsömn.

• Hejåhå

MariaOstling: tog hon vällingen efter att du slutat amma, direkt i samband med det eller långt efter?

Jag vill så gärna att hon ska börja ta vällingen, men verkar inte gilla det.

• Hejåhå

Idag vid lunchtid fick jag en rostig flytning. Blev först lite smånervös, men eftersom det inte hände något mer under dagen och det var likadant några gånger med dottern så har jag inte oroat mig alltför mycket.

Men, varje gång blir man ju påmind om hur skör graviditeten är och lite orolig.

Svar på tråden Augustibebis 2012