• Anonym (vad var det?)

    Ni som haft ett missfall- hur ser fostret ut? (Kanske ej för känsliga läsare)

    Jag har varit med om en sak som känns ganska konstig. Trodde jag hade mens som vanligt, men ett  tag hade jag mer mensvärk än jag brukar ha. Senare på kvällen hittade jag en liten "påse" med innehåll i menskoppen. Den var ca 3 cm i diameter. Jag tror det var ett foster, med hinnor.

    Brukar det se ut så när man får ett tidigt missfall?

    Vad kan det ha varit annars?

  • Svar på tråden Ni som haft ett missfall- hur ser fostret ut? (Kanske ej för känsliga läsare)
  • Anonym (kia)

    Jag var med om samma sak för många år sen. Misstänkte också tidigt missfall och diskuterade det med min husläkare. Det visade sig att det högst troligen var slemhinnor som släppte. Ibland, vid lite hormonförändringar, kan slemhinnorna tydligen bli lite tjockare än de behöver vara. Det stöter kroppen ifrån sig så småningom. Så för min del var det inte ett  tidigt missfall. Men fram till jag hade pratat med läkaren så trodde jag det, pga dess utseende.

    Det är många år sen och jag minns inte detaljerna i det läkaren förklarade. Men helt ofarligt var det.

  • Anonym (Mammatilltvå)
    trebarsmamma skrev 2014-03-07 11:41:28 följande:

    Som bilden visar såg min lilla plutt ut fast utan hinnan.


    I vilken vecka?
  • Anonym (J)
    viseversa skrev 2011-11-24 19:41:40 följande:

    3.bp.blogspot.com/_ujpFKA8ZHAI/TTtGlWUosBI/AAAAAAAAATU/FpOTSaVRHV0/s1600/10weeks.jpg

    Detta är ett foster i v 10 med hinnor och allt.


    Har sett 100-tals foster i den veckan och sådär fint brukar det verkligen inte se ut, även om allt är intakt med hinnor och placenta.

    Ts.. om du trodde att det var mensen borde du ju OM det varit ett missfall varit väldigt tidig? Det du beskriver kan absolut varit en tidig graviditet.
  • Anonym (Signatur)

    Hinnsäcken är så stor som 3cm först kring v7-8. Så då skulle du haft mens två gånger trots att du var gravid. Själva embryot är då någon halv centimeter långt. Jag fick missfall i v 7-8 som kom ut i v9 och såg inget, men kollade inte sådär noga runt i smeten... Då sprang jag på toaletten hela dagen med hårda smärtor och blodet nästan forsade, och blödningen fortsatte ett par tre dagar. Men gör ett graviditetstest, det visar fortfarande positivt ifall du varit gravid inom några veckor bakåt. Låt oss få veta hur det gick :)

  • Anonym (Mammatilltvå)
    Anonym (Signatur) skrev 2020-07-05 21:18:19 följande:

    Hinnsäcken är så stor som 3cm först kring v7-8. Så då skulle du haft mens två gånger trots att du var gravid. Själva embryot är då någon halv centimeter långt. Jag fick missfall i v 7-8 som kom ut i v9 och såg inget, men kollade inte sådär noga runt i smeten... Då sprang jag på toaletten hela dagen med hårda smärtor och blodet nästan forsade, och blödningen fortsatte ett par tre dagar. Men gör ett graviditetstest, det visar fortfarande positivt ifall du varit gravid inom några veckor bakåt. Låt oss få veta hur det gick :)


    Jobbar du med aborter? Tråden är jättegammal. Har undrat hur ett foster i 10-12 veckan ser ut... och sett just den där bilden på Google. Det ser ju så mänskligt ut... gör det det i verkligheten?
  • Anonym (Mammatilltvå)
    Anonym (J) skrev 2020-07-05 20:06:02 följande:

    Har sett 100-tals foster i den veckan och sådär fint brukar det verkligen inte se ut, även om allt är intakt med hinnor och placenta.

    Ts.. om du trodde att det var mensen borde du ju OM det varit ett missfall varit väldigt tidig? Det du beskriver kan absolut varit en tidig graviditet.


    Skrev ett meddelande till dig längre ner som blev citerat till fel... om du vill titta
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Mammatilltvå) skrev 2020-07-05 22:58:00 följande:

    Jobbar du med aborter? Tråden är jättegammal. Har undrat hur ett foster i 10-12 veckan ser ut... och sett just den där bilden på Google. Det ser ju så mänskligt ut... gör det det i verkligheten?


    Du ville visst fråga någon annan, men ja embryot (kallas inte foster i så tidigt skede) ser mänskligt ut ganska tidigt. I vecka 8 kan man se armar och ben på ultraljud exempelvis. De är små ödlor med armar ben och liten svansstump. Det finns massvis med bilder hur embryot ser ut i olika veckor på Google, jag menar både animerade bilder eller verkliga om man vill se sånt.

    Men om du menar om man ser såntdär om man får missfall så oftast nej. Det kommer mycket blod och olika klumpar så sitter man inte och petar igenom allt som kommer ut och sköljer av det och vänder och vrider på alla klumpar i ljuset så ser man inte så tydligt som på bilden som postades här. Tack och lov...
  • Anonym (J)
    Anonym (Mammatilltvå) skrev 2020-07-05 22:58:00 följande:

    Jobbar du med aborter? Tråden är jättegammal. Har undrat hur ett foster i 10-12 veckan ser ut... och sett just den där bilden på Google. Det ser ju så mänskligt ut... gör det det i verkligheten?


    Ja det gör jag. Ja i de veckorna ser det ut som en liten minimänniska.
  • Anonym (Mammatilltvå)
    Anonym (J) skrev 2020-07-05 23:35:45 följande:

    Ja det gör jag. Ja i de veckorna ser det ut som en liten minimänniska.


    Ok! Men du tyckte inte bilden ovan stämde överens?
  • Anonym (J)
    Anonym (Mammatilltvå) skrev 2020-07-06 07:56:59 följande:

    Ok! Men du tyckte inte bilden ovan stämde överens?


    Den är ju otroligt förfinad. Fostret i sig ser ut ungefär så mem me tidligt mer rött och inte så klara ljusa hinnor runt.
  • Anonym (Mammatilltvå)
    Anonym (J) skrev 2020-07-06 11:01:04 följande:

    Den är ju otroligt förfinad. Fostret i sig ser ut ungefär så mem me tidligt mer rött och inte så klara ljusa hinnor runt.


    Ok! Brukar foster komma ut i sin hinna?
  • Anonym (MA i juni)

    Fick ett missfall i juni i v 11+0, fick ut en klump som var typ som ett plommon i storlek. Den landade i bindan så kollade lite på den innan jag spolade ner, men alltså ja den såg mest ut som en blodig klump..? Antar att ifall jag tvättat av det och typ öppnat isär klumpen kanske jag hittat nåt foster, men såg inget här. Det var inte bara en blodklump/koagel, för den var mycket hårdare och alldeles rund och fin i strukturen.

Svar på tråden Ni som haft ett missfall- hur ser fostret ut? (Kanske ej för känsliga läsare)