• Odetta

Vad är din definition av "time-out"?

Läste i en annan tråd här om time-out och tolkar inläggen där som att definitionen av orden "time-out" är väldigt luddig. Så, vad är DIN definition av vad time-out är? Vad är det första du tänker på när du hör orden "time-out" som metod i uppfostran?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är din definition av "time-out"?
  • Girlinthecity

EGENTLIGEN kommer ju begreppet timeout från sporten, då det handlar om att bryta en negativ trend, samla "laget" och komma tillbaka starkare och bättre. Jag önskar att det var så det användes i uppfostran, men jag svarade skamvrå alternativet för det är så jag anser att det används (tyvärr).

• Odetta
    Girlinthecity skrev 2011-11-26 11:00:30 följande:
    EGENTLIGEN kommer ju begreppet timeout från sporten, då det handlar om att bryta en negativ trend, samla "laget" och komma tillbaka starkare och bättre. Jag önskar att det var så det användes i uppfostran, men jag svarade skamvrå alternativet för det är så jag anser att det används (tyvärr).
    Men varför tror/anser du att det är så det används? (min fråga i TS är ju att jag ville veta DIN tolkning av orden, inte hur man tror att andra gör...men när du säger som du gör blir jag nyfiken)
  • Rockan

Time out som metod och begrepp i barnuppfostran har för mig innebörden att "isolera" barnet, d.v.s. placera det ensamt någonstans ett visst antal minuter.

Att ta en paus tillsammans med barner/bryta en ohållbar situation kallar jag inte time out.

• Rockan
    Odetta skrev 2011-11-26 11:13:48 följande:
    Men varför tror/anser du att det är så det används? (min fråga i TS är ju att jag ville veta DIN tolkning av orden, inte hur man tror att andra gör...men när du säger som du gör blir jag nyfiken)
    I USA, där jag först kom i kontakt med begreppet time out kring barn, så är det en utarbetad metod som går ut på att sätta barnet ensamt på en i förväg vald plats, precis som det kan ses användas i t.ex. "Supernanny", och det fungerar (för barnet) som en form av skamvrå.
  • Odetta
    Rockan skrev 2011-11-26 11:16:09 följande:
    Time out som metod och begrepp i barnuppfostran har för mig innebörden att "isolera" barnet, d.v.s. placera det ensamt någonstans ett visst antal minuter.

Att ta en paus tillsammans med barner/bryta en ohållbar situation kallar jag inte time out.
    Men vad är ett bättre namn på det då anser du? Orden i dess egentliga mening är ju som "girlinthecity" skriver, ett bregrepp från sporten som representerar det andra alternativet i min TS.
  • Girlinthecity
    Odetta skrev 2011-11-26 11:13:48 följande:

Fast min tolkning påverkar väl i allra högsta grad av hur andra använder begreppet, eller? Fram tills dess att alla nannyprogram sändes på TV var time out för mig ett begrepp från sportvärlden (som jag skrev ovan), men efter nannyprogrammen, så tolkar jag det som en bestraffningsmmetod liknande skamvrå, därför att det är så jag har läst/hört om hur det används.

Om jag går in och bryter en ohållbar situation med mina barn så kallar jag det inte för något, utan jag bara gör det. Jag behöver inget system eller antal minuter

Jag kanske uttrycker mig invecklat, men hoppas du förstår hur jag menar nu.  
  • Girlinthecity
    Rockan skrev 2011-11-26 11:20:03 följande:
    I USA, där jag först kom i kontakt med begreppet time out kring barn, så är det en utarbetad metod som går ut på att sätta barnet ensamt på en i förväg vald plats, precis som det kan ses användas i t.ex. "Supernanny", och det fungerar (för barnet) som en form av skamvrå.
    Ja, det kommer från USA.

En metod som används som alternativ för aga. Jag anser att vi har kommit längre än så i Sverige.
  • Rockan
    Odetta skrev 2011-11-26 11:22:08 följande:
    Men vad är ett bättre namn på det då anser du? Orden i dess egentliga mening är ju som "girlinthecity" skriver, ett bregrepp från sporten som representerar det andra alternativet i min TS.
    Fast time out inom barnuppfostran är, som jag skrev, ett etablerat begrepp och en utarbetad metod i t.ex. USA, och går ut på just att isolera barnet genom att sätta det på en anvisad plats ett visst antal minuter. Eftersom begreppet när det avser barnuppfstran har haft den innebörden för mig i tio år, och eftersom det är så det ses användas i ett flertal Tv-program, så tycker jag det är svårt att ändra min uppfattning.
  • Rockan
    Girlinthecity skrev 2011-11-26 11:25:49 följande:
    Ja, det kommer från USA.

En metod som används som alternativ för aga. Jag anser att vi har kommit längre än så i Sverige.
    Precis, metoden utarbetades som ett alternativ till de föräldrar som annars skulle tagit till aga. Ett handfast och enkelt alternativ för dem, men helt onödigt för de flesta andra.
  • Girlinthecity
    Odetta skrev 2011-11-26 11:22:08 följande:

Skamvrå.
Svar på tråden Vad är din definition av "time-out"?