• Odetta

Vad är din definition av "time-out"?

Läste i en annan tråd här om time-out och tolkar inläggen där som att definitionen av orden "time-out" är väldigt luddig. Så, vad är DIN definition av vad time-out är? Vad är det första du tänker på när du hör orden "time-out" som metod i uppfostran?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är din definition av "time-out"?
  • lövet2

Just när det gäller barnuppfostran, så tänker jag på skamvrå, straff, nanny-metoder. Annars tänker jag på ishockey ...

• SjälvaJag

time-out = en paus som ger möjlighet att samla sig, reflektera och samtala kring en situation som gick överstyr

isolering är ju när man stängs ute och blir isolerad från allt. Det är det verkligen inte.

• Girlinthecity
    SjälvaJag skrev 2011-11-26 13:01:55 följande:
    time-out = en paus som ger möjlighet att samla sig, reflektera och samtala kring en situation som gick överstyr

isolering är ju när man stängs ute och blir isolerad från allt. Det är det verkligen inte.
    En paus= en paus

Att bli tillsagad att vara på ett speciellt ställe, bestämt av någon annan, en viss tid, bestämd av någon annan, för att man har gjort något som någon annan anser orätt= bestraffning.

Man kan kallaa det för paus, absolut. Man kan kalla ett fängelsestraff för en paus också, men det är fortfarande ett fängelsestraff.     
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-11-26 13:01:55 följande:

Att sätta ett barn, eller en vuxen för den delen, ensam på en bestämt plats, är att isolera, även ifall platsen är i samma rum.
  • Odetta
    Girlinthecity skrev 2011-11-26 13:11:13 följande:
    En paus= en paus

Att bli tillsagad att vara på ett speciellt ställe, bestämt av någon annan, en viss tid, bestämd av någon annan, för att man har gjort något som någon annan anser orätt= bestraffning.

Man kan kallaa det för paus, absolut. Man kan kalla ett fängelsestraff för en paus också, men det är fortfarande ett fängelsestraff.     

vad anser du är skillnaden mellan bestraffning och konsekvens?

Jag anser inte time out vara en bestraffning utan en konsekvens på ett icke önskvärt beteende. Sedan är det faktiskt så att jag som förälder har ett ansvar att lära mina barn vad som är rätt och vad som är fel och ja, då MÅSTE jag BESTÄMMA. Ett barn har inte mognaden eller kunskapen om detta och nej, har således inte bestämmande rätt. Med det säger jag INTE att jag inte lyssnar på mina barn, på deras känslor och önskemål, men i slutändan har jag som vuxen det sista ordet.

Sedan undrade du (tror det var du) vad mina barn tycker om time out. Jag ska fråga min 11 åring sen hur hon upplevde time out, återkommer med det senare. 

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • vittra
    Odetta skrev 2011-11-26 14:04:12 följande:

vad anser du är skillnaden mellan bestraffning och konsekvens?

Jag anser inte time out vara en bestraffning utan en konsekvens på ett icke önskvärt beteende. Sedan är det faktiskt så att jag som förälder har ett ansvar att lära mina barn vad som är rätt och vad som är fel och ja, då MÅSTE jag BESTÄMMA. Ett barn har inte mognaden eller kunskapen om detta och nej, har således inte bestämmande rätt. Med det säger jag INTE att jag inte lyssnar på mina barn, på deras känslor och önskemål, men i slutändan har jag som vuxen det sista ordet.

Sedan undrade du (tror det var du) vad mina barn tycker om time out. Jag ska fråga min 11 åring sen hur hon upplevde time out, återkommer med det senare. 

Det kan aldrig vara en konsekvens att en förälder bestämmer över sitt barn att barnet ska ta time-out. Konsekvenser är alltid logiska eller naturliga. Det finns vare sig något logiskt eller naturligt i time-out. Konsekvens är en logisk följd av barnets beteende, eller en naturlig följd som sker automatiskt utan förälderns ingripande över huvudtaget. Bestraffning är vare sig logisk eller naturlig utan anspelar på skam- och skuldkänslor för att få barnet att ändra beteende. Just vad time-out bygger på med andra ord. Barnet ska isoleras och därefter tvingas be om ursäkt, när de "tänkt igenom" saken. Vad är inte det annat än en uppfostran byggd på skam?

Den time-out som jag ser att du skriver om som du syftar till, skulle enligt mig bara kunna vara ok om man tar time-out tillsammans med barnet. För att bryta situationen som uppstått, för att pausa och lugna ner sig.
  • vittra
    Rockan skrev 2011-11-26 13:32:08 följande:
    Att sätta ett barn, eller en vuxen för den delen, ensam på en bestämt plats, är att isolera, även ifall platsen är i samma rum.
    En ytterligare reflektion är ju att väldigt små barn (som time-out ofta används på) inte ens har förmågan att själva samla sig, än mindre "reflektera" över sitt handlande. Det är verkligen förvirrande hur vissa tenderar att på så allvarliga plan överskatta barnens förmågor, medan de på många andra plan underskattar dem å det grövsta.
  • vittra

Utifrån den egenskapen av time-out borde det ju användas på barn i skolåldern och uppåt. Men lite märkligt är det ju, att när de är så gamla så används inte ens metoden längre...

• Capt Janeway

Nr 2, en paus för att samla sig och reflektera.

Blev lite chockad över att nr 1 fått flest röster :-/ 

• Flickan och kråkan

Time-out när man pratar i fostringssyfte: skramvrå, straff i form av isolering

Time-out i idrottssammanhang: en paus att samla sig....etc. etc. 

Svar på tråden Vad är din definition av "time-out"?