Odetta skrev 2011-11-26 14:04:12 följande:
vad anser du är skillnaden mellan bestraffning och konsekvens?
Jag anser inte time out vara en bestraffning utan en konsekvens på ett icke önskvärt beteende. Sedan är det faktiskt så att jag som förälder har ett ansvar att lära mina barn vad som är rätt och vad som är fel och ja, då MÅSTE jag BESTÄMMA. Ett barn har inte mognaden eller kunskapen om detta och nej, har således inte bestämmande rätt. Med det säger jag INTE att jag inte lyssnar på mina barn, på deras känslor och önskemål, men i slutändan har jag som vuxen det sista ordet.
Sedan undrade du (tror det var du) vad mina barn tycker om time out. Jag ska fråga min 11 åring sen hur hon upplevde time out, återkommer med det senare.
Det kan aldrig vara en konsekvens att en förälder bestämmer över sitt barn att barnet ska ta time-out. Konsekvenser är
alltid logiska eller naturliga. Det finns vare sig något logiskt eller naturligt i time-out. Konsekvens är en logisk följd av barnets beteende, eller en naturlig följd som sker automatiskt utan förälderns ingripande över huvudtaget. Bestraffning är vare sig logisk eller naturlig utan anspelar på skam- och skuldkänslor för att få barnet att ändra beteende. Just vad time-out bygger på med andra ord. Barnet ska isoleras och därefter tvingas be om ursäkt, när de "tänkt igenom" saken. Vad är inte det annat än en uppfostran byggd på skam?
Den time-out som jag ser att du skriver om som du syftar till, skulle enligt mig bara kunna vara ok om man tar time-out
tillsammans med barnet. För att bryta situationen som uppstått, för att pausa och lugna ner sig.