• Anonym

Varför förlovar man sig?!

Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:19:33 följande:

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

Ja, jag tillhör kategorin som "förstör" din förlovning. Hur det nu är möjligt att låta mitt/vårt val styra vad NI anser er förlovning är....

suck.
  • Anonym

Jag förstår det inte heller. I min värld är man inte förlovad om man inte tänker gifta sig utan då har man bara bytt ringar med varandra. Jag tycker att man i så fall kan byta armband eller ha ringarna på andra fingrar.

• Anonym

Ja tror det är för att du ska ha nått att fråga om....

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:34:51 följande:
    Vad spelar det för roll om två (ej tonåringar, vuxna mogna) personer vill ta nästa steg i sitt förhållande, men vill inte ha det juridiska, så kan man förlova sig.
    Man har ringen på vänster ringfinger, en symbol som visar att ringen är en kärlekstecken.  Sedan är det en förlovning, eftersom man anser sig förlovade, man har bundit kärleken till varandra (men man har inte det juridiska)
    Nej, förlovning är det inte eftersom man inte avser att ingå ett äktenskap. Jag håller med ts om att det "nästa steget" kan uttryckas med andra symboler än förlovningsringar, eftersom det inte är en förlovning.
  • Anonym

Om folk vill ha 20 år långa förlovningar är det väl deras sak. Knappast något att tjafsa om. 

Då är det definitivt värre med fullblodsidioter som först förlovar sig och sen går det ena puckot och väntar på att det andra puckot skall fria (vilket det andra puckor gör) till en person han/hon redan är förlovad med. Såna dumheter borde beläggas med spöstraff.

• Anonym

Jag ser inget fel med att byta ringar med varandra för att visa sin kärlek, men om målet inte är äktenskap är det helt enkelt ingen förlovning. Förlovningen sitter inte i ringarna, utan i löftet om att man ska gifta sig. Alltså kan man ha ringar utan att vara förlovade och man kan vara förlovad utan att ha ringar.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:18:15 följande:
    Tja, löftesringar är för mig något som hör tonåren till. Det fanns för övrigt inte löftesringar heller när många av mina vänner förlovade sig. Så för mig, som itne är uppvuxen med löftesringar och annat sådant är förlovning helt rätt.
    För er yngre känns det nog konstigt, men acceptera att det finns flera synsätt (kanske lite generationsstyrt också). Så låt oss gamlingar ha kvar vår syn på förlovning, jag lovar, du får ha din syn och mig stör det inte det minsta
    En förlovningsring ÄR en löftesring - med löftet om att man ska gifta sig.

(De ringar du och din partner bytt med varandra kanske då symboliserat ett löfte om att det är ni som hör ihop, eller hur ni har valt att definiera det. Likväl löftesringar.) 
  • Anonym
    Vissla skrev 2011-11-28 14:24:19 följande:

Att obstinat gå emot strömmen och vägra inse vad ett ord och en handling faktiskt betyder är tonårsaktigt.

Att göra nån typ av konstig revolt och försöka ändra på traditioner bara för att man kan är väldigt tonårsaktigt.

Att tro att man faktiskt är förlovad när man ingen av partnerna i "förlovningen" tänker gifta sig är väldigt tonårsaktigt.

Att inte förstå att ringen man har på fingret när man inte tänker gifta sig faktiskt inte betyder mer än ett brythjärta är väldigt tonårsaktigt.

• Anonym
    Colisa skrev 2011-11-28 14:45:55 följande:
    Folk får göra som de vill, just det sätter jag mig inte till doms över bara för att jag tycker ordet "förlovning" ibland används på ett felaktigt sätt. Är verkligen användandet av ringar mindre barnsligt än andra smycken? Hur ser du på folk som gifter sig utan att utväxla just ringar? Man måste inte utbyta något smycke alls vid en vigsel faktiskt. Är deras giftermål barnsligare än andras då? Vi är flera som tycker att just företeelsen förlovning hör ihop med ett framtida äktenskap, du verkar tycka att den hör ihop med en viss sorts metallbit.
  • Anonym

Det är många ungdomar som förlovar sig efter två månaders förhållande typ. Varför? Jag stör mig otroligt på det...känns som dom bara vill ha en symbol på att dom är upptagna. Väx upp! Jag tappade helt lusten för att förlova mig när huuuur många som helest runt mig förlovade sig och bröt upp strax efter. Kändes som förlovningen tappade syfte. 

Nu är jag tillsammans med mannen jag ska dela mitt liv med. Vi har sagt att det blir förlovning när det ska bli giftemål. Vi vet redan med oss att vi ska leva tillsammans för alltid. Vi säger det till varandra varje dag! Vi behöver inte brådska på med en ring!! 

Jag respekterar dom som tycker annat. Detta är min åsikt! :)

Ha en glad dag! 

Svar på tråden Varför förlovar man sig?!