Colisa skrev 2011-11-28 15:12:44 följande:
Varför är du så mästrande mot alla yngre ("Innan ni föddes var det minsann så här, därför är det rätt! Ni ungdomar förstår inte bättre." låter du, ungefär.)? Vet du, min mamma är ÄNNU äldre än vad du är och Magdalena Ribbing är väl 70 någonting, så då måste de ha rätt.
Jag tycker faktiskt en "äktenskaps-förlovning" är något mer seriös än en "vi-hör-ihop-förlovning" eftersom det förra syftar till ett äktenskap som faktiskt är mer seriöst. Det har juridiska konsekvenser för resten av livet och är något officiellt som inte slås upp så lätt, och förlovningen är då första steget till detta.
Tydligen är det viktigt för flera i tråden, bl a dig, att skilja på "seriösa" förlovningar där man har ringar och kan hänga ihop i 30 år eller mer, och "oseriösa" förlovningar där tonåringar utbyter smycken för att visa att de hör ihop. Tydligen blir "din" typ av förlovning devalverad om det antyds att fjortisar med armband gör samma sak. Därför vill du att det ska kallas förlovning för det är mer seriöst än att "bara" byta smycken. Okej. Men är det då så svårt att förstå att även folk som
TS inte vill ha sin förlovning sammanblandad med folk som byter ringar och vill höra ihop men av någon anledning väljer att inte ta steget fullt ut?
Nu hinner jag inte hänga här mer idag, ha det bra!
Men det är ganska ointressant vad Ts önskar, för nu råkar verkligheten se annorlunda ut än vad Ts vill. För mig är förlovning något speciellt och den är för mig lika seriös oavsett om man har planer att gifta sig eller inte. Det finns seriösa skäl till att jag inte vill juridiskt binda mig vid ett äktenskap.
Så när sambon och jag väljer att förlova oss är det istället för att gifta oss, vi kommer vilja göra den symboliska handlingen, men inte den juridiska, vi gör det för vår skull, inte för någon annans skull. Vi kommer kalla det för förlovning, för vi kommer lova varandra att leva lyckligt alla våra dagar
ogifta
Vi har alltså pratat om detta seriöst och kommit fram till att det är vad vi vill. Vi kommer också envisas att ha våra ringar på vänster ringfinger, för mig har det fingret varit reserverat åt en förlovningsring och/eller vigselring sedan jag varit barn.