Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför förlovar man sig?!

Colisa skrev 2011-11-28 14:45:55 följande:
    Folk får göra som de vill, just det sätter jag mig inte till doms över bara för att jag tycker ordet "förlovning" ibland används på ett felaktigt sätt. Är verkligen användandet av ringar mindre barnsligt än andra smycken? Hur ser du på folk som gifter sig utan att utväxla just ringar? Man måste inte utbyta något smycke alls vid en vigsel faktiskt. Är deras giftermål barnsligare än andras då? Vi är flera som tycker att just företeelsen förlovning hör ihop med ett framtida äktenskap, du verkar tycka att den hör ihop med en viss sorts metallbit.
    Generationsfråga, äktenskap för mig är ett juridiskt avtal. Så jag har inga problem med gifta som inte har ringar. Som vi är några äldre som skrivit innan så har vi äldre en liten mer vidare syn på förlovning än vad ni har.
    Den dagen min sambo och jag förlovar oss, så vet jag att den ringen är mer än ett metallstycke, den kommer vara en symbol för vår kärlek och genom att vi kommer bära dessa ringar så har vi visat att vi hör ihop (utan ett enda jäkla juridiskt dokument)
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 15:02:07 följande:
    Varför behöver du en ring för att visa det?
    Varför behöver man en ring för att visa att man bestämt sig för att gifta sig?
    Varför måste folk gifta sig med pompa och ståt och visa alla att de är gifta genom att sätta in bilder i tidningen?
    På mitt vänstra ringfinger skall den ringen som min sambo ger mig sitta, vi kommer kalla det för förlovning, (men vi kommer inte annonsera om det), i den ringen kommer det finnas ett datum som vi kommer kalla vår förlovningsdag.
    Varför skulle jag inte få bära den ringen på mitt vänstra ringfinger, varför får alla som är födda efter 1980 hybris av detta, är det för att det stör den mallen de målat upp?

Folk har i (vittnat nu 50 år) förlovat sig utan att gifta sig? Vad är problemet?
  • sextiotalist
    Colisa skrev 2011-11-28 15:12:44 följande:
    Varför är du så mästrande mot alla yngre ("Innan ni föddes var det minsann så här, därför är det rätt! Ni ungdomar förstår inte bättre." låter du, ungefär.)? Vet du, min mamma är ÄNNU äldre än vad du är och Magdalena Ribbing är väl 70 någonting, så då måste de ha rätt.Flört

Jag tycker faktiskt en "äktenskaps-förlovning" är något mer seriös än en "vi-hör-ihop-förlovning" eftersom det förra syftar till ett äktenskap som faktiskt är mer seriöst. Det har juridiska konsekvenser för resten av livet och är något officiellt som inte slås upp så lätt, och förlovningen är då första steget till detta.

Tydligen är det viktigt för flera i tråden, bl a dig,  att skilja på "seriösa" förlovningar där man har ringar och kan hänga ihop i 30 år eller mer, och "oseriösa" förlovningar där tonåringar utbyter smycken för att visa att de hör ihop. Tydligen blir "din" typ av förlovning devalverad om det antyds att fjortisar med armband gör samma sak. Därför vill du att det ska kallas förlovning för det är mer seriöst än att "bara" byta smycken. Okej. Men är det då så svårt att förstå att även folk som TS inte vill ha sin förlovning sammanblandad med folk som byter ringar och vill höra ihop men av någon anledning väljer att inte ta steget fullt ut?

Nu hinner jag inte hänga här mer idag, ha det bra!
    Men det är ganska ointressant vad Ts önskar, för nu råkar verkligheten se annorlunda ut än vad Ts vill. För mig är förlovning något speciellt och den är för mig lika seriös oavsett om man har planer att gifta sig eller inte. Det finns seriösa skäl till att jag inte vill juridiskt binda mig vid ett äktenskap.
    Så när sambon och jag väljer att förlova oss är det istället för att gifta oss, vi kommer vilja göra den symboliska handlingen, men inte den juridiska, vi gör det för vår skull, inte för någon annans skull. Vi kommer kalla det för förlovning, för vi kommer lova varandra att leva lyckligt alla våra dagar ogifta
    Vi har alltså pratat om detta seriöst och kommit fram till att det är vad vi vill. Vi kommer också envisas att ha våra ringar på vänster ringfinger, för mig har det fingret varit reserverat åt en förlovningsring och/eller vigselring sedan jag varit barn.
  • sextiotalist
    Anonym (suck!) skrev 2011-11-28 14:48:55 följande:
    Vem bryr sig? Sticker det verkligen så mycket i ögonen att två människor älskar varandra så mycket så dom vill byta ringar med varandra, utan att gifta sig?
    Det är väl upp till var och en.
    Tornårsaktigt eller inte, varför bry sig? Gör det eran egen förlovning mindre värd bara för att andra förlovar sig mer lättvindigt? 

Själv vill jag inte förlova mig om det inte ska leda till giftemål, men jag bryr mig inte ett dyft om folk som vill visa sin kärlek för varandra genom förlovning trots att dom inte tänkt gifta sig.

Eftersom de jag känner som är förlovade, har varit det väldigt länge, så tror jag inte att byter ringar mer lättvindigt än de som har avsikt att gifta sig.

Att förlova sig är en djup kärlekshandling som för mig är mer djup än ett giftermål.
  • sextiotalist
    QueenObscene skrev 2011-11-28 15:50:30 följande:
    Håller faktiskt med TS, jag må så vara konservativ och gammalmodig, men jag anser att förlovar sig gör man om man tänker gifta sig, annars skiter man i det.
    Alla gör givetvis som de vill, men för mig är det att man "ger ett löfte om att man ska ingå äktenskap".
    Jag & sambon förlovade oss i juli i år och kommer att gifta oss nästa sommar/höst.
    Men det är helt OK för mig att ni väljer att göra det så, men att tala om att andra inte får göra på annat sätt för att de förstör er symbolik, då är man helt fel ute.
    Jag roade med att googla lite på detta och i de flesta fall så skrevs det att många väljer att endast förlova sig. Dvs det är itne ovanligt och anses helt OK.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 15:58:00 följande:
    Men vad menar du med hybris?
    Att dom blir upprörda, Ts ansåg att de som förlovade sig utan att vilja gifta sig förstörde för henne och hennes förlovning. Att de anser att det finns bara ett sätt som är rätt, allt annat är fel. De blir helt enkelt upprörda och arga för att verkligheten inte följer deras mall.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 16:00:29 följande:
    Att ha hybris betyder ju inte att man blir upprörd.

Men jag undrar fortfarande varför du behöver en ring för att visa att ni älskar varandra?
    Vi vill ta ett steg till men inte gifta oss (av juridiska skäl), då har vi kommit överens om att förlova oss, dvs växla ringar utan juridiska papper.
    Vi kommer göra det till ett fin dag för oss båda, ett minne för oss.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 16:06:58 följande:
    Varför är det ett steg till att ha ringar?
    En symbolisk handling som känns rätt för oss.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 16:07:00 följande:
    Jag ser inget fel med att byta ringar med varandra för att visa sin kärlek, men om målet inte är äktenskap är det helt enkelt ingen förlovning. Förlovningen sitter inte i ringarna, utan i löftet om att man ska gifta sig. Alltså kan man ha ringar utan att vara förlovade och man kan vara förlovad utan att ha ringar.
    Men nu är det helt OK att förlova sig utan att gifta sig, det är accepterat och anses vara helt normalt, även om det inte är så att alla vill göra det.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 16:10:40 följande:
    Måste ni ha ringar för detta?
    Vi vill ha ringar, inte måste, och eftersom det är vårt liv och vårt val, så anser jag att ingen har rätt att anse att vi skall göra annorlunda. Eftersom det är en sed som är vanligt och helt accepterad i de kretsar jag umgås i, så är det inga som kommer ha några problem med detta.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!