• Noiis

Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?

Funderar på om min 3 åring (blir 4 början av nästa år) ska få en surfplatta i jul. En billig sak dock ingen ipad eller så Anledningen till detta är för att vi åker mycket, till sjukhuset å sånna saker och i perioder orkar han inte så mycket utan ligger mest ner och kollar på filmer och ev. spelar lite spel. 
    Han har haft min gamla Iphone som leksak ett tag så han har kunnat spela lite spel å så men nu är den tvärdöd.
    Min tanke var alltså att han skulle ha den för att kunna kolla på film och för att kunna spela spel på den.
    Är jag fel ute? Jag tänkte först köpa en bärbar DvD men dom kostade ju lika mycket som den surfplattan jag har kollat på iaf om man ska ha lite större skärm (har kollat på 7 tum) och med en bärbar DvD så är ju möjligheterna mindre än med en surfplatta. Plus att om han verkligen inte gillar den eller använder den så kan ju jag använda surfplattan.

Jag har noll koll på de här med surfplattor och vet inte alls om dom är barnvänliga eller inte, så lite råd vore verkligen kanon! Den jag har kollat på ska man kunna kolla på film och spela spel med.

När jag har bollat tanken med lite vänner så har jag fått olika bud, Några tyckte inte alls att det var okej och tyckte att det var helt olämpligt att ett barn skulle ha en surfplatta, mendans andra har inte sett nåt problem med det alls!
    Vill gärna höra era åsikter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?
  • Mrs Jen

Jag tycker att det är helt ok. Jag och min man har varsin iPad. I teorin i alla fall. I praktiken är dom våra mellan 20.00 och 06.00 (när barnen sover alltså). Annars tillhör dom Leo (3½ år) och Felix (snart 1½ år),

De kollar på film (väljer bland filmklipp som vi lagt in) helt själva utan problem, superbra när vi åker bil! De älskar även alla barnappar vi lagt in.

Självklart får de inte leka med paddorna dygnet runt, lika lite som de får kolla på svts barnkalan dygnet runt.

Men i lagom doser är det toppen. Jag läste även i en iPad tidning om förskolor som köpte in iPads till avdelningarna. Och nu har jag hört att det blir vanligare och vanligare, en kompis sons förskola har precis köpt in. kul!

• Skruttelito

Jag tycker att det är helt ok. Har en dotter som är väldigt road av vår iPad. Enda nackdelen som jag ser det är att man får hålla koll när hon kollar youtube-klipp eftersom det finns en väldig massa skit

• fru2005

Vi köpte en ipad till dottern när hon var 2 år. Hon kollar film och spelar spel(lärorika) på den. Det är hennes dator, då hon inte har någon stationär dator.

• Dimitra

Måste få fråga vad det är för lärorika spel barnen spelar? Min 2,5-åring är en fena på surfplattan men vi har inte så mycket att göra mer än kolla på film, Youtube-klipp, Talking Tom och liknande.

TS - klart det ska bli en surfplatta i julklapp, ni verkar ju behöva en

The Dimitra universe.
  • Cloudberry

Helt rätt eftersom det är en utvecklande och väldigt vettig leksak.

• Sarah83

Japp det är okej!

Tycker dock inte det är så passande att barnet får använda den regelbundet. Känner en familj vars 4 åriga son använder den konstant...  Inte intresserad av att leka med kompisarna när dom är där och inte intresserad av att gå ut och leka. Han vill BARA använda plattan och föräldrarna säger inte ifrån.

Helt okej att använda den i bilen, på sjukhus, eller långa tråkiga tillfällen. Men det är inte roligt när barnen sitter med den konstant och inte kan släppa taget om den... T.ex att ett barn måste ha med surfplattan till bion IFALL det skulle vara lång biljettkö.. You know what I'm saying?!

Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?