• Noiis

Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?

Funderar på om min 3 åring (blir 4 början av nästa år) ska få en surfplatta i jul. En billig sak dock ingen ipad eller så Anledningen till detta är för att vi åker mycket, till sjukhuset å sånna saker och i perioder orkar han inte så mycket utan ligger mest ner och kollar på filmer och ev. spelar lite spel. 
    Han har haft min gamla Iphone som leksak ett tag så han har kunnat spela lite spel å så men nu är den tvärdöd.
    Min tanke var alltså att han skulle ha den för att kunna kolla på film och för att kunna spela spel på den.
    Är jag fel ute? Jag tänkte först köpa en bärbar DvD men dom kostade ju lika mycket som den surfplattan jag har kollat på iaf om man ska ha lite större skärm (har kollat på 7 tum) och med en bärbar DvD så är ju möjligheterna mindre än med en surfplatta. Plus att om han verkligen inte gillar den eller använder den så kan ju jag använda surfplattan.

Jag har noll koll på de här med surfplattor och vet inte alls om dom är barnvänliga eller inte, så lite råd vore verkligen kanon! Den jag har kollat på ska man kunna kolla på film och spela spel med.

När jag har bollat tanken med lite vänner så har jag fått olika bud, Några tyckte inte alls att det var okej och tyckte att det var helt olämpligt att ett barn skulle ha en surfplatta, mendans andra har inte sett nåt problem med det alls!
    Vill gärna höra era åsikter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?
  • 1978

Jättebra idé låter det som! Speltips: allt från Toca boca!

• Kaosmamma

Min dotter på tre år har en ipad 2, hon älskar den :) plus att jag gör barnappar så är ganska naturligt hos oss. Vi ligger på sjuhus nästan varje månad och ibland två ggr per månad och då är det syrgas, dropp och lite andra sladdar som gäller så hon är fast, iPad är vår räddning!

• Buspojkarna

vi har 2 ipad här hemma. en 1a och en 2a. Barnen använder den första. Den var väl inte tänkt till de från början, men så blev det. Då lyckas vi hålla de ifrån våra iphones och padda2.

Så länge man lär de att vara försiktiga så är de otroligt bra. Stora sonen lärde sig skriva sitt namn när han var 4 och lär sig att räkna mm. Finns många bra spel. Minsta sonen använde iphone från dryga året

• Noiis

oh vad kul att de verkar som att det inte bara är jag som är knäpp som tycker att de verkar smart utan att de även är de
    Jätte kul att höra era åsikter!
    Tips på spel å så vore kanon, dock så är de en android jag kommer satsa på då jag inte har den ekonomin att köpa en Ipad till Noa.

Självklart kommer den inte få användas konstant hela tiden och min tanke är iaf att han inte ska använda sig av internet.

Ni som inte tycker att det är okej, varför inte? 

• Kaosmamma

Har inte så bra koll på android tyvärr, tror det finns en del bra men tror de flesta satsat på just apple. Hoppas någon kan tipsa om bra appar till android :)

• Draqnight

Helt okej enligt mig!
    Samhället ser inte ut som det gjorde för 50 år sedan när våra föräldrar var ute i skogen och byggde kojor hela dagarna.
    Jag anser, att min son får bra stimulans med andra barn genom lekar och aktiviteter på dagis, och sen när han kommer hem och är ledig så ska han få göra vad han tycker är roligt.
    Vi vuxna gör ju så, vi sätter oss vid datorn, tv-spel och filmer och dylikt när vi är lediga, gör precis vad vi känner för på vår lediga tid, varför missunna barnen detsamma för massa moralkakor om hur barn borde vara?

Nej, köp tv-spel och massa sånt till barnen, dom lär sig av det och dom tycker det är kul!
    Låt även barnen få göra vad dom tycker är allra roligast på sin lediga tid!!!

• Noiis
    Kaosmamma skrev 2011-11-28 15:07:34 följande:
    Har inte så bra koll på android tyvärr, tror det finns en del bra men tror de flesta satsat på just apple. Hoppas någon kan tipsa om bra appar till android :)
    så är de ju säkert, men de är väl lite som med mobiler också kan jag iaf tro och hoppas att man släpper endel till båda. 
    men de e ju säkert iaf värt att testa  
  • Kaosmamma

Klart det finns grejer till android :) blir säkert bra men är okänd mark för mig :)

• Den allsmäktige

Tycker inte riktigt att det är okej att småbarn får en iPad. Okej om man har många sjukhusbesök och liknande, men det ska fortfarande inte vara barnens leksak.

Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?