• Noiis

Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?

Funderar på om min 3 åring (blir 4 början av nästa år) ska få en surfplatta i jul. En billig sak dock ingen ipad eller så Anledningen till detta är för att vi åker mycket, till sjukhuset å sånna saker och i perioder orkar han inte så mycket utan ligger mest ner och kollar på filmer och ev. spelar lite spel. 
    Han har haft min gamla Iphone som leksak ett tag så han har kunnat spela lite spel å så men nu är den tvärdöd.
    Min tanke var alltså att han skulle ha den för att kunna kolla på film och för att kunna spela spel på den.
    Är jag fel ute? Jag tänkte först köpa en bärbar DvD men dom kostade ju lika mycket som den surfplattan jag har kollat på iaf om man ska ha lite större skärm (har kollat på 7 tum) och med en bärbar DvD så är ju möjligheterna mindre än med en surfplatta. Plus att om han verkligen inte gillar den eller använder den så kan ju jag använda surfplattan.

Jag har noll koll på de här med surfplattor och vet inte alls om dom är barnvänliga eller inte, så lite råd vore verkligen kanon! Den jag har kollat på ska man kunna kolla på film och spela spel med.

När jag har bollat tanken med lite vänner så har jag fått olika bud, Några tyckte inte alls att det var okej och tyckte att det var helt olämpligt att ett barn skulle ha en surfplatta, mendans andra har inte sett nåt problem med det alls!
    Vill gärna höra era åsikter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?
  • gavagai

Mika fick en vanlig liten bärbar dator i 3-årspresent av sin moster, och den har varit väldigt bra och rolig, kanske framför allt föratt titta på film (och ibland får vi låna den för att surfa på när vi är på semester också), men även för dataspel, och att skriva i word är också populärt. En surfplatta funkar säkert också, men vi kände nog att en vanlig dator passade Mika bättre.

• Husis

Tycker att det är ett specialfall, om man är mycket sängliggande på sjukhus, etc. Annars skulle jag inte köpa till ett så litet barn. Inte som personlig ägodel i alla fall.

• Margaux

Jag tycker det är en jättebra idé!
    Just ipad är lite mer intuitiv än android så de passar nog små barn bättre! En ipad fungerar väldigt tidigt för barn och det gör ju inte en dator på samma sätt. Ipad används bland annat  för rehabilitering till autistiska barn då de är så lätta att förstå!

Vi har en 20 månaders som sen ett halvår tillbaka ca enkelt navigerar på ipad och sätter på olika videor, öppnar barn appar etc. Det svåra är ju att få lov att låna den själv.....

Till flygresor är en ipad helt överlägsen!

• Moniqe1979

Röstade annat. vi har en platta som i huvudsak är till våran kille på 3½ han spelar alfabets spel målar bygger "pärlmönster" ser interaktiva böcker etc. MEN fördelen med att det inte är HANS utan pappas är att det är lättare att begränsa användandet efter somd et inte är HANS leksak vi läger undan om det blir för mycket...

• Zäta

Klart det är ok!

Min dotter (som just fyllt fem) har haft sin i ett år. Den är utmärkt att ha i bilen när hon blir rastlös. Då kan hon spela på den eller kolla film.

Varför skulle det inte vara bra? Du bestämmer ju hur mycket den ska användas. Sen om den är dyr ellr billig spelar ingen roll. Det är din ekonomi/vad du vill lägga på den som avgör. 

• vampyria2

Min son har en iPahad fick en strax innan han fylde fyra år, vi köpte ett bra skyddshölje till den också det kan vara värt för den blir mer greppvänlig och tål lite mer då.

Nu har min son alltid varit en datatnörd och älskar tex att sitta på you tube och lyssna på ABCsånger m.m  han har lärt sig läsa, klockan, räkna plus minus och gångertabellen upp till 10an, han pratar ganska bra engelska....han fylde fyra i oktober, han är inte smartare än någon annan fyra åring utan har bara det intresset och det tror jag han kommer att ha fördelar med i framtiden.

Vi har begrännsat så han får max sitta 1 tim med den om dagen men då blir det ingen TV heller, han väljer alltid iPaden före TV som tur är  

• sirisdotter

Måste man ha bil för att låta barn använda Iphod.....

Bästa väninnan satte sin son,  född 1989,  i dataskola som 4-åring -    familjen hade dator hemma redan 1993.   Han är fortfarande duktig på datorer  (och på mycket annat).

• Catti41

Min son, snart fyra år, har en egen iPod (alltså som en iPhone men som man inte kan ringa med) som han har när vi åker bil långt eller när han måste hänga med på vuxensaker (typ väntrummet på vårdcentralen eller så). Han har inga problem att använda den och hantera den. Den köpte jag begagnad på blocket för runt tusenlappen. Detta efter att han lånar våra iPhones, men eftersom det i sambons fall är hans  jobbtelefon och i mitt fall den dit vår fasta telefon kopplas när vi är på resor, så funkar det liksom inte att ha mobilerna upptagna av någon som leker.

Jag har precis fått en iPad genom jobbet, så den ska han få låna när vi åker bil långt under julhelgen.
    Jag, född 1971, sitter i baksätet och läser en bok. Han, född 2008, får grejja med iPaden.
    Sambon får köra och lyssna på p1, typ.

Hursomhelst. Ett tips om en iPad känns lite dyr.(1:an kostar förvånansvärt mkt på blocket, tycker jag. Undrar om folk får ut 3500 för en iPad 1?)
    En iPod är ju dessutom lättare att ta med sig i bakfickan.

• Gladskit

Min son är snart sex och jag kanske är gammaldags men jag tycker att det finns så mycket annat han kan ägna sig åt så jag hade inte köpt någon åt honom.

• Noiis

Kommer inte köpa en nu under julen utan de får bli sen till hans födelsedag i Mars.. tänker att då borde ju säkert folk ha lessnat på sina som dom fick i jul  
    För de får nog bli en Ipad iaf om jag ska köpa en...

Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?