• Noiis

Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?

Funderar på om min 3 åring (blir 4 början av nästa år) ska få en surfplatta i jul. En billig sak dock ingen ipad eller så Anledningen till detta är för att vi åker mycket, till sjukhuset å sånna saker och i perioder orkar han inte så mycket utan ligger mest ner och kollar på filmer och ev. spelar lite spel. 
    Han har haft min gamla Iphone som leksak ett tag så han har kunnat spela lite spel å så men nu är den tvärdöd.
    Min tanke var alltså att han skulle ha den för att kunna kolla på film och för att kunna spela spel på den.
    Är jag fel ute? Jag tänkte först köpa en bärbar DvD men dom kostade ju lika mycket som den surfplattan jag har kollat på iaf om man ska ha lite större skärm (har kollat på 7 tum) och med en bärbar DvD så är ju möjligheterna mindre än med en surfplatta. Plus att om han verkligen inte gillar den eller använder den så kan ju jag använda surfplattan.

Jag har noll koll på de här med surfplattor och vet inte alls om dom är barnvänliga eller inte, så lite råd vore verkligen kanon! Den jag har kollat på ska man kunna kolla på film och spela spel med.

När jag har bollat tanken med lite vänner så har jag fått olika bud, Några tyckte inte alls att det var okej och tyckte att det var helt olämpligt att ett barn skulle ha en surfplatta, mendans andra har inte sett nåt problem med det alls!
    Vill gärna höra era åsikter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?
  • sirisdotter

Förskolan rekommenderade föräldrarna till  en treåring i bekantskapskretsen  att skaffa iPhod  till barnet.   Förskolan  har märkt att det är utvecklande för barn som  t ex  är sena i sin språkutveckling.

• Lena

Jag skulle köpa en till familjen som sen även barnet fick använda.

• myway

Om du känner att det är bra för er så är det säkert det.. =) Hade mina barn legat "bundna" i sängen hade jag nog också köpt en till dom.

Just nu är dom friska i alla fall och kan gott va ute och leka. 

jag säger bara vad jag tycker
  • Dimitra
    Sarah83 skrev 2011-11-28 14:19:52 följande:
    Tycker dock inte det är så passande att barnet får använda den regelbundet.
    Det tycker jag Min dotter använder surfplattan regelbundet 10-15 minuter om dagen, uppdelat på två pass. En gång under dagvilan och nästa gång just innan middagen när hon oftast är för hungrig för att göra annat än kasta sig på golvet och vråla eller slänga runt saker.

Jag tycker att det är bra att hon kan sitta och koncentrera sig eller slöa (beroende på vad hon väljer att göra) på ett annat sätt än vad jag kan erbjuda med pussel, pärlbyggande eller bokläsning. Sen ser jag ingen nackdel att smyga in lite teknikvana redan nu.
    The Dimitra universe.
  • IsDimma

En toppenbra present tycker jag. Du/Ni som föräldrar bestämmer vad som ska ligga på den, hur mycket och hur länge han får spela så är det väl hur bra som helst. 

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • SVejsan

Jodå det kan väl funka om man har ett barn som är försiktigt. Skulle själv välja en variant där man kan sätta den i flightmode, för att sänka SAR värdet....  alt en variant där man inte har gsm/3g sändare i den...

Vi dröjde med att  ge våra barn mobiler till 10-års åldern, eftersom det än så länge inte finns några "Långtids"-utredningar hur strålning påverkar folk under långtidspåverkan - att introducera det för tidigt tyckte vi inte var nödvändigt.   

• Lovebug

Min son fick överta min gamla padda när jag fick en ny. Han var nog faktiskt bara runt två års åldern då men kunde hantera min iphone som ett proffs och brukade spela appar för barn på. Tycker verkligen att paddor är som gjorda för barn. Skulle nog rekommendera att skaffa en ipad i första hand, det finns så otroligt mkt bra barnappar...inte säker på utbudet på andra märken men jag vet att de inte är lika "användarvänliga" ens för vuxna. Man får lite vad man betalar för. Tycker du att den är för dyr som ny går det ju att få tag i en begagnad för ett par tusenlappar.

• Momzilla

Min son fick en iPad i ettårspresent, bl.a. Vi reser mkt och det har varit ett utmärkt nöje att ha med sig när man måste sitta still. :)

• linas fina

Det innehåller väl en del kemikalier och skit men det gör ju många saker nu för tiden så det kanske gör detsamma. Men annars tycker jag det är lite tidigt att handskas med så pass dyra saker. Men kör på du, det är inte mitt val. =)

• Noiis

Jag kommer som sagt köpa en billig platta och inte en padda!!! Har inte råd som ensamstående som dessutom konstant VABAR att köpa en julklapp för "ett par tusen" som dom kostar beg. Men de lutar åt att jag köper en platta på torsdag! stort tack för era åsikter!

Svar på tråden Köpa surfplatta till ett barn, ok eller inte?