• Anonym (blandning?)

    Hur ser du på blandäktenskap?

    http://www.mah.se/Nyheter/Nyheter-2011/Ny-avhandling-visar-att-de-flesta-malmoborna-kan-tanka-sig-att-leva-i-blandaktenskap/

    I ovanstående artikel presenteras en forskningsrapport om svenskars syn på blandäktenskap.
    Rapporten bryter delvis mot de föreställningar som finns på detta område. B la framkommer att de flesta är positiva till blandäktenskap, men att det är stor skillnad på vilka man kan tänka sig att "blanda" sig med. I första hand de som man upplever som kulturellt nära, t ex andra skandinaver eller européer. Ju längre ifrån kulturellt, desto lägre "prioriterat".

    Män var också något mer positiva till blandäktenskap än kvinnor. Detta bryter delvis mot vad man trodde (dvs det påstås vara tvärtom). Kvinnor är framför allt mer negativa till manliga partners från mindre jämställda samhällen (t ex Afrika, Mellanöstern). 

    Slutligen kan tilläggas att de flesta inte sade sig ha några problem med blandade relationer i bekantskapskretsen eller släkten. Ovanstående synsätt, handlade om vem de själva kunde tänka sig att bilda familj med.

    Eftersom ovanstående stämmer ganska bra överens med min egen bekantskapskrets, undrar jag vad andra tycker? Hur ser du på blandäktenskap? Skulle du kunna tänka dig en partner från en annan kultur och i så fall vilken? Varför / varför inte? 
     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 14:07
    Kan tillägga att jag själv "kan tänka" mig det mesta, men det troligaste är att jag hookar med någon från Sverige eller närliggande kultur. Då jag ställer ganska höga krav på ett förhållande, det är viktigt för mig med någorlunda gemensamma värderingar etc.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 14:19
    Frågan gäller alltså inte andra människors liv, utan om DU SJÄLV skulle kunna tänka dig en partner från en annan kultur.
  • Svar på tråden Hur ser du på blandäktenskap?
  • Anonym (Hoderal)
    Anonym (blandning?) skrev 2011-11-28 14:05:04 följande:
    Skulle du kunna tänka dig en partner från en annan kultur och i så fall vilken? Varför / varför inte?  
    Jag är man och kan tänka mig en partner från en annan kultur.

    Har själv tidigare i mitt liv varit med tjejer från Norge, Tyskland, Ryssland och Frankrike och trivts utmärkt. 

    Min svärfar idag är från Finland så mina barn är kvarts finnar. Lite längre tillbaka på fruns sida finns det samer inblandade också. Själv är jag blond svensk i åtminstone tionde-tolfte generation.

    Jag skulle inte kunna tänka mig ett blandäktenskap med en person från en mer skild kultur än den västerländska kristna. Jag är för oflexibel för det och skulle ha allvarliga problem med många saker, exempelvis om det ingår en väldigt servil inställning hos kvinnan.
  • villhaenliten
    Petronella01 skrev 2011-11-29 08:15:28 följande:
    Ok, du är insatt i djurhållning, olika sädeslag, hur man brukar jorden osv? Har en god vän som är jordbrukare och hon konstaterade att hon hade mer gemensamt med en jordbriúkare från vilket land som helst, än någon som bor i stan  "De från andra länder må komma från en annan kultur, men stadsbor är som om de kom från en annan planet" konstaterade hon efter att ha haft en riksdagsdelegation på gården.
    Men nu kommer du ju själv med fördomar! Jag känner en bonde som lever ihop med en socionom. Han sköter lantbruket, hon hjälper till lite samt sköter sitt jobb.

    Tror du alla i "Bonde söker fru", bara träffar andra bönder? Varför åker de inte till Långtbortistan och försöker hitta en fru eller man bland bönderna där i så fall, om de nu har så mycket gemensamt?

    Sen är det ju inte så att man passar ihop med alla sina landsmän, men det är det väl ingen som har påstått heller? Varför är det så svårt att acceptera att vissa föredrar en svensk eller västerländsk partner? För att referera till det du själv tar upp, är det väl inte konstigare än att många högutbildade föredrar en högutbildad partner, eller någon med något gemensamt intresse som en själv, eller någon i ungefär samma ålder etc... 
  • Petronella01
    villhaenliten skrev 2011-11-29 09:55:23 följande:
    Tror du alla i "Bonde söker fru", bara träffar andra bönder? Varför åker de inte till Långtbortistan och försöker hitta en fru eller man bland bönderna där i så fall, om de nu har så mycket gemensamt?

    Hahahahaha! Ja, och det har ju resulterat i ENORMT många varaktiga förhållanden om jag läst löpsedlarna rätt.
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • villhaenliten

    Och hur många varaktiga förhållanden tror du att blandäktenskap bönder emellan, skulle resultera i? En kaffebonde från Brasilien med en mjölkbonde från Småland? Självklart SKULLE det kunna funka, men det är inte mer troligt än med någon från det egna landet, men med en annan sysselsättning.

    Du får gärna tycka att de som inte kan tänka sig partners från andra kulturer är fördomsfulla, men har du inte så mycket mer än anekdotisk bevisföring och långsökta tolkningar (löpsedlar) att komma med, är det svårt att ta dig på allvar.

    Faktum kvarstår: De flesta föredrar en partner som är någorlunda lik dem själva, detta verkar gälla både kulturellt och socialt. Sett till undersökningar på området. Detta stämmer överens både med hur mångas kravprofiler ser ut på t ex dejtingsidor, och vilka de i slutändan bildar familj med. 

  • villhaenliten

    Det flera verkar glömma här, är ju att attraktion ju är så mycket mer än bara fysisk attraktion eller ytlig personkemi. Det är känslomässig attraktion, intellektuell stimulans för många etc. Att man förstår varandra och har någorlunda gemensamma värderingar. Att man respekterar varandra och strävar mot gemensamma mål. Att man ser varandra som jämlikar etc.

    Är detta möjligt med en partner från en annan kultur? Självklart! Men SANNOLIKHETEN att få det att funka med någon som är kulturellt lik en själv, är ändå större. Vad spelar det för roll om min blivande man har lika hög utbildning som jag eller liknande yrke eller på ytan liknande livsstil, om han tycker att det är OK att aga barn, att pojkar ska omskäras, att kvinnan ska lyda mannen etc? Man kan tyvärr läsa många historier (inte minst här) om naiva kvinnor som har hoppat in i sådana relationer och sedan undrar varför det inte funkar... 

  • Petronella01
    villhaenliten skrev 2011-11-29 12:20:01 följande:
    Och hur många varaktiga förhållanden tror du att blandäktenskap bönder emellan, skulle resultera i? En kaffebonde från Brasilien med en mjölkbonde från Småland? Självklart SKULLE det kunna funka, men det är inte mer troligt än med någon från det egna landet, men med en annan sysselsättning.

    Du får gärna tycka att de som inte kan tänka sig partners från andra kulturer är fördomsfulla, men har du inte så mycket mer än anekdotisk bevisföring och långsökta tolkningar (löpsedlar) att komma med, är det svårt att ta dig på allvar.

    Faktum kvarstår: De flesta föredrar en partner som är någorlunda lik dem själva, detta verkar gälla både kulturellt och socialt. Sett till undersökningar på området. Detta stämmer överens både med hur mångas kravprofiler ser ut på t ex dejtingsidor, och vilka de i slutändan bildar familj med. 
    Och det gör jag. För att inte tala om inskränkta. Ja har mycket mer än anekdoter som visar att blandäktenskap fungerar alldeles utmärkt, men varför ska jag hänga ut mina vänners privatliv för dig?
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • villhaenliten
    Petronella01 skrev 2011-11-29 12:42:44 följande:
    Och det gör jag. För att inte tala om inskränkta. Ja har mycket mer än anekdoter som visar att blandäktenskap fungerar alldeles utmärkt, men varför ska jag hänga ut mina vänners privatliv för dig?
    Jag har inte bett dig "hänga ut" någon. Men varför ska du bry dig om vilka partners andra väljer eller inte väljer? Varför inte låta andra välja på vilka kriterier de vill, precis som dina vänner?

    Du skrev att många hänger upp sig på "fel" saker. (Kultur). Jag svarade med att motbevisa det. Men visst, blandäktenskap KAN funka, precis som ett äktenskap mellan en bonde och en socionom kan funka och bli lyckligt. Det skrev jag ju också. 

    Jag känner för övrigt också flera lyckade blandäktenskap - då huvudsakligen mellan västerlänningar - men i alla fall.
    De flesta av mina vänner är överens. Blandade förhållanden är I SIG inget problem. Men ju mer kulturellt eller religiöst olika, desto svårare blir det och desto mindre sannolikt att man öht attraheras av varandra. (I MIN bekantskapskrets.)
  • Smartie

    Blandäktenskap kan både funka och inte funka. Mycket beror på vad partnern har för bakgrund, personlighet och hur man är själv.

    För egen del föredrar jag dock en svensk eller västerländsk partner. De flesta jag känner, resonerar på samma sätt. Vi är inte "rasister" eller fördomsfulla för det. Men det är svårt nog att få ett förhållande att funka, för att det ska vara värt att blanda in kulturkrockar också. Sen får andra gärna välja hur de vill. Men döm inte andra bara. 

  • Anonym (mrs d)

    Jaglever i ett sånt och jag är ett resultat från ett sådant. Majoriteten av minn släkt lever i sånt. Jag tycker att det är positivt då man lär sig mer av varandra. I vårt fall har vi gjort till och med egna "traditioner" , mest för att det är vår familj och vill ha lite somm vi vill. Sen firar vi den andras traditioner oxå. Barnen tycker iallafall att det är jätte kul. Ingen har försökt omvandla den andra eller baktala den andras traditioner =62281057][quote-nick]Anonym (blandning?) skrev 2011-11-28 14:05:04 följande:[/quote-nick]www.mah.se/Nyheter/Nyheter-2011/Ny-avhandling-visar-att-de-flesta-malmoborna-kan-tanka-sig-att-leva-i-blandaktenskap/

    I ovanstående artikel presenteras en forskningsrapport om svenskars syn på blandäktenskap.

    Rapporten bryter delvis mot de föreställningar som finns på detta område. B la framkommer att de flesta är positiva till blandäktenskap, men att det är stor skillnad på vilka man kan tänka sig att "blanda" sig med. I första hand de som man upplever som kulturellt nära, t ex andra skandinaver eller européer. Ju längre ifrån kulturellt, desto lägre "prioriterat".

    Män var också något mer positiva till blandäktenskap än kvinnor. Detta bryter delvis mot vad man trodde (dvs det påstås vara tvärtom). Kvinnor är framför allt mer negativa till manliga partners från mindre jämställda samhällen (t ex Afrika, Mellanöstern). 

    Slutligen kan tilläggas att de flesta inte sade sig ha några problem med blandade relationer i bekantskapskretsen eller släkten. Ovanstående synsätt, handlade om vem de själva kunde tänka sig att bilda familj med.

    Eftersom ovanstående stämmer ganska bra överens med min egen bekantskapskrets, undrar jag vad andra tycker? Hur ser du på blandäktenskap? Skulle du kunna tänka dig en partner från en annan kultur och i så fall vilken? Varför / varför inte? 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 14:07

    Kan tillägga att jag själv "kan tänka" mig det mesta, men det troligaste är att jag hookar med någon från Sverige eller närliggande kultur. Då jag ställer ganska höga krav på ett förhållande, det är viktigt för mig med någorlunda gemensamma värderingar etc.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 14:19

    Frågan gäller alltså inte andra människors liv, utan om DU SJÄLV skulle kunna tänka dig en partner från en annan kultur. [/quote]

Svar på tråden Hur ser du på blandäktenskap?