Inlägg från: sandraf |Visa alla inlägg
  • sandraf

Linköping maj/juni 2012

Vi hör till Valla och jag har alltid blivit trevligt bemött där så det känns bra.

Moa Li: Jag är lärare med ferietjänst men eftersom mitt BF är 30 april blir det svårt att jobba i sommar. Min tjänst räcker dessutom bara till sommarlovet då jag är visstidsanställd. Jag funderar dock på att söka "min" tjänst nu när den kommer ut för jag trivs väldigt bra. Enda problemet är att det är lite väl långt att pendla till Tranås men jag vet inte om jag vågar chansa och sen gå arbetslös. 

Jag följer också jättegärna med ut och promenerar. Det kan vara skönt att gå tillsammans med andra dels för att det är trevligt men också för att man inte ska fuska och stanna kvar i soffposition. Skrattande Vi har gått en del i Ryd med också ute vid Tinnerö och jag tycker att det är riktigt trevligt. 

Usch, den här veckan är en sån där vecka där jag knappt ser min sambo alls. Eftersom han är sjuksköterska jobbar han kväll vissa dagar och sen är både han och jag uppbokade på andra saker på varsitt håll och sen är jag i Stockholm i helgen. Vi får försöka ta igen det nästa vecka. 

Knytetsmamma: Jag ligger också i det övre spannet inom det normala gällande magmått. Jag försökte fråga lite fint om det betydde att bebisen var stor eller att jag var för stor. Jag fick dock inget riktigt svar på det, bara att det var normalt. Skrattande

På fredag är det dags för ett besök hos bm igen. Det blir bara tätare och tätare mellan besöken. 

Nu kom min käre sambo hem så det är bäst att jag passar på att säga hej till honom innan jag går och lägger mig. 

• sandraf

Vad kul Moa Li! Jag är imponerad över människor som är kreativa nog för att starta sitt eget företag. Jag är nog tyvärr alldeles för lat för att ens sätta mig in i allt vad ett företag innebär. Tungan ute Jag har däremot blivit inspirerad av de där barnvagnsgardinerna som skickades till nya prinsessan. Jag skulle dock gärna göra en själv men eftersom jag inte kan sy och inte heller har någon symaskin tänkte jag försöka sticka en. Den blir ju inte lika tät men det kan nog bli bra ändå. Jag har ju lite tid på mig att göra ett par versioner. Det är roligt att själv få bestämma hur den ska se ut också (det kan mycket väl bli så att jag ger upp, det händer ganska ofta med mina projekt).

Jag börjar känna mig mer och mer tung i kroppen. Jag får något liknande mjölksyra i hela kroppen bara jag ställer mig upp och det går trögt att andas. Igår var mina vader och fötter ordentligt mycket större men som tur var fick jag skön fotmassage av min sambo.

Nu har vi hittat ett hus som vi är intresserade av! Vi får se hur det går med budgivning och så men det känns kul att ha hittat något som skulle kunna bli vårt framtida hem. Det blir nog tufft att flytta med en någon månad gammal bebis men det får jag i så fall leva med.

Nu är klockan 22.15 och jag har, i flera timmar, önskat att få gå och lägga mi, trots att jag hade lite sovmorgon imorse. Skrattande Jag ska nog försöka slösurfa ett litet tag innan jag kryper ner men det blir nog verkligen inte länge. 

• sandraf

Veckorna går i rasande fart, men tur är väl kanske det för då går det snabbare tills jag får träffa Kulan. Jag har haft fullt upp både under helger och veckor och jag känner inte riktigt att jag orkar lika mycket som jag brukar. Jag har aldrig blivit så trött av att tvätta som jag blir nu. Idag har jag dock spenderat dagen hemma med ont i halsen. Jag har inga andra sjukdomssymptom så förhoppningsvis kan jag jobba imorgon. Det är bara jobbigt att stå och hålla lektion när man har ont i halsen. Jag passade på att plantera om mina stackars misshandlade växter så jag hoppas att jag nu inte måste vattna dem varje dag och att de kommer att må bättre.

Jag har precis kompletterat min föräldrapenningansökan så jag vet ännu inte hur mycket jag kommer att få. Jag vet heller inte hur det kommer att se ut med jobb för mig framöver så jag har ännu inte tagit tag i föräldraledighetsplanerandet. Jag vill i alla fall vara hemma till nästa vårtermin men om jag är arbetslös måste jag ju vara flexibel om något dyker upp. Jag önskar också att vi båda ska kunna jobba 80% sen när Kulan börjat på förskola men vi får se hur det går ihop sig ekonomiskt. Jag skulle vilja veta hur mycket jag får per dag så jag kan räkna på hur få dagar jag kan ta utan att vi behöver svälta. Det kommer väl inom någon vecka hoppas jag.

Knytetsmamma: Vilket fint babynest! Jag gillar tyget skarpt! Jag är helt handikappad vad det gäller att sy (och har heller ingen symaskin) men däremot stickar jag lite. Jag har stickat en babyfilt och nu håller jag på med en barnvagnsgardin. Jag har försökt sätta ihop ett mönster med många "hål" eftersom jag läste att det inte var bra att täcka över vagnen helt. Om jag stickar luftigt kommer det ju ändå in luft men skyddar lite mot sol osv. Jag har hittat på mönstret själv så den kanske blir skitful, det vet man aldrig, men då får jag väl göra en ny. Jag behöver ändå ha något att pyssla med på tåget till jobbet.

Till helgen kommer mamma med mina gamla bebiskläder (de som fortfarande är något att ha) och min gamla vagga. Vi försöker samla ihop alla saker som vi ska låna så att vi får lite översikt över vad vi har och vad vi måste införskaffa. Efter den här veckan har jag bara fyra veckor (+ påsklov) tills jag går hem. Tiden rusar fram och magen bara växer! Skrattande 

Var hos bm i fredags, behöver inte ta några fler blodprov och sånt eftersom mina värden ser så bra ut. Skönt! Nästa gång ska hon känna efter hur Kulan ligger så nu ägnar jag ganska mycket tid varje dag åt att försöka lista ut själv hur han/hon ligger. Det går inget bra dock. Så fort jag tror att jag har fått kläm på det rör sig Kulan alltid på något sätt som då inte passar in i min teori. Vi får se om ett par veckor.

Nu ska jag ta reda på tvätten och sen kanske äta lite kvällsmat!

• sandraf

Allt går i ett kör! Jag känner att efter att jag var hemma och var sjuk förra veckan var det tuffare än vanligt att gå till jobbet den här veckan. Kulan och magen bara växer och jag känner mig tung och osmidig. Kulan har dessutom börjat få in riktiga fullträffar där inne, både så att det gör ont men också så att det känns som att hela jag flyttas lite åt sidan. Glad Han/hon är en riktig buse!

Nu börjar jag få lite svårt att sova. Jag vaknar av att jag har ont i höfterna eller ryggen och jag hittar liksom ingen ställning som gör det bättre. Det är bara tre arbetsveckor kvar och mindre än 50 dagar kvar till BF så jag står nog ut! Jag tycker synd om er som är vakna flera timmar under nätterna och har väl jämfört med det inte så mycket att klaga på.

I helgen kom mamma hit med bland annat min gamla vagga och lite av mina och brorsans bebiskläder. Mamma hade tydligen haft jordens nostalgitrip när hon grävde fram allting. Det lutar faktiskt åt att Kulan får åka hem i samma sparkbyxor som jag åkte hem från BB i. De var i så fina och i så fint skick att jag blev sugen på att låta dem bli Kulans premiärkläder.

Imorgon drar föräldraträffarna igång för mig. Jag kommer bara vara på jobbet i typ två timmar men därtill får jag också lägga över två timmar i restid. Ja, ja... att pendla är kul! Tungan ute 

Jag är också på att ta en söndagsfika eller något liknande. Tisdagar, fredagar och helger är det som passar mig bäst. Jag och Kulan tycker mycket om att fika. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i bullar och kakor men sedan Kulan kom in i bilden är jag visst riktigt sugen på både det ena och det andra söta.

Snart är det helg! Ha det så bra allihop!

• sandraf

Idag har jag haft en riktig slappisdag! Jag gick upp strax innan nio men tog mig sen en efter-frukost-tupplur på soffan. Glad Jag, Erik och Lilo (min hund) var på en kortis utflykt för att hon skulle få busa av sig lite i skogen men förutom det har jag inte gjort många vettiga knop idag. Nu under kvällen har jag redigerat några bilder som jag tog åt en bekant och skickat dem till henne. Jag hoppas att hon blir nöjd.

Idag har det varit en sån där dag när jag flera gånger fått för mig att Kulan har rört sig för lite. Nu är det dock full action som vanligt och det känns riktigt skönt. Det är nog den värsta känslan, att bebisen inte har rört sig på ett onormalt långt tag. Jag blir orolig men jag vill heller inte ringa bm direkt heller och alla dagar som jag har varit orolig för uteblivna rörelser har Kulan kommit igång ordentligt efter ett tag. Jag har inte antecknat hur ofta han/hon sparkar så jag kan ju egentligen inte heller veta om det är som vanligt eller inte. Har ni fört några rörelseanteckningar och bör man göra det?

Vi började också med föräldrautbildningen igår. Jag tyckte att det verkade vara en trevlig grupp och det verkade som att innehållet vid träffarna kan bli ganska bra. Jag tycker mest att det är roligt att träffa fler i samma situation som en själv.

Jag tror att jag jag kan på em 1 april. Jag har en kompis som kommer på besök den helgen men jag tror att hon skulle åka hem tidigt på söndagen. Jag kollar det under helgen.

Ha en trevlig helg!

• sandraf

Med det där med ålder så har jag ju inte hunnit fylla 26 än men just nu känns det som att jag aldrig kommer att känna mig vuxen. Det känns konstigt att veta att jag snart kommer att vara mamma, att jag är förlovad och att vi letar efter ett eget hus. Jag är en person som gärna bjuder på mig själv och det kan väl uppfattas som omoget av andra men samtidigt vet jag att jag utan problem kan ta ansvar när det behövs. Som du sa Knytetsmamma: Livet blir roligare om man får vara lite barnslig.

Vi har faktiskt lagt ett bud på huset, det var dock under utgångspris så nu väntar vi på att få veta om säljaren godtar det. Det verkar inte vara alltför många fler intresserade. Det är i alla fall ingen som har lagt något bud förutom vi. Det känns jättekul men samtidigt jättepirrigt. Det är stort att köpa ett hus och vi har ju ingen aning om hur det kommer att bli och hur vi kommer att trivas. Jag tror nog att det blir bra. Om vi skulle få huset så ska det ju besiktigas innan så även om de tar vårt bud är det inte säkert att det blir köp ändå. Jag antar att vi får något svar på måndag.

Knytetsmamma: Det är helt sjukt att ett så litet hus som det ni tittade på förra veckan går upp så himla mycket och blir så dyrt. Huset ni skulle titta på imorgon var ganska stort eller hur? Kul att gå på visning i alla fall!

I natt drömde jag att jag var ute och övningsgick med barnvagnen och jag var så himla stolt över min fina vagn. Skrattande Som tur är, är det inte långt kvar nu innan jag faktiskt får gå ut med den med Kulan i. Imorse var jag riktigt less på att vara gravid eftersom jag har så himla ont i höfterna på nätterna. Jag ligger bara och vänder och vrider på mig och inget annat än att gå upp hjälper. Jag har försökt lägga kuddar på alla möjliga ställen för att få stöd men inget hjälper. Har någon av er något tips på hur man kan avlasta höfterna under nätterna?

Idag har jag städa-skåp-dag. Jag har precis städat ur vårt städ/verktygsskåp (vilket verkligen behövdes) så nu går det faktiskt att hitta vad man söker därinne. Funderar på att ta skåpet med matlådor härnäst men jag ska nog vila ryggen en liten stund till innan.

• sandraf

Usch vad obehagligt Knytetsmamma! Det är säkert bara tungt för kroppen att vara gravid och förkyld men fortfarande läskigt.

Jag var hos barnmorskan igår och fick då veta att Kulan ligger med huvudet åt rätt håll. Huvudet är rörligt men hon trodde att det var för trångt för att bebisen skulle vända på sig. Kulan var inte alls förtjust i att bli klämd på av någon himla barnmorska och talade bestämt om det genom att sparka henne.  Just i detta läge känns det som att Kulan brås på sin mor. Glad

Just nu händer det mycket grejer... försöker börja fixa till någon typ av överlämning på jobbet, fixar till katastrofzonerna i lägenheten (skåp och graderober) och dessutom ska vi skriva köpekontrakt på ett hus på fredag. Äntligen är det (nästan) klart! Säljarna tog vårt bud och ingen annan verkar vara intresserad av huset så nu ser det ut att bli flytt i mitten av juni. Huset ska besiktigas men vi håller verkligen tummarna för att det inte ska dyka upp något oväntat. Jag känner mig inte alls orolig för att flytta med en liten, även om jag inser att det kommer att bli ganska jobbigt. Jag och min sambo har under en ganska lång tid bara längtat efter att få flytta ut från lägenhet och stan till ett eget hus på landet och nu när huset vi hittade ett hus vi vill ha känner vi att det inte är något att vänta på. Jag är ingen lägenhetsperson så även om vi har en bra och rymlig lägenhet längtar jag hela tiden ut till mitt eget. Jag förstår dock helt hur ni andra tänker när ni väntar med flytt.

Nu börjar jag bli less på att vänta på besked för FK! Det har gått jättelång tid sedan jag skickade in de första papprena och i alla fall några veckor sen jag kompletterade mina uppgifter. Hur lång tid kan det ta egentligen? Det är ju alldeles säkert inte den första ansökan de får in som liknar min. Nu är jag i v. 34 + 1 så det är inte lång tid kvar plus att jag kommer att gå hem tidigare och då kanske behöver ta ut någon föräldradag för att det ska gå ihop sig. Jag börjar bli lite stressad, men främst irriterad över att det ska ta sån tid. Hur lång tid tog det för er att få besked (om ni har fått det)?

Nu ska jag ta och redigera lite bilder på min kompis tvillingpojkar (så sjukt söta!) och sen ska jag kolla upp lite inför husbesiktning.

Jag har fortfarande inte fått svar från min kompis angående 1 april men jag antar att jag kan på em. När, var, hur i så fall?

Ha en skön kväll!

• sandraf

Javli: Det är säkert bara en snäll bebis som försöker att inte bli alltför stor inför nedkomsten, för att vara snäll mot sin mamma. Vi håller tummarna för det i alla fall. Jag tycker att det känns tryggt att bm kontinuerligt kontrollerar hur graviditeten fortskrider. Det är lyxigt att bo i Sverige med den mödravård vi har här.

Huset ligger i Västerlösa, så det är mitt ute på blåsiga slätten. Det ska bli helt underbart att slippa spendera ännu en sommar i en varm lägenhet i en varm stad. Jag måste dock säga att jag fortfarande är aningens nervös för att besiktningen ska visa något oväntat som gör att det inte blir något. Snacka om att jag skulle bli besviken i så fall. 

För mig spelar det ingen roll vart vi går och fikar. 

• sandraf

Knytetsmamma: Jag tror att det är lika bra att stanna hemma men jag förstår precis vad du menar när du bara känner dig lat. Den veckan jag var hemma hade jag ingen feber (jag får ytterst sällan det) men jag var jättetäppt och hade ont i halsen. Jag skulle säkert ha kunnat jobba men att jobba med människor när man bara känner sig ofräsch är verkligen inte kul. Jag hade dock dåligt samvete hela veckan för att jag var hemma.

Sakerna med moln på är jättefina! Jag har inte alls kommit till att köpa gardiner, lampor, sängkläder mm än. Vi har fått lite sängkläder från en kompis så vi börjar väl där men köper säkert något nytt lite senare. Lampan som vi har i vårt extrarum får duga, i alla fall tills vi har flyttat och detsamma gäller gardiner. Kulan kommer ändå att bo i vårt sovrum i början så jag väntar lite med att inreda.

Jag fyller på fikalistan, men skulle vi kunna ta det vid tre (eller när stänger fiken) för jag har ännu inte fått svar från min kompis.

Fikalista 1/4:

Lilla_a76 (anna)
    KnytetsMamma (Maria) 
    Sandraf (Sandra)

Idag har jag planerat en härlig dag i solen, dels med hunden och dels med kameran. Jag brukar vara inne på en sida på Fototriss där man varje vecka får ett nytt tema att fota efter så jag tänkte ta mig an veckans tema vilket är: Underifrån (lättare sagt än gjort när man är gravid). Jag älskar att fota våren och de första blommorna som dyker upp så jag får väl helt enkelt fälla in magen och försöka kravla runt på alla gräsmattor (inte riktigt lika smidig som vanligt). I helgen ska Erik försöka ta några gravidbilder på mig men vi får väl se om den mycket kritiska jag blir nöjd. Det känns roligt att ha någon fin bild från den här tiden i alla fall. 

Nu ska jag gå och ta reda på i köket och sen ska jag nog ge mig ut en sväng.

Ha en härlig dag! 

• sandraf

Halva arbetsveckan avklarad (jobbar bara 80%) och det är skönt! Jag har bara 5 arbetsdagar kvar men med ett påsklov emellan. Det ska bli så skönt att inte behöva oroa sig för att inte orka med arbetsdagen på grund av dålig sömn osv. Imorse stoppade jag en vetekudde i byxmudden (perfekt med gravidbyxor att klämma fast vetekudden i) för att jag hade ont i ryggen som värkte ner i benet. Mina höfter mår inte bra av att jag ligger på dem hela nätterna. Jag är ganska duktig på att leka virvelvind när jag sover i normala fall. 

Idag är jag i vecka 35 + 0! Kulan börjar få det riktigt trångt nu vilket ofta resulterar i att magen får en jättelustig form när han/hon byter position. Min käre sambo ringde och berättade att han har köpt ett babygym av en kollega. 50 kronor för ett babygym känns helt okej. Nästa vecka ska vi hämta spjälsängen också. Visserligen börjar vi med vagga men det känns skönt att ha allt hemma ändå.

I helgen får jag besök av en kompis (bäst att passa på att prata av sig innan Kulan kommer). Det ska bli mysigt att främst dricka te och prata skit. På fredag får hon dock följa med när vi besiktigar huset. Om allt är som det ska med huset säger vi upp vår lägenhet på fredag. Helst vill jag flytta idag! Glad Efter fredag vet jag i alla fall om det är någon idé att jag börjar packa sånt som vi inte behöver (typ vaser). Det kan vara bra att börja nu för jag antar att vi inte kommer ha så mycket tid och ork att packa efter att Kulan har kommit. 

Nu är vår- och sommarjackorna framme och det känns helt underbart! Att jag inte kan stänga dem, ens med den största vilja i världen, känns inte som något större problem när vädret är så härligt som nu. Jag hoppas att värmen håller i sig och att de har fel när de säger att det ska bli kallare i helgen. Ett mindre bra resultat av värmen är dock att jag numer får ha min förlovningsring i ett halsband eftersom mina fingrar sväller så. Jag vill ju inte gärna behöva klippa upp den.

Dags att ägna min hund lite uppmärksamhet.

Ha en trevli kväll!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012