Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Sandra: då är vi 2 som inte tränar, tränade inte heller innan och känner faktiskt att promenader räcker gott och väl, det är ju egentligen en väldigt bra träningsform.

När det gäller föräldrapenning tror jag att ditt nuvarande jobb kommer att ligga till grund för din föräldrapenning så länge avsikten är att du ska jobba längre än 6 månader, dvs om du har en tillsvidareanställning. Jag började mitt nya jobb 16 januari och det är en tillsvidareanställning. Jag skickade in blanketten som min arbetsgivare skrivit på och har fått besked om att min SGI är min nya lön, trots att jag ju inte hinner jobba mer än ca 5 månader. Sen är det ju det här med 240-dagars-villkoret som måste vara uppfyllt också, dvs att man 240 dagar innan BF måste vara berättigad till föräldrapenning på sjukpenningnivå...men det är väldigt rörigt allt det där. 

Min avsikt är att försöka spara undan pengar varje månad nu fram till BF för att inte behöva ta ut någon föräldrapenning alls den första tiden, vill också spara dagar så länge som möjligt och efter barnet är 1 måste man ju plocka ut dagar för att skydda sin SGI. Så det blir att leva lite snålt nu fram till BF och lägga undan pengar, sen har jag tur att ha lite besparingar också som jag kan ta av under hösten om det blir knapert. Och en sambo med jobb. Så vi ska försöka börja på det sättet och visar det sig efter ett tag att det absolut inte funkar så får jag plocka ut några dagar/vecka, men absolut inte 7 dagar.

Åh, jag hade också gärna velat ha lov, idag har det gått i precis ett HELA dagen, framför allt sista timmarna var det körigt och jag hann knappt andas...känns inte ultimat och jag tror inte jag kommer orka ha det så ända fram till BF, har också tänkt gå hem ca 2 veckor innan. Om jag hunnit tjäna in nån semester tänkte jag ta ut det 1 vecka och sen föräldraledig 1 vecka och hoppas att Knytet kommer på BF eller innan. Jag hoppas jag brås på mina systrar som fått sina barn för tidigt, den ena fick sitt första 3 veckor för tidigt (kanske så tidigt eftersom han satt i säte) och sitt andra barn fick hon ju nu i tisdags nästan 2 veckor för tidigt, den andra systern fick sin dotter 1 vecka för tidigt...hoppas det blir så för mig också. Samtidigt gick mamma över ca 2 veckor med alla oss 3 systrar så jag ställer in mig på det "värsta" och tänker att Knytet kommer 20 juni...då kan det bara bli bättre Glad 

Oj, vad jag skriver...beundrar er om ni orkar läsa allt.
    Ska ta och sätta mig i soffan med benen i högläge och slappa framför tv:n en stund.
    Ha det bra!! 

• KnytetsMamma

Åh, vad skönt att det är fredag och HELG!! Har varit en kaotisk vecka på jobbet med underbemanning och därmed kaos...så nu är det skönt att släppa det och ta helg. Vi ska senare ikväll åka till svärföräldrarna och stanna till söndag, ska bli skönt att bli lite upp-passad :)

Jag tror att jag har fått koll på hur FK kommer räkna ut min föräldrapenning, det jag tycker är krångligast är att veta hur man ska fördela sina dagar, man vill ju inte gärna slösa massa dagar nu i början om man inte verkligen måste utan spara lite, man får ju faktiskt vara föräldraledig tills barnet är 8 år så det kan ju vara kul att spara lite dagar. Efter denna vecka med total kaos på jobbet känner jag dock att det skulle vara skönt att vara mammaledig i några år Glad 

Hoppas ni alla får en skön helg och får vila ordentligt, jag hoppas på att kunna få lite sovmorgon både imorgon och på söndag, brukar ofta vakna vid kl.7 på helgen, visserligen pigg, men jag hade gärna sovit i alla fall till kl.9. Ska verkligen försöka somna om när jag vaknar men är jag pigg så blir jag så rastlös av att ligga kvar. 

• KnytetsMamma

Så var helgen slut och måndag igen, härligt att solen skiner i alla fall. Det blev ingen helg hos svärföräldrarna eftersom bilen inte ville starta i fredags kväll, den var helt död och det är kanske inte så konstigt egentligen, den har stått ute i kylan i nästan 4 veckor utan att vi har använt den. Så vi fick en lugn fredag kväll i soffan istället. I lördags spenderade vi några timmar tillsammans med en kompis att fixa med bilen, den startade som tur var med hjälp av startkablar och sen var vi iväg och köpte ett nytt batteri, nu hoppas vi på att den kommer starta framöver (framför allt på lördag när vi ska besiktiga den). På kvällen blev vi spontant bortbjudna på middag, de ringde och undrade om vi ville komma om typ 40 minuter så det tackade vi ja till. Jag är egentligen ingen impulsiv person utan vill ha koll på saker och ting men det blev en väldigt trevlig kväll. Igår tog vi en härlig promenad i det fina vädret, kollade så att bilen startade (och det gjorde den) och körde och kollade var bilprovningen ligger. På eftermiddagen var sambon iväg och tränade och jag sov lite i soffan, väldigt skönt. Och nu är det alltså måndag igen, ny vecka och fika med er på fredag. Jag skriver in listan igen så att alla som kommer kan kolla så att de är uppskrivna. Ska bli kul att ses igen Glad

Fika Babettes fredag 24/2  kl.16 

Knytetsmamma (Maria) - kommer ev. några minuter efter kl.16 eftersom jag slutar jobbet kl.16
    LindaVE (Linda)
    Lilla_a76 (Anna E)
    Javli (Alexandra).
    MoaLi (Moa) 
    PaddelGris (Anna )
    Lisol (Lisette)
    Sandraf (Sandra)
    Franed (Annica) 

Ha en bra dag allihopa!!

• KnytetsMamma

Hej på er!

Jag hoppas verkligen att jag kan komma på fikat på fredag, det är riktigt körigt på jobbet nu med underbemanning, helt nya system som ska införas nästa vecka och allmänt kaos. Så förmodligen måste vi ha möte på jobbet på fredag kl.17-19. Jag satsar ändå på att dyka upp runt kl.16 och stanna till typ fem i fem innan jag måste rusa tillbaka till jobbet. Trevligare ställen att spendera sin fredag kväll på finns ju Rynkar på näsan 

Nu ska jag återgå till min lunch innan jag ska rusa tillbaka till kaoset på jobbet, önska mig lycka till Glad

• KnytetsMamma

Lilla_a76: trist att du är sjuk, krya på dig. Du får hänga med på nästa fika :)

Tack alla goa tjejer för en trevlig fika idag, så skönt att träffa andra i samma situation som en själv och prata mycket bebis, förlossning och annat man inte så gärna pratar med sina andra kompisar om.

Jag har nu landat i soffan och här tror jag att resten av kvällen kommer att spenderas innan jag lär somna vid kl.21 som vanligt. Imorgon är det dags att besiktiga bilen, hoppas verkligen att den blir godkänd för vi har inte lust att lägga massa pengar på den (eftersom den bara kostade oss 9000 när vi köpte den). Men vi får utgå ifrån att den går igenom, vore skönt. Annars är det en lugn helg och det är precis vad jag behöver efter 2 veckors kaos på jobbet. Nästa vecka är en tillbaka från sin semester igen och jag hoppas att de som varit sjuka också är tillbaka för det tar på krafterna att vara ensam i butiken med 2 optiker, massa kunder, administration och annat som ska fixas. Dessutom ska det införas helt nya system och lite annat på måndag som lär spä på kaoset ytterligare....men men, nu är det först helg och jag ska NJUTA!!!! Glad 

Härligt om vädret stannar över helgen med sol och plusgrader, då kan man hitta en läig plats i solen och njuta av att solstrålarna värmer Solig 

Ha en skön fredagkväll och trevlig helg så hoppas jag att vi ses snart igen!!! 

• KnytetsMamma

God morgon:) Det är härligt väder ute, var ute en sväng innan och fåglarna kvittrade så fint. Stoppade först in ipoden i öronen men stängde av musiken ganska snabbt och lyssnade på fåglarna istället, härligt, man märker att våren är i antågande Glad.

Moa Li: sådär kände jag också efter första fikat, kanske är det för att man har graviditeten gemensamt och att det därför känns som att man känner varandra sen innan. Även jag var lite förvirrad när det gäller nickname och riktiga namn men igår tror jag att jag hade koll på vem som var vem, jag är ju Maria som jobbar på Specsavers :)

Nu har vi ätit frukost och ska snart gå en sväng till bilen (den står parkerad i Tannefors) och dubbelkolla så att den verkligen startar inför eftermiddagens besiktning. Sen funderar jag på om jag ska orka gå lite på bokrean, det är ju lönehelg så det lär vara massor med folk på stan. Då är det skönt att bo mitt i stan, man kan gå dit en liten sväng och är det för mycket folk är det bara att gå hem igen. Jag är verkligen ingen shopping-typ, gillar inte speciellt mycket att gå i affärer utan gör det mest bara när det är något jag verkligen måste köpa. 

Ha en riktigt skön lördag och njut av ledigheten, det ska jag göra i alla fall efter veckans hysterisk tempo på jobbet... 

• KnytetsMamma

Åh, vilket härligt väder det är. Efter frukost och lite slappande med tidningsläsning tog vi en härlig promenad runt Tinnerbäcken, när vi kom hem kändes det så synd att gå in så vi gick till Stora Torget, satte oss på Mörners uteservering (de hade stängt) och köpte med oss take-away-kaffe från Burger King, det var otroligt härligt i solen och nu längtar man verkligen efter våren.

Nu efter lunch har jag legat i sängen och surfat hus på hemnet, pratat i telefon och haft det allmänt gött...sambon ligger i soffan och tar en siesta, gött med söndagar Glad 

Jag kan också fika den 9/3 som det ser ut nu, ska vi köra Babettes igen? Det är ett trevligt ställe tycker jag.

Mysigt med kolonilott, tyvärr har jag inte något större intresse för blommor och grönt men hade gärna haft en liten trädgård...men vi kommer gärna till era kolonilotter i sommar och hänger med bebisarna, mysigt.

Nu ska jag fortsätta surfa hus :)

Ha en fortsatt skön söndag!! 

• KnytetsMamma

Vägs ni vid varje kontroll hos barnmorskan? Jag trodde bara det var viktkontroller vid några av träffarna men hittills har jag också vägts varje gång. Än så länge har jag gått upp dryga 6-7 kg, får se var det slutar.....balansgång det där, man behöver ju gå upp tillräckligt så att Knytet klarar sig och att det finns lite reserver sen för amningen men samtidigt vill man ju helst inte gå upp för mycket så att det blir jobbigt sen efter förlossningen när man vill tillbaka till sin vanliga form igen....

Nu har jag landat i soffan igen efter en liten utflykt till affären för att handla middag. Det vi var sugna på fanns inte (alla frysarna var sönder så alla frysvaror var undanplockade Rynkar på näsan ) så vi köpte lite plockmat i charkdisken istället, det var inte helt fel det heller. Under tiden vi åt diskuterade vi namn, IGEN. Vi har flicknamn ganska klart för oss men pojknamn är svårt tycker jag. Vad tycker ni andra, har ni bestämt namn? För er som vet kön är det ju lite enklare, ni behöver bara fundera ut en sorts namn. Idag kom vi fram till att både min sambo och jag tror att vi får en pojke så därför är det ju extra typiskt att vi inte kan komma på något bra pojknamn som båda gillar. Tur det är lång tid kvar.

Ha en skön söndagkväll och bra start på veckan imorgon. Jag börjar som vanligt 11.15 på måndagar så jag tänkte handla lite mat inför veckan, ta en promenad och fixa några saker här hemma innan jag börjar, rätt skönt faktiskt. 

• KnytetsMamma

Vi hade väl egentligen tänkt vänta med att köpa det mesta men sen har det dykt upp erbjudanden som vi inte kunnat motstå så vi har köpt: 

- vagn + extra solskydd till vagnen
    - spjälsäng
    - babyskydd
    - babygym
    - bärsjal
    - babysitter
    - kudde + täcke 
    - en del kläder (på tradera)

Så det vi har kvar att köpa är skötbord, madrass plus lite annat till spjälsängen, lite mer kläder i stl 62 och lite annat smått och gott. Men skönt ändå att vi har fixat det stora redan. 

Nu ska jag spendera resten av kvällen i soffan.

• KnytetsMamma

Idag har jag haft en tung dag, haft svårt att andas och känt mig allmänt yr och illamående. Har känts som att jag inte kunnat få tillräckligt med luft och syre och har därmed känt mig matt hela dagen. Nu har jag dock landat i soffan efter att ha kommit hem till ett dukat bord med underbar mat (tackar min kära sambo för det), sen var vi på Hemköp och hämtade vår nya kamera och nu kommer jag inte röra mig ur fläcken på resten av kvällen, mer än att fixa kvällsfika om en stund.

Imorgon är vi äntligen full styrka på jobbet igen, ska bli så skönt att kunna andas lite mellan varven och hinna med allt man egentligen behöver hinna med. Sen till helgen åker vi till svärföräldrarna och blir bortskämda, de är alltid så omtänksamma när vi är där. Vi ska dessutom få en vit byrå till Knytet, de håller på att flytta från hus och behöver därför göra sig av med lite möbler, perfekt för oss nu.

Ha en skön kväll och så hoppas vi på att våren är i antågande snart Solig 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012