Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Javli, hoppas att Linnea är av med febern idag, det är ju inte speciellt ovanligt att de får feber efter vaccination. Frida ska få sina sprutor 7 september så det är ju ett tag till dess.

Nu sitter jag i soffan med Frida i sjalen och datorn i knät och kollar på finalen i fotboll för herrar, Daniel sitter bredvid och skär grönsaker till kvällens tacomiddag, en kompis kommer över och käkar och sen kanske det blir film, OS eller spel. För min del blir det nog tidig kväll tillsammans med Frida :)

Jag har börjat sjunga en del för Frida på sista tiden och hon gillar det oftast och jag får stora leenden, kul och det stärker mitt självförtroende som sångerska (har inte den bästa sångrösten direkt). Just nu gillar hon "En elefant balanserade..." väldigt mycket, kul.

Vad säger ni om att ses i veckan? Jag tror jag kan alla dagar men föreslår picknick torsdag eftermiddag, vad säger ni andra om det?

Nu ska jag fixa några andra grejer innan kompisen kommer. Vi väntar dessutom på leverans av en byrå som vi har köpt, börjar få ont om plats för Fridas kläder så nu har vi köpt en begagnad som vi ska få hemkörd ikväll.

Ha en skön lördag kväll allihopa och ni som är ute och reser vet inte om ni läser men hoppas att ni har det riktigt bra!!! 

• KnytetsMamma

Ni som matar med flaska ibland, vilken flaska har ni? Vi har ju den som heter Calma från Medela men Frida verkar inte gilla den. Vi ska göra några försök till men funkar det fortfarande inte ska vi köpa en annan och då är frågan vilken vi ska köpa. Vi var inne på Lekia idag och det fanns ju hur många som helst att välja på. Så har ni någon att rekommendera?

• KnytetsMamma

Jag har bestämt mig för att inte vara med på mamma-bootcampen. Frida gillar inte heller vagnen och kommer inte kunna sitta där i 1 timme och sen känner jag att jag är nöjd med promenader just nu. Tränade inget speciellt innan jag blev gravid och känner därför ingen stress att börja med det redan. Dessutom ligger jag redan på minus på vikten tror jag (ska på efterkontroll på onsdag och får väl väga mig då) men det känns som att de få kilon jag gick upp när jag var gravid rasade av mig direkt efter förlossningen. Så jag kommer ta det lite lugnt med träning, tycker ändå man får så mycket vardagsmotion med en liten som gärna blir buren i bärsjal och där man oftast måste gå med henne för att hon ska komma till ro. Men det låter väldigt roligt så hoppas ni får kul som bestämmer er för att prova.

Torsdag eftermiddag och picknick i trädgårdsföreningen låter som ett bra förslag tycker jag. Vad säger ni om 14.30?

Ha en bra söndag allihopa. Vi ska åka och lämna bilen på service och i eftermiddag ska vi hem till 2 kompisar och kolla på handbollsfinalen i OS mellan Sverige och Frankrike, spännande. HEJA SVERIGE!!! 

• KnytetsMamma

Kul att ni haft det bra på er lilla semester franed, hoppas ni hade soligt och fint. 

Hade ingen aning om att det finns sk ergonomiska nappar, låter väldigt mycket hokus-pokus i mina öron. Vet dock att det finns dyrare och billigare nappar, min systerdotter ratar tydligen alla billiga nappar och gillar bara den napp som kostar typ 70 kronor/styck. Min lillasyster var inte så nöjd över det men det är ju bara att gilla läget.

Haha, nu sitter Frida i babysittern och studerar sin arm ingående, verkar som att hon börjar förstå att det är en del av hennes kropp. Undra om det är ungefär i den här åldern som de börjar hitta sina händer och fötter. Ni som har barn som är lite äldre än Frida, har era barn "hittat" sina händer och fötter?

Gör en lista för pick-nicken på torsdag så får vi se vilka som kommer:

Picknick torsdag 16/8 kl.14.30, ses på grusplanen utanför Tropikhuset i Trädgårdsföreningen:
    KnytetsMamma och Frida kommer

Ha en bra dag allihopa. Vi har inga planer idag så vi får se vad vi hittar på. Snart blir det nog i alla fall en promenad med Frida i sjalen för hon behöver sova snart. 

• KnytetsMamma

Hej igen,
    nu är det vår tur att bli ruinerade pga vår bil. Både bromsarna fram och kylaren behöver bytas, kommer kosta ca 4500 kronor. Känns inte så kul när vi gett 9000 kr för bilen men samtidigt måste vi ju ha en bil som funkar och är säker. Vi ska diskutera mer ikväll när maken kommer hem så får vi se. Vi ska ju på semester till Öland nästa vecka och behöver bilen då så vi har väl inte så mycket val.Men det känns i plånboken :(

Frida har de senaste 2 dagarna faktiskt sovit längre, igår låg vi i sängen till kl.8 fast då hade hon pratat sen kl.7. Men skönt att slippa vakna kl.5 några dagar :)

Nu ska jag umgås lite med min dotter som precis vaknat, hon ska få lite mat, ny blöja och sen ska vi testa babygymet en stund tror jag. Hon låg på skötbordet innan i morse och studerade figurerna som vi har hängt däröver, det är först det senaste dagarna som hon lagt märke till dem så då kanske babygymet kan vara kul nu.

Ha en bra dag allihopa och franed, hoppas att du får vila lite under dagen sen när lilla E sover. 

• KnytetsMamma

En fråga man bara kan diskutera med andra mammor, hur ofta brukar era barn bajsa? Frida brukar bajsa varje dag men har nu inte bajsat på 2 dagar. Hon har väldigt illa-luktande fisar och verkar ha ont i magen framåt kvällarna. Har någon av er haft samma "bekymmer" och vad har ni gjort i så fall? Man har ju hört att barn som ammas inte kan bli förstoppade men man undrar ju snart. Tror nästan jag får ringa BVC om hon inte bajsar idag heller.

Frida ligger nu på sängen och sträcker på sig efter att ha sovit i sjalen en stund, det börjar bli lite tungt att bära henne där nu så det är emellanåt lite jobbigt att hon nästan bara vill sova där. Men men, försöker gilla läget.

Nu ska F få lite mat, ny blöja och nya kläder och sen ska vi iväg och träffa en kompis.
    Ha en bra dag allihopa och njut av solen Solig 

• KnytetsMamma

Sandraf, vad skönt att höra att det kanske är helt normalt. Jag är mest orolig att lilla Frida har ont i magen eftersom hon oftast blir ganska skrikig på kvällen en stund och att det ser ut som att hon har ont. Men jag får väl ligga lågt ett tag, snart kommer säkert bajset.

Uppdaterar fikalistan där jag skrivit till Sandraf.

Picknick torsdag 16/8 kl.14.30, ses på grusplanen utanför Tropikhuset i Trädgårdsföreningen:
    KnytetsMamma och Frida kommer
    Franed och Elvin kommer
    MoaLi och Alice kommer 
    Sandraf och Benjamin kommer 

• KnytetsMamma

Vilket underbart väder det har varit idag, vi får hoppas på att det håller i sig imorgon eftermiddag också när vi ska ha picknick, det är ju rena sommarvädret Solig

Idag har jag varit på efterkontroll, allt såg bra ut så det är skönt. Nu är det fritt fram att göra vad jag vill men jag tror ändå jag nöjer mig med promenader. Det var som jag trodde minus på vågen, ligger nu på några kilo mindre än inskrivningsvikten så träning får nog vänta lite. Det var i alla fall kul att träffa barnmorskan igen efter att hon följt mig hela graviditeten. Nu får vi se om vi ses igen, hon sa att jag gärna får höra av mig när/om jag vill ha preventivmedel. Har dock inte funnits så mycket tid eller ork för romantik hittills men det ska det bli ändring på Flört

Nu har vi ätit middag och ska försöka oss på att ta en promenad med Frida i vagnen, hon brukar faktiskt vara ganska nöjd när hon får sitta i sittdelen. 

Ha det bra allihopa så ses vi imorgon alla mammor och bebisar.

• KnytetsMamma

Tack för trevlig picknick igår även om inte Frida direkt visade sig från sin gladaste sida :). Hon var totalt övertrött resten av kvällen så det blev mycket skrik och bärandes i sjalen (tur att man har en man som kommer hem på kvällarna). I natt sov vi dock väldigt gott, Frida åt kl.23, kl.2 och kl.5 och vi låg kvar i sängen till kl.7, riktig lyx. Bara hoppas på att Frida sover bättre idag så eftermiddagen och kvällen blir lite lugnare. Daniel börjar sin semester i eftermiddag så vi ska starta den med en fika på stan, mysigt.

Så nu nästa vecka åker vi till Öland så då kommer jag lysa med min frånvaro i tråden från typ tisdag och resten av veckan. Ska bli skönt att komma iväg en sväng, svärföräldrarna är också i stugan vilket innebär att vi slipper laga mat, det är lyxigt nog tycker jag. Daniel hoppas på att det ska vara bra vind någon dag så han kan kitesurfa, har inte blivit något sånt sedan Frida föddes så jag tycker också att det vore kul för honom att kunna åka åtminstone en gång.

Nej, nu ska jag underhålla min lilla tjej som ligger på en filt på golvet och pratar med sin hand :)
    Ha en skön fredag och trevlig helg så tycker jag att vi bokar in en träff snart igen (ja, inte förrän om 2 veckor då såklart så jag kan vara med Glad

• KnytetsMamma

Hej på er,
    idag fick vi riktig sovmorgon här. Frida sov ända till 8.15 så det var riktigt lyxigt.. Jag vaknade och var pigg innan hon ens visat ett tecken på att vakna så jag fick lite egen tid på morgonen skönt. Vi kan ju bara hoppas på att det händer igen men jag försöker njuta av att det var så i morse för man vet ju aldrig.

Fridas ena kusin är här idag, Daniels systerson som är 18. Kusinerna på den sidan är mycket äldre än Frida, den yngsta är 10, nästa är 18 och den äldsta är 22 så det är lite åldersskillnad. Men det är kul ändå att träffa släkten. Daniel och kusinen är och spelar squash nu och Frida sover i sjalen. Senare blir det film och pizza.

Sandraf, häftigt att han vänt sig nu. Då får du se om det händer igen eller om det bara "råkade" bli så att han välte runt.

Vi har testat fler gånger nu att lägga Frida på mage och nu verkar hon ha fattat att hon ska hålla upp huvudet och blir inte lika vansinnig så det är bra. Vi fortsätter i alla fall att träna på det så att hon kanske snart tycker att det är kul att ligga på mage.

Jag ses gärna den vecka jag är tillbaka i stan, det blir ju v.36. Då har jag bara BVC-besök inbokat på fredagen (3-månaderskontroll och vaccinationer) men annars tror jag att jag kan vilken dag som helst. Svårt att veta ju hur vädret är då, ibland är det ju riktigt skönt väder i början av september så vi kan köra en repris på picknicken, annars får vi ses inomhus.

Appropå vädersidor på nätet, jag kollade klart.se i morse och enligt den skulle det vara strålande sol i Linköping på förmiddagen och så tittar man ut genom fönstret och det ösregnar. Hur tillförlitlig är den sidan egentligen? 

Ha en fortsatt skön lördag allihopa. Nu börjar Frida röra på sig så det är nog snart matdags för henne. 

• KnytetsMamma

Franed, jag vet ju hur det är med morgonpigga barn så jag lider med dig, dagarna blir verkligen jättelånga. Idag sov Frida faktiskt till kl.6 och vi kunde ligga kvar i sängen till kl.7 men då somnade hon å andra sidan inte förrän kl.22 igår kväll. Hittills idag har hon tagit 2 power-napar i sjalen och nu sover hon där igen och förhoppningsvis kommer hon sova lite längre stund. Vi har varit och tittat när Daniels brorson tillika Fridas kusin paddlat drakbåt, han är med i landslaget och de är på träningsläger här i Linköping i helgen för att träna inför VM som går i Milano i september.

Nu ska vi dricka lite kaffe och jag hoppas på att kunna sitta ner i lugn och ro när Frida sover, inte alltid det funkar att sätta sig ner ordentligt nämligen.

Ha en fortsatt skön söndag i det fina och varma vädret!!!Solig 

• KnytetsMamma

Härligt, nu är det semester!!! Vi har precis varit och fixat pass till Frida och Daniel, vi ska inte ut och resa förrän i december (Kanarieöarna) men det var skönt att göra det när vi båda kunde följa med. Frida skötte sig galant och det blev ett ganska bra kort också. Men det var lite roligt, vi hade satt på Frida en blå- och brunrandig body med en "Fem Myror är fler än fyra elefanter"-elefant på magen och då sa hon som jobbade på passpolisen "jaha, så denna lille kille ska ha pass". Det hade hon ju inte sagt om hon hade haft rosa på sig, varför ska det vara så?! Jaja, strunt samma egentligen. Senare idag ska vi hämta bilen och bli ruinerade och imorgon kör vi till Öland, ska bli mysigt.

Javli, vi har ju en Brio Sing och den är bra men jag tycker nog att den är lite "skramlig", kanske är det för att vår vagn är välanvänd och begagnad eller är alla Brio Sing såna. Jag tror nog att Brio Go har lite bättre gung och fjädring, min lillasyster har en sån och de är väldigt nöjda. Dock är de betydligt dyrare än Brio Sing som det finns massor av på Blocket. Men det bästa är nog ändå att provköra vagnen och lyfta chassit och se hur lätt/tung den är. Fördelen med duo-vagnar är ju att man kopplar bort ligg- eller sittdelen från chassit och att den därmed väger mindre att lyfta. Brio Happy är väl en kombi-vagn va?

• KnytetsMamma

God morgon :) Vi har haft en god natt, Frida lyckades somna i min famn i soffan igår vid 20.30 och jag kunde sen lägga ner henne i soffan där hon sov vidare till 23.30 då Daniel kom in med henne till mig. Jag trodde absolut att hon ville äta då men hon sov vidare och åt inte förrän klockan var närmare 2.30, det var alltså det längsta sovpasset Frida haft hittills, hela 6 timmar!! Men sen efter det var det mat igen varje-varannan timme tills vi gick upp halv åtta. Men man känner sig ändå utvilad när man fått sova 6 timmar i streck Glad

Nu sitter Frida i babysittern och begrundar sin ena hand ingående, hon har nog snart börjat förstå att hon har fingrar på handen också så det är kul att se hur hon utvecklas. Hon är liksom Benjamin en pratglad liten filur och pratar också i matpauserna. Det är så härligt att se allt som händer men samtidigt tycker jag att det är lite läskigt att det går så himla snabbt.  Frida blir 11 veckor imorgon och jag tycker att hon föddes nyss...snart kommer hon väl springa omkring här hemma.

Idag sticker vi till Öland så nu kommer jag lysa med min frånvaro här i tråden fram tills i helgen då vi kommer hem. Ha det så bra allihopa så hörs vi!! 

• KnytetsMamma

Nu är vi hemma efter en härlig vecka på Öland, vi stannade ett par dagar längre än planerat och det var väldigt skönt. Nu är det bara att tvätta och packa om väskan för imorgon åker Frida och jag till Skåne och mormor och morfar ett par dagar, ska bli mysigt.

Ska vi ses nästa vecka?

Jag hänger gärna med på öppna förskolan också.

Ska ta tag i packningen nu.

• KnytetsMamma

MoaLi: försökte lägga till dig som vän på FB men det gick inte, men jag har skickat ett meddelande till dig där. Läs det så kommer du säkert med i gruppen. 
    Ses på torsdag!! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012