Tips ang min 6-åring från andra hästmänniskor, tack!
Jag har en son på snart 6 år, som har ridit sedan han var drygt 4, fast det är inte förrän den här terminen som han börjat rida regelbundet, en gång i veckan. Jag rider själv men har inte gjort det så länge. Red liiite när jag var liten och ville alltid rida mer, men fick inte, så jag tog upp intresset igen som vuxen. Samtidigt som jag började, fick min son upp intresset för hästar, men det fanns ingen bra grupp för små barn. Nu i augusti hittade vi till en superbra ridskola där han verkligen trivs, läraren är hur bra som helst och han har verkligen lärt sig otroligt mycket!
Problemet är bara att INGEN annan vi känner är intresserad av hästar.. tvärtemot faktiskt. Vi får jämt höra från andra (spec sambons släkt) hur dyrt det är, hur onödigt det är, och en massa dumma kommentarer, som när jag kom hem helt slut från en ridlektion och får höra "Men det är ju bara hästen som gör jobbet i alla fall". Min sambo säger aldrig något sånt framför sonen, men han tycker det är slöseri på pengar och att det är farligt. Men hursomhelst, han har accepterat det ;) Men det är inte kul att få höra negativa kommentarer från andra :( Däremot stödjer sambons familj veeerkligen hans andra intresse (fotboll) så då blir han ju så himla påverkad.
Nu är jag gravid och sängliggande och kan nästan aldrig följa med sonen till stallet. Han rider i alla fall en gång i veckan, antingen följer sambon med, eller hans barnvakt, men det gör också så att han missar att få gosa med hästarna, rykta, osv. för varken sambon eller barnvakten är hästintresserade och vet inte alls hur man gör. Det blir bara att åka dit, rida i 30 min och sen direkt hem. Och nu har sonen börjat säga att han tycker ridning är tråkigt, han vill inte gå osv. Men när jag väl är där med honom, kan han utbrista "åååh vad hästar är världens finaste djur!" och sånt. Han skiner som en sol när hans lärare berömmer honom, när han lärde sig rida lätt var han såååå stolt och han längtar ihjäl sig tills de ska få börja galoppera. Han var så glad över att få vara med i luciashowen också men nu är det inte alls lika kul.
Jag vill inte pressa honom, om han inte vill fortsätta rida så tänker jag inte tvinga honom. Men jag ser ju att han gillar det när vi väl är där, och vill så gärna uppmuntra det :( Och när jag sa idag att jag skulle ringa hans lärare och säga att han inte skulle vara med på luciashowen så sa han "Nej gör inte det!!" Han har ADHD och är ofta vild och busig, och det hjälper verkligen honom att få vara i stallet, att lära sig att vara lugn, lyssna på instruktioner, pyssla med hästarna, ta ansvar, osv. Det hjälper massor! Men när han sen får höra från folk han verkligen ser upp till att hästar är dumma och sånt, då är det klart han börjar ta avstånd.. :( Dessutom kan vi ju spela fotboll med honom och titta på fotboll på TV varje dag. Jag kan inte ta med honom till stallet längre, och han är väldigt "pojkaktig" av sig så han skulle aldrig få för sig att leka med My Little Pony eller sånt.
Är det någon som har något tips på vad jag kan göra...? På lördag ska jag i alla fall fixa skjuts till stallet så att jag kan följa med, ta med morötter och vara med sonen och mysa med hästarna. Men jag kan inte få skjuts varje gång :( Önskar jag kände någon som hade häst så man kunde vara och hälsa på och bara mysa, som han tycker är så kul, men det gör vi inte och vi har inte råd att boka in ridläger och liknande. Jag själv är inte heller särskilt erfaren, och nu kan jag inte rida alls i o m att jag är så pass dålig (jag vet t ex att han vill rida tillsammans med mig, men det går ju inte nu). Och sen är han inte ens 6 år så det finns inte så mycket extraaktiviteter i stallet heller... Tips någon??