• catlas
    Äldre 3 Dec 13:52
    43797 visningar
    28 svar
    28
    43797

    Misstag på jobbet...

    Jag har sån jävla ångest över ett misstag jag gjort på jobbet. Har precis börjat nytt jobb och jag har inte hunnit bli helt varm i kläderna ännu. Det här var ett misstag jag gjorde min andra vecka, men det uppdagades först för några dagar sedan - i en intensiv mailkontakt av och an mellan chefer och (arga) kollegor på olika nivåer.

    Misstaget var delvis ett missförstånd, i övrigt har jag varit jättenoggrann och jobbat och lärt mig rätt snabbt (känner jag i alla fall). Ingen av mina närmaste kollegor tycker att jag gjort något större fel, de är förstående och så, men har sån ångest över att det diskuterats på chefsnivå. Tar mitt jobb på stort allvar och tar mycket ansvar, därför tar jag det här så hårt...

    Andra som gjort bort sig eller gjort misstag på jobbet? hur redde ni ut det? :(

  • Svar på tråden Misstag på jobbet...
  • E4666
    Äldre 3 Dec 14:34
    #1

    Att cheferna är arga kan ju även bero på att de inte tagit sitt ansvar och "arbetslett" dig ordenligt. Avvakta och se vad som händer, ev. kan du prata med din chef (beroende på om personen lugnat ner sig eller ej).

  • Äldre 3 Dec 15:26
    #2

    Ojoj...massa misstag.
    Ett år fick ett bolag med ca 90 anställda vänta 2 dgr extra för att jag missat skicka iväg lönefilen till banken.
    Visst vart det disskutioner men aldrig några sura miner, utan det blev bara bättre rutiner från alla håll för att inte det ska hända igen. Man är ju inte mer än människa??

  • Äldre 3 Dec 15:33
    #3

    Jag har gjort en hel del misstag Och jag mår precis som du, massor med ångest! Jag är fortfarande rätt ny på mitt jobb och senast häromdagen trodde folk att jag hade gjort fel och det blev ett herrans liv men jag har lärt mig att stå för mina handlingar. Dessutom hade jag inte gjort något fel visade det sig utan det var ett missförstånd där jag kunde gå med rak rygg ur det hela. Jag kontaktade alla på maillistan över telefon vilket underlättade en hel del.

    Jag tror på att våga vara tydlig i sin kommunikation, så att man slipper att ha ångest. Prata med din chef på måndag och säg att du önskar lära dig av misstaget. Be honom/henne förklara vad som har hänt, hur den arga mailkonversationen har uppstått, varför de är upprörda och be dem komma direkt till dig istället för att maila med varandra. Kan du ta kontakt direkt med dem trots att de är på högre nivå? Det har jag gjort ibland för att kunna förklara med egna ord vad som har hänt och hur jag tänkte. Det har bara varit till min fördel. 

    Var öppen och prestigelös i din kommunikation och erkänn dina fel men håll på din integritet och våga säga emot. Låt ingen anklaga dig i onödan eller förstora ditt misstag. Fel kan vi alla göra, även dina chefer.  

  • Äldre 3 Dec 15:36
    #4

    För att göra ett långt inlägg kort - kontakta de andra cheferna personligen helst öga mot öga eller över telefon och be att få bolla det hela med dem. Be om hjälp och deras råd för att undvika att det händer igen. Du kommer att växa själv och i deras ögon. Jag beundrar dem som kommer till mig och ber om råd när det har blivit fel, det är förtroendeingivande. Då visar du att du tar detta på allvar och verkligen vill reda upp det hela. 

  • catlas
    Äldre 3 Dec 16:46
    #5

    TACK för alla svar. Det som hände är dels mitt misstag (på grund av att jag är ny och inte visste hur det skulle gå till, och var dum nog att inte dubbelkolla en sak), dels kommunikationsproblem och brister i rutiner och information... Jag känner inte ens till alla människor på maillistan, eftersom jag är så pass ny. Ska prata med mina mellanchefer (som inte alls är arga) på måndag och rådfråga dem hur/om de tycker att jag ska kontakta de andra. Jag står för mina misstag och vill lära av dem, men som ni sa, så vill jag inte heller låta någon förstora det och skylla bristande rutiner i företaget på mig, som hade jobbat två veckor vid tillfället.

    Känner att grejen blivit så stor eftersom vissa personer som sagt kontaktat cheferna direkt utan att ge mig eller mina närmsta kollegor chansen att fixa till misstaget. Vilket vi, mestadels jag, gjorde så fort det blev känt.

    Men denna ångest, ja. Det är klart man inte är den första att göra ett misstag, eller den sista. Och jag tror inte det blir någon större sak av det är, egentligen. Hade dock sån ångest i natt (tydligen) att jag drömde att jag kallades in till högsta cheferna på företaget. Plötsligt var alla kollegor på hela avdelningen också där, och alla började skrika och bråka i munnen på varandra. Hah hah... tvivlar starkt på att det kommer att gå till så på måndag. Men särskilt kul känns det inte heller, speciellt eftersom jag är ny och mån om att göra ett bra intryck....


    Erki skrev 2011-12-03 15:26:21 följande:
    Ojoj...massa misstag.
    Ett år fick ett bolag med ca 90 anställda vänta 2 dgr extra för att jag missat skicka iväg lönefilen till banken.
    Visst vart det disskutioner men aldrig några sura miner, utan det blev bara bättre rutiner från alla håll för att inte det ska hända igen. Man är ju inte mer än människa??
    Åh, jobbigt. Men ja, som du sa, man är ju inte mer än människa. Och det var ju något som kunde fixas till. :)
  • Okänd
    Äldre 3 Dec 17:07
    #6
    Meddelande borttaget
  • Viola B
    Äldre 3 Dec 17:24
    #7

    Jag gjorde ett jättepinsamt fel när jag var ganska ny på jobbet. Det kostade 20 000 först i fakturan och sen gick det inte att använda och projektet blev hemskt försenat och jag och 3 andra fick försöka göra det själv i massor av timmar och det blev inte ens hälften så bra.

    Jag tycker fortfarande att det är skitpinsamt, men jag vet att några arbetskamrater tröstade mig med att cheferna själva har tabbat sig ännu värre i andra projekt och kostat företaget mycket mer.

    Om dina chefer har jobbat där ett tag kan jag nästan garantera att de också har gjort bort sig i något sammanhang. Flört 

    Tro på dina kollegor om de säger att det inte var hela världen. Det innebär väl att det snart är glömt. 

  • catlas
    Äldre 3 Dec 17:37
    #8

    Ja, herregud, jag har enorm respekt för de som jobbar inom vården till exempel, deras misstag handlar verkligen om liv eller död ibland. Eller det här med damsugaren... stackare. Mitt misstag var verkligen inte lika allvarligt, inte ens i närheten.

    Känner också igen mig i det där med att man ibland kan ha större ångest över saker som går fel på jobbet än med familjen... beror ju på vad det handlar om förstås. Man vet ofta var man har familjen och vännerna, och små misstag blir mest lite jobbiga rent praktiskt, man har inte skadat företagets anseende eller något sådant.

    Känns iaf skönt att få skriva av sig, när jag inte kan prata med någon på jobbet förrän måndag, hjälper mot ångesten. 

    Viola B, iih, jobbigt när pengar går förlorade, men som du sa - cheferna har nog tabbat sig rejält de också, ibland värre. Och skönt att du hade snälla och förstående kollegor. :)

    Jag vet att man egentligen borde ha lite mer skinn på näsan och ta de här smällarna, när man gör misstag menar jag. Motgångar på jobbet hör ju till, för eller senare. Tror jag själv är min hårdaste kritiker... 

  • Okänd
    Äldre 3 Dec 18:20
    #9
    Meddelande borttaget
  • Äldre 3 Dec 21:02
    #10

    Alla gör vi misstag som nya som gamla och lever vi i en sån perfekt att vi inte får göra misstag vore det hemskt, man lär sig ofta av sina misstag och tycker dina kollegor inte att det är nåt stort misstag TS så glöm det och försök red ut det och gå vidare och lär dig av detta.

    Vi tar jobbet på förstort allvar och gräver ner oss, och det gör att vi ligger sömnlösa om nätterna.

Svar på tråden Misstag på jobbet...