• Anonym

Pappan avled....

Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 10:41:39 följande:
    Det är många anonyma som skriver så det är svårt att vet vem man säger ifrån till.

Jag läser allt ni skriver och tar till men när man får råd att söka socialbidrag och anklagad att vilja spara barnens pengar så vad ska man göra..

Jag har fått mycket råd och tips som jag ska kolla upp.

Min son har en underbar kompis som han brukar sova hos. Han stormtrivs i skolan (han har varit skoltrött) därför vill jag inte tvivnga hem honom. Han har insett att en utbildning är viktig och han vill satsa på just denna utbildningen.  Därför låter jag han vara kvar där tills allt är utredd..
    Klart du ska spara så mycket som du kan ekonomiskt och socialbidrag får du aldrig om grabben ärver pengar. Skit i dom kommentarerna alltså!

Det kan bli trassel med att låta honom bo kvar. Har du tänkt be honom skriva sej hos dig?
  • Anonym

kan han inte få hjälp av socialen med bostad och bo själv?
    ta reda på hur hans pappa och sambo äger huset, handlar om arvrätten!!! 
    det kan ju vara så att pappan ägt 100% och då är huset barnens... 

• Anonym

alltså så fjantigt det ens blev en diskussion om socialbidrag när ts övertolkade och tog det helt fel, förvrängde det som personen ville få fram. ts hade själv skrivit trådstarten om maten och sen skrivit i tråden hon inte har pengar eller råd, om man inte ens har råd försörja sin son och betala det som behövs - eller iallafall får det att låta som det - är det konstigt folk vill hjälpa. innan man tar allt som en personlig förloämoning kanske ts ska tänka igenom själv vad hon skrivit, men det gjorde hon ju eftersom hon uppdaterat tråden nu. och hur kan man ta det som en förolämpning bara för att någon NÄMNER socialbidrag? tycker det är direkt förnedrande mot de folk som tvingas leva med det, snacka om att ge något en dålig stämpel som egentligen finns där för att hjälpa för folk.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 11:06:56 följande:
    kan han inte få hjälp av socialen med bostad och bo själv?
    ta reda på hur hans pappa och sambo äger huset, handlar om arvrätten!!! 
    det kan ju vara så att pappan ägt 100% och då är huset barnens... 
    NNNNNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nämn inte socialen! Då förolämpar du ts...
  • Anonym
    mpermper skrev 2011-12-04 11:16:22 följande:
    Barnpension utfaller inte automatiskt  - man måste ansöka hos pensionsmyndigheten - TS har fått länk till info kring detta.
    Plus att som lägst är den drygt 1400 kr/månad och att vad man får beror på vilken förväntad inkomst pappan skulle ha haft.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-03 23:33:54 följande:
    Sambon är den som ordnar begravningen inte ts som ex. Ungar, oavsett ålder, ska aldrig behöva medla!
    Ja sambon OCH barnen ska ordna begravning, de har rätt att tex säga sin åsikt om tex låtval i kyrkan mm.
    Sen behöver inte ts och ex ha ngn kontakt, Jag har en sextonåring själv, jag vet att han är mogen att föra en dialog, han får reda på vad som ska ske, och han och  hans mamma får göra upp. Men det bästa hade ju varit om mamman och den nya hade kunnat samarbeta....
  • Anonym

Wow. Någon har dött och det enda som bekymras om är pengar.

Om jag var du skulle jag tvinga hem sonen och han skulle få gå klart här. Den kvinnan har väl inte nån koppling med honom,eller med han att göra. Sedan att mannen "plötsligt" dog skulle vara misstänksamt. Nej, ta hem din son nu!!

• Anonym
    Anonym (syster Yster) skrev 2011-12-04 12:18:10 följande:
    TS Jag vill förtydliga, även om inte du men kanske andra kan ha missuppfattat att det jag skrev om soc, att de borde kontaktas för din sina räkning så menar jag inte den delen av soc som har med ekonomiskt bistånd att göra. Soc har många olika avdelningar, och uppdrag. De som har hand om föräldralösa ungdomar har inte beslutsansvar om det ekonomiska. Tex som att söka socbidrag. Vilket jag inte har rekommenderat.
    Svammel. Barnen är inte föräldralösa och överförmyndarnämnden med överförmyndarna sitter inte på soc.
  • Anonym
    Anonym (syster Yster) skrev 2011-12-04 12:24:01 följande:
    TS om det inte är längesen som husköpet ägde rum så kanske det går och hitta något om det i lokaltidningarna runt omkring där pappan bodde. Det brukar stå säljare och köpare. Kanske det går att ta reda på hur ägandeförhållanderna på huset är. Kolla på nätet över aktuella tidningar.
    Snacka om att komplicera saker i onödan. Lantmäteriet besvarar frågor om vem som äger fastigheter..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 14:16:29 följande:
    Ja sambon OCH barnen ska ordna begravning, de har rätt att tex säga sin åsikt om tex låtval i kyrkan mm.
    Sen behöver inte ts och ex ha ngn kontakt, Jag har en sextonåring själv, jag vet att han är mogen att föra en dialog, han får reda på vad som ska ske, och han och  hans mamma får göra upp. Men det bästa hade ju varit om mamman och den nya hade kunnat samarbeta....
    Nej. Barnen är minderåriga och får inte fatta beslut. Sambon är närmast sörjande, myndig och den som beslutar rörande begravningen. Barnen kan ha åsikter men hon beslutar.
Svar på tråden Pappan avled....