-
Klart sambon har den rätten. vägrar barnen kan det bli medling: www.fonus.se/veta-mera/fragor-och-svar/old-fragor-och-svar0910/Nossmiarfe skrev 2011-12-04 14:34:01 följande:Nej sambon har inte laglig rätt att bestämma begravningen. Det har de efterlevande dvs pappans föräldrar och självklart får barnen ha önskemål. Men sambon har ingen rätt att bestämma begravningen.
-
Ts vet inte hur ägandeförhållandena ser ut, vet inte om pappan testamenterat huset till sambon eller hur det ligger till...Anonym (Vem Ägde Huset?) skrev 2011-12-04 14:49:30 följande:Vems är huset? Om det var barnens papap som ägde huset så är det väl barnen som har ärv huset nu? I så fall får den f.d. sambon betala hyra till din son och inte tvärtom. Eller har jag missförstått?
-
Jag vet inte riktigt vad jag hade gjort faktiskt ärligt....då barnen här förlorade sin brorsa så var kompisarna otroligt stöd, men samtidigt så fanns vi i närheten....på nätterna då alla känslor och alla minnen kom upp. Så därför är jag tveksam vad jag hade gjort..jag hade velat finnas i närheten. För jag vet av egen erfarenhet hur fort smärtan kan komma, och barnen vill krypa upp i sin mammas famn även om de är 16 år,.Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 23:47:25 följande:jag kan ju inte tvinga hem honom eller?? Han har haft det jobbigt utan att jag ska också sätta emot hans vilja.
Han har en kanonkompis därför tordes jag lämna honom. Jag älskar min son och jag lyssnar på vad han vill. Jag kan läsa honom som en öppen bok även över telefonen och hör jag att det går för långt åker jag upp och hämtar honom.
Sen om du inte riktigt har ngn annan vuxen som du kan samtala med i din sons närhet...nja
Ta kontakt med de sociala, de kan hjälpa, de kan kanske även hjälpa till att betala senare.
sen finns inackorderingsbidrag mm.
Boupptäckningen kan ta en stund, ca 3 mån. sen måste hon antingen sälja eller lösa ut barnen.
Var han delägare i en firma, så ska det klaras upp...och det måste kontaktas en advokat/jurist som dödsboet kan stå för. Som ska föra barnens talan. -
Läser man på konsumentverkets beräkningar så kostar en kille på 16 år ca 4000 kr i månaden och då ingår del av hushållets kostnade som telefoni,möbler hushålls el ,förskring mm(½ kostnaden beräknat på ett hushåll på två personer i en större stad) bor man i hus tillkommer ju sophämtning,vatten och avlopp och lånekostnader
4000-barnpension minst 1400 och studiebidrag -10 månader om året ger ett snitt på 875 kr/mån =1725,
baserat på en bilresa på 4.5 h så bör ev inacordingstillägg kunna hamna på ca 1800 i månaden= 1725-1800 ger ett "pluss" på 75 kr månaden kvar att betala är 16 åringens del av övriga hus kostnader.
Men att begära att en 16 åring ska stå för ½ de fasta kostnderna för ett hus även om han äger minst 1/4 av det är inte rimligt eller att barnet mamma ska stå för ½ kostnaden för huset (barnen äger minst ½ huset)
men att Ts betalar säg 2-3000 i "hyra" till barnets pappas sambo+ att barnet betalar ca 2000 i månaden för mat och sin del av hushållets övriga kostnader (el,slitage på möbler,telefoni etc) är i mina ögon rätt rimligt om hans mamma då betalar alla hans personliga kostnader(alt ger honom pengar att köpa dem för)
-
Håller med tänk på barnens bästa!Nossmiarfe skrev 2011-12-04 06:22:33 följande:Beklagar att dina barn mist sin pappa.
Tycker du ska ringa och begära en förmyndare till barnen som ser till barnens intresse i denna tråkiga situation. Jag vet att man inte kan testamentera bort barns lagligt rätt till pappans arv. Om så är fallet kan man bestrida det och det tycker jag att barnen ska göra om så är fallet. Du gör klokt i att inte dras in i det hela utan skaffar en förmyndare pga att din son vill bo kvar och tycker pappans sambon att du krånglar så kan hon ta bort sin vakande hand över honom om hon nu tänker ha det? Istället får hon krångla med en förmyndare.
Tex. Ägde de huset tillsammans kommer hon äga 1/2 och dina barn 1/4 vardera. Det blir i så fall hyra till din dotter som din son får betala och inte till sambon och då har han rätt att nyttja halva huset. Annars får sambon betala hyra till din dotter för att få nyttja hennes 1/4. Annars får hon lösa ut barnen men finns det lån som måste lösas kan faktiskt barnen begära att husets säljs så de kan få sin laglott på direkten. Man kan fktiskt tvingas till tvångsförsäljning.
Då säljs huset till första bästa, därför är det bättre att alla är med på att man ska sälja eller bo kvar. Vid försäljning löses lånen på huset och det som blir över delas 1/2 till sambon, 1/4 till din son, 1/4 till din dotter om nu sambon ägde sin del av huset.
Jag hade sett till mina barns bästa och struntat i sambon. Och att hon sitter och pratar ekonomi förstår jag fullt ut. Hon sitter antagligen i skiten och vet att hon ev måste gå från hus och hem om det vill sig illa. Men förr eller senare kommer det ske. Görs det inte nu kommer dina barn ha rätt att få ut sin del av arvet när de vill och då måste kanske huset säljas ändå. Sedan hur blir det fall sambon skaffar ny kille mm. Tänk på barnens bästa.
tycker det luktar lite skumt..varför begära att adoptera pojken? Är det för att sitta säkert i boet och han inte kan plocka ut sin lagliga arvsrätt?
Ts Låt barnen få hjälp med att få ut sitt arv, ordna annat boende till sonen så att han får gå kvar på skolan. Det finns extra stöd att söka på csn förutom inakorderingsbidraget.
Jag hade aldrig krävt extra pengar av sambons ex för bonusen. jag hade bara varit glad om han hade velat stanna kvar hos mig fastän mannen är borta. -
Jag skrev att barnen hade rätt att vara med och bestämma , sen hör det väl till även om man inte har laglig rätt att man som sambo är med och planerar sin sambos begravning.Nossmiarfe skrev 2011-12-04 14:34:01 följande:Nej sambon har inte laglig rätt att bestämma begravningen. Det har de efterlevande dvs pappans föräldrar och självklart får barnen ha önskemål. Men sambon har ingen rätt att bestämma begravningen.
Men det är ju beroende på hur länge de varit tillsammans... vi inkluderade inte sonens fästmö i begravningen då de bara hade setts i 1 månad, och varit ovänner stor del av tiden...(psykfall). -
Hur får du det till att bonusmamman bara är intresserad av pengarna? Skulle du själv låta din sambos barn bo hos dig efter hans död samtidigt som du står för alla kostnader så biomamman slipper betala utan kan behålla barnpension, det egna underhållet som ska betalas och inackorderingstillägg i egen ficka? Väldans vad folk är generösa här tråden... I vanliga fall tar man helst inte i bonusbarn med en tång...Hillbilly skrev 2011-12-04 15:32:56 följande:Jag tycker det är märkligt att han ska bo där. Sambon verkar ju bara intresserad av pengarna. Ska hon stå för hans uppfostran, hämtningar och lämningar hos kompisar/träningar, kommer hon sitta uppe och vänta på honom på nätterna när han vart ute och festat, hjälper hon honom med läxor, samtal med lärare. Ev bup/samtalskontakter som han kanske kommer att behöva det efter sin pappas bortgång, ska hon vägleda honom in i vuxenlivet med de "problem" som det innebär med värderingar och livssyn. Kommer hon att hjälpa och stötta honom? Jag skulle aldrig låta någon annan göra det. Även om du finns några timmar bort då är han ändå under hennes tak största delen av tiden..jag skulle tagit hem honom. Tror att det är det bästa långsiktigt! Lycka till!
-
Uppvärmning av hus, försäkring av hus, sophämtning osv ingår inte i den summan...Anonym skrev 2011-12-04 15:11:43 följande:Läser man på konsumentverkets beräkningar så kostar en kille på 16 år ca 4000 kr i månaden och då ingår del av hushållets kostnade som telefoni,möbler hushålls el ,förskring mm(½ kostnaden beräknat på ett hushåll på två personer i en större stad) bor man i hus tillkommer ju sophämtning,vatten och avlopp och lånekostnader
4000-barnpension minst 1400 och studiebidrag -10 månader om året ger ett snitt på 875 kr/mån =1725,
baserat på en bilresa på 4.5 h så bör ev inacordingstillägg kunna hamna på ca 1800 i månaden= 1725-1800 ger ett "pluss" på 75 kr månaden kvar att betala är 16 åringens del av övriga hus kostnader.
Men att begära att en 16 åring ska stå för ½ de fasta kostnderna för ett hus även om han äger minst 1/4 av det är inte rimligt eller att barnet mamma ska stå för ½ kostnaden för huset (barnen äger minst ½ huset)
men att Ts betalar säg 2-3000 i "hyra" till barnets pappas sambo+ att barnet betalar ca 2000 i månaden för mat och sin del av hushållets övriga kostnader (el,slitage på möbler,telefoni etc) är i mina ögon rätt rimligt om hans mamma då betalar alla hans personliga kostnader(alt ger honom pengar att köpa dem för)
-
Sambo är den som sköter begravningen... Även fonus o andra entreprenörer säger det!Anonym skrev 2011-12-04 15:34:40 följande:Jag skrev att barnen hade rätt att vara med och bestämma , sen hör det väl till även om man inte har laglig rätt att man som sambo är med och planerar sin sambos begravning.
Men det är ju beroende på hur länge de varit tillsammans... vi inkluderade inte sonens fästmö i begravningen då de bara hade setts i 1 månad, och varit ovänner stor del av tiden...(psykfall). -
beroende på barnens ålder..........så ge dig!!! Prata inte om sånt som du har ngn aning omAnonym skrev 2011-12-04 15:48:06 följande:Sambo är den som sköter begravningen... Även fonus o andra entreprenörer säger det!